לפני שמתגרשים: שינוי חוזה בנישואין

זוגות לא מודעים לעובדה, שברגע בו הם נישאים ,הם חותמים על חוזה סמוי בזוגיות. זהו חוזה של סגנון מערכת יחסים בין שניים, מבלי להיות מודעים לעובדה שהם עשויים להשתנות

חדשות כיפה רבקה שמעון 23/02/17 16:25 כז בשבט התשעז

לפני שמתגרשים: שינוי חוזה בנישואין

זוגות לא מודעים לעובדה, שברגע בו הם נישאים ,הם חותמים על חוזה סמוי בזוגיות . חוזה זה לא נכתב בשום מקום ואף אחד לא מדבר עליו. הוא פשוט קיים שם, במקום כל שהוא בתת מודע. זהו חוזה של סגנון מערכת יחסים בין שניים, שהחליטו לקבוע את גורלם המשותף ביחד לנצח, מבלי להיות מודעים לעובדה שהם עשויים להשתנות.

ברבות הימים, הם ישתנו. הוא, או היא, מתבגרים וצומחים , מתמקמים לפתע פתאום במקום אחר. או אז עלולה להתרחש מעין רעידת אדמה בזוגיות. לפעמים זו רעידה קלה שמניעה את אמות הסיפים. ומביאה אותם למקום טוב יותר. לפעמים זה הר געש שעלול להתפרץ ולהרוס. אם אין להם מודעות.

לדוגמא:

כשהם נישאו, היתה אשתו אשה 'קטנה'. עקרת בית, עובדת בחצי משרה באיזה בית ספר. חייה הוקדשו לגידול הילדים ולתחזוקה שוטפת של הבית. בתפיסה שלו, בתת מודע ,אשתו היא בבית. הוא היה רגיל למצוא אותה כשהוא חוזר הביתה מן העבודה. אך השנים עברו. הילדים גדלו. חלקם כבר נישאו. הרעיה שאתו החליטה לשנות מקצוע. כמו הרבה מנשות דורנו, החליטה האישה ה'קטנה' לצמוח. אולי ללמוד לתואר שני, או לעשות הסבה מקצועית. כבר אין לה ילדים קטנים בבית, אז יש לה פנאי לצאת ולבוא. לאו דוקא להגיע הביתה לארוחת צהרים. האיש שלה מוצא את עצמו מול אישה חדשה. זו לא האישה שהוא נישא לה. לאן נעלמה אשתו ה'קטנה' שהיתה רוב היום בבית?! 'לאן נעלמת?' הוא שואל אותה. 'איפה את מטיילת כל היום?' חשש סמוי מתגנב לו ללב, שאולי היא יום אחד תפרוש כנפיים ותעוף לה מן הקן. ובכלל- האם זו האישה שהוא נישא לה? זו בכלל אישה חדשה שהוא לא מכיר! מי היא ?

זה גם יכול להיות שינוי חוזה של הגבר מול אשתו.

כשהם נישאו, היו שניהם צעירים. שניהם למדו, שניהם גידלו ילדים ביחד. שניהם היו שותפים בכל, שניהם חלקו חוויות משותפות.

אך, ברוך ה', הוא למד והוא גם צמח. יכול להיות שהוא התמנה למנהל משרד, מפקד בצבא, אולי מזכיר מועצה, אולי ראש ישיבה, מנהל בית ספר, או חבר כנסת עסוק מעל הראש. זה דבר טוב, אולי גם משכורת יותר גבוהה. אבל זה גורם לו ,כביכול, להראות גבר אחר. בעיניה, וגם בעיני עצמו, אם הוא לא שם לב.

סביב הגבר החדש הזה , במקום העבודה , מסתובבות עוד נשים , שתפקידן הוא למלא אחר הוראותיו.

המפקד בצבא הולך לכל מקום עם רלש"יות צעירות שנושאות אליו עיני עגל .למנהל המשרד יש פקידות במקום העבודה ,שרק עושות מה שנדרש מהן. ראש הישיבה הוא בכלל סמכות תורנית עליונה. 'הרב אמר,' 'נשאל את הרב', 'מה שהרב יגיד' - אלו מסוג המשפטים שהרב רגיל לשמוע סביבו במקום עבודתו. רק בביתו, כשהוא חוזר עייף ויגע, הוא לא 'הבוס'. בבית נשארה אותה אישה שאתה הוא התחתן, והיא לא רואה בו 'בוס'. היא מעירה לו על מה שהוא לובש, מתלוננת על דא ועל הא ,והיא גם לא מסכימה לכל מה שהוא אומר. היא לא פקידה , לא מזכירה, לא רל"שית עם עיני עגל. בבית הוא מוצא אישה לגמרי שיוויונית, כמו פעם. אישה שאומרת 'לא', מתווכחת, וגם נראה לו שהיא לא מעריצה אותו בכלל!

יש מקרים בהם מתפתה ה'בוס' החדש לחפש לו 'פרגית' חדשה, כשהוא משלה את עצמו שאתה זה יהיה אחרת. יש מקרים בהם הגברת החדשה העצמאית שצמחה לה , משלה את עצמה שאם היא תתגרש מהגבר המתלונן היא תמצא גבר חדש, מכיל, מבין, מעריך אותה, האישה החדשה.

אבל בדרך כלל אלו פנטזיות.

המציאות מראה שאנשים נוטים להינשא בשנית עם דפוסים דומים של בני זוג. המציאות האכזרית ב'שוק' הדייטים מראה, שלגברים גרושים יש יותר אופציות לנישואין פרק ב' מאשר לנשים. ואל לנו לשכוח את הילדים המעורבים בסיפור. מה הנרטיב שיסופר להם, איך הם יקבלו אותו, ממה הם ייקחו דוגמא, ולאילו מסקנות גירושי ההורים יביאו אותם בבחירת בני זוג משלהם.

ההתמודדות עם בני זוג שצומחים ומשתנים היא פשוטה. להיות מודעים לשינוי, לדבר עליו. אני לא יודעת למי קשה יותר בספור הזה, כשאני באה לכתוב על הנושא ולתת פתרונות. נשים מאד נלחמות היום על המקום החדש העצמאי הפמיניסטי. אם אגיד לה לאישה- תהיי קצת אישה קטנה בשביל בעלך- שירגיש בטוח, לא מאוים, לא מפוחד, אני חוששת שיאכלו אותי בלי מלח. פעם כבר כתבתי על כך שטוב לה לאישה במעמד החופה, להיות קצת 'עציץ', וחטפתי על זה ריקושטים. עד שאישה מעיזה לצאת ולצמוח ולגדול, היא לא מוכנה אחר כך להתכופף. בעיה. מקום בעייתי.

ובכלל, מה אומר לו לגבר , הנעלב מאשתו שבבית שהיא לא ממש מעריצה שלו כמו שם בחוץ? הייתי רוצה לומר לו- תרגיע. שלא יכנס לך הכבוד המדומה לראש. כבר ראינו מה זה עושה לנבחרי ציבור בכל תחום ובכל מקצוע. גם זה קשה מאד.

בקצור- תהיו מודעים. אני כותבת באמונה שלימה, שמה' אישה לאיש. הזוג הזה, עם חוזה נישואין סמוי מספר אחד, יעבור אחרי תקופה למקום של חוזה נישואין שני. עד מאה ועשרים, זה עלול להיות גם שלישי ורביעי. אין גבול לשינויים שנעבור בחיינו. רק שנהיה מודעים. וזהירים. נחפש לנו פתרונות משלנו , איך לא להרוס. לבנות חוזה חדש במקום בטוח.

לכל הטורים של "לפני שמתגרשים" לחצו כאן