לפני שמתגרשים: דור התֵפֶר

האם אנו מודעים לעובדה שכולנו שייכים לדור התֵפֶר, חיים בין עולמות, וכמה בעיות זה גורם לנו? האם אנו באמת יכולים בראש נקי להיות בזוגיות שיוויונית ולהתנתק לגמרי מדפוסי העבר?

חדשות כיפה רבקה שמעון 31/01/17 15:54 ד בשבט התשעז

לפני שמתגרשים: דור התֵפֶר
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

כל זוג, צעיר או בוגר, נושא תמונות מאחורי הראש ,של דפוסי זוגיות שמרניים מצד אחד של דור ההורים או הסבים. מצד שני רואה מול עיניו זוגות צעירים שחיים בזוגיות שיויונית, כשבעולם המערבי מנשבות רוחות של פמיניזם והעצמה אישית. אנו חיים בתפר בין הדורות. האם אנו באמת יכולים בראש נקי להיות בזוגיות שיוויונית ולהתנתק לגמרי מדפוסי העבר?

אמא שלי היתה עומדת עם כוס מים בדלת כדי לקבל את פני אבי השב מעמל יומו. לעומת זאת, אני צופה ברעיה צעירה יושבת על הכורסא ואומרת לבעלה בטון מתפנק: נשמה, בא לך לעשות לי קפה? השתנו הדורות.

זוכרת לפני כמה שנים התמרמרה באזני אישה על בעלה: "אני מתגרשת! הבן אדם חושב שהוא עדין רווק! הוא חוזר הביתה מן העבודה, מרים את הרגלים על השולחן ורואה טלביזיה, ומה איתי, ועזרה עם הילדים?"

הוא מצדו מגיב: " שלא תעבוד. אני מרוויח מספיק. שתישאר בבית ותעשה מה שצריך, אני בא עייף מהעבודה, אני רוצה שקט".

הבנתי אותו - זה מה שהוא ראה בבית הוריו, כנראה, והוא באמת עייף. מצד שני, הבנתי גם אותה. היא רוצה לצאת ולעבוד, ובתור מפרנסת נוספת ,זכאית לשותפות שלו במטלות הבית.

בהדרכת כלות אני פוגשת שוב בהלכה מאתגרת, מרשימת דברים האסורים בימי נידתה.

"ואסורה לרחוץ פניו, ידיו ורגליו"... הכלה הצעירה מרימה מולי גבה. מישהו ציפה ממנה לרחוץ לבעלה את הרגליים? "יש עדין מקומות בעולם, אולי במזרח, שגברים זוכים לפינוק הזה", אני אומרת לה, "בעצם, למה לא?" אני מציעה לה. מהרהרת לי ביני לבין עצמי, מעניין, מה יעבור בראשו של החתן למקרא הדברים. ומה זה אומר לנו, שבעידן המים הזורמים במקלחת ההלכה הזו עדין רלוונטית?

או למשל, פירושו הנפלא של הנצי"ב מוולוזין, העמק דבר, לספר בראשית, על בריאת האישה: " זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי": 'שראה בה שנבראת לשרתו באהבה בלתי מוגבלת לפי צרכי עצמה ורק לצרכיו.....ולהלן יבואר שהיא האשה עצמה נשתנה טבעה אחר שאכלה את עץ הדעת ונעשית ככל הנשים המבקשות אהבת האיש לטובת עצמן.'(בראשית ב', כג)

הנצי"ב מוולוז'ין, סוף המאה ה-19 באירופה, כבר צפה בתהליכים בעולם שישנו מערכות יחסים והוא כבר עושה את ההשוואה המתבקשת. האם יש פה נימה של ביקורת?

זוכרת ליל שבת אחד. בתי הקטנה הלכה אחרי הארוחה לשחק אצל השכנים, זוג אמריקאי צעיר. היא חזרה במהירות, כשהיא לוחשת לי באוזן: אמא, בעלה רוחץ לה את הכלים!!!

צחקתי. צחקתי לראות את התדהמה שלה , כי היא לא ראתה את אבא שלה במעמד כזה מעולם. צחקתי גם מעצמי, עם החינוך הפולני שקבלתי, שלא ציפיתי מהאיש שלי להיות במעמד כזה אחרי ארוחת ליל שבת.

מי חי טוב יותר? אני לא יודעת.

בסופו של דבר, אין פתרון אחד. שני הצדדים בזוגיות צריכים להלך בזהירות בין הטיפות ולשים לב תמיד מה עובר על הצד השני. הנה ההמלצות שלי :

א. להיות מודעים לציפיות של כל צד, בגלל היותנו דור התפר.

ב. ללמד זכות!!! את, כאישה, תלמדי זכות על בעלך העייף שזוכר את אבא שלו חוזר הביתה וקשה לו מאד לחשוב אחרת. אתה, כבן זוג אוהב ואבא מעורב, תתאמץ להתנער מדפוס שיושב לך מאחורי הראש. מה לעשות? מישהו מלמעלה דאג 'להצניח' אותך בעולם במאה העשרים ואחת ולא בתקופת האבן. רוב הנשים יוצאות לעבוד מחוץ לבית, או כי משעמם להן בבית, או בגלל המשכנתא והארנונה. אז תשתלב במציאות המודרנית.

ג. לשוחח ביניכם מה מתאים לכל אחד לעשות. במקום לריב על שטיפת כלים, לקנות מדיח, לעבור לכלים חד פעמיים. לחשוב מחוץ לקופסא. לבדוק במה ניתן לעזור, מבלי להיות יותר מדי מתוסכלים. מי עושה מה.

ד. לא לבדוק מה קורה אצל השכנים. הם עושים מה שמתאים להם. אתם עושים מה שמתאים לכם.

טיפ לאישה המודרנית מאמא שלי, זיכרונה לברכה שהלכה מאתנו בט"ו באב לפני שנה, זכותה תגן עלינו:
"אולי נשים משתנות, אבל גברים לא משתנים." (יקפצו הפמיניסטיות.) פתאום את שומעת על איזה גבר חכם ומלומד, שנטש לאנחות את אשתו , החכמה והמלומדת, והלך להתחתן עם מישהי לא מלומדת בעליל. למה?

טיפ לגבר ,הבטוח שאין בלתו:
עלול להגיע יום , מפתיע! שאשתך השותפה לך בפרנסה, תצפה מהזוגיות שלכם ליותר. יותר אינטימיות, יותר שותפות, יותר מעורבות. יותר שיח, יותר מעורבות עם הילדים. היא עלולה להחליט פתאום ,שאם אין לה את כל זה, עדיף לה להיפרד ממך. "מה הרווחת שהתגרשת?" אני שואלת אותה. "שקט", היא עונה לי. אמנם נכון שלפחות שבע נשים כבר ממתינות לגבר הגרוש , כי כך כבר נכתב בנביא. לה, כך נראה, כמו שאומרות הפולניות, אף אחד לא מחכה בתור כדי להתחתן אתה. קר שם, בחוץ. אבל רק תחשוב על נישואין פרק ב'. ילדים, לא שלך .השקעה חדשה. פרויקט חדש של זוגיות. כמה נזק זה גורם לילדיך . פעמים רבות התוודו גברים גרושים באזני בעלי. לו היו יודעים שגם באשה החדשה יצטרכו להשקיע לפחות כמו בראשונה, לא היו מתגרשים.

אנו חיים בדור התפר. הרבה אורות ראינו בחתונה. הרבה טלטלות עוברות עלינו בחיי הנישואין. זה שווה. זה מאתגר. זה בונה וזה מצמיח. זה דורש הרבה השקעה ומודעות. לא ניתן לשבת רגל על רגל עם ציפיות.

חבל לי על הבתים המתפרקים. לכן אני כותבת.

לכל הטורים של "לפני שמתגרשים" לחצו כאן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן