הדרך לחופה: על שידוכים ודעה קדומה

שידוכים בהחלט יכולים להיות מלווים ברומנטיקה ומרגשים באותה מידה כמו בהיכרות מקרית. אפשרו לעצמכם לדלג על פני המשוכות כדי להיפתח אל הזדמנויות

חדשות כיפה חייה כהן 07/11/13 11:03 ד בכסלו התשעד

הדרך לחופה: על שידוכים ודעה קדומה
shutterstock, צילום: shutterstock

מושג ה"שידוכים" בתקופה המודרנית שלנו נתפס כארכאי עתיק ומיושן השייך לעידן פרימיטיבי קדום, ורבים נוטים לדחות כל הצעה למאצ'ינג. איינשטיין היטיב להגדיר זאת כשאמר: "הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה".

בעשורים האחרונים חלו תמורות מרחיקות-לכת בדרך לחופה. הרוחות המנשבות, בעידן הפוסט מודרני, המפנות אותנו לעבר עולם היכרויות אינטרנטי קנו להן אחיזה בעולם ליברלי. אולם יש מי שאופציה זו לא ממש תואמת להם. מנגד, בן זוג לא ייפול משום מקום, אין "מקל קסמים", יש את עולם השידוכים שייעודו להרחיב ולקדם תהליכי חיברוּת להתרומם לזוגיות נכונה.

בבקשת עזרה משדכן יש עוז וענווה, כי לא הכל ניתן לעשות לבד. הבחירה בידינו כי אנחנו האדריכלים של חיינו. כוחה של הבחירה טמון ביצירת מציאות אחרת. כשרוצים להתחתן, לא רצוי לחכות בתקווה שהחתן או הכלה יגיעו מעצמם או שתתקלו באהבה באמצע הדרך. בכל תחום בחיינו קיים פוטנציאל הזקוק למימוש ואנחנו נוקטים את כל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להשיג את היעד. לעתים קרובות, מה שעומד בינינו לבין הגשמת מטרה זה הפרדיגמות שלנו; אותן תבניות חשיבה המגבילות את החופש שלנו. אל תישאבו להתבוננות ביום נוסף הגווע בעולם הדעות הקדומות. שקפו לעצמכם את המציאות - אתם עדיין לבד, גם אם רשמתם שיא בצבירת דייטים ללא סיוע חיצוני. בתהליך קבלתה של החלטה כה חשובה - לקראת נישואין - חשוב לדעת איך להתקדם כראוי אל עבר הגשמתה. התפתחות וצמיחה אישית מתחילה כשמתקבלת החלטה נחרצת להשיג את היעד.

גם בימים שנראה לכם שאבנים מתנפצות אל חלונכם, ששום דבר לא הולך כפי שהייתם רוצים ושכל התקוות הגדולות נמוגות אל הערפל, זִכרו שהמחר מזַמֵן התחלה חדשה. יום יפה יזרח, וכוח חדש ניתן לנו מאלוקים לארוג טוב יותר את הגשמת הזוגיות. אז די לרווקוּת, לכו לשדכנים - השדכן יכול להיות איש מקצוע, מכר, חבר, רב או קרוב משפחה מי שמכיר אתכם והוא עשוי להפגיש אתכם עם בן זוג פוטנציאלי בזכות עבודת שטח יעילה, על סמך היכרות אתכם, ידיעת העדפותיכם, ואת תכונות האופי שלכם, ובירור מחודש על עצמכם, כל אלו מגדילים את סיכויי ההצלחה ללבלוב של קשר זוגי שיבשיל לכלל נישואין. כשההצעה לא מתאימה, חשוב לזכור שהיא באה מלב טוב. מה שלא מתאים יש לדחות בנימוס, בלי לגרום למציע אי נעימות; הרי בפעם הבאה הצעתו עשויה להתאים לכם מאוד. וגם אם נקלעתם לדייט שנראה לכם חסר תוחלת, אפשר פשוט להחליט ליהנות מהדרך. כמובן, אינכם צריכים להיפגש עם כל מועמד/ת שהוצע/ה לכם, ואף רצוי להימנע ככל הניתן מחוויות משעממות או מאכזבות בשל אי התאמה. מאידך, חשוב לדעת כיצד ליטול את הפיקוד על חיינו, לגלות בעזרת גורם נוסף אפיק פעולה חיוני עבורנו, ושדכנים הם חלק מהעניין.

שידוכים בהחלט יכולים להיות מלווים ברומנטיקה ומרגשים באותה מידה כמו בהיכרות מקרית. אפשרו לעצמכם לדלג על פני המשוכות כדי להיפתח אל הזדמנויות. נאמר: "האדם עוסק בידיו, והתכלית מן השמים היא באה". ועל כן בוודאי שהמעשים צריכים להיות נאים מצד עצמם ואז תצא מהם התכלית הנרצית. תחשבו על החוויה התרכזו בתהליך ופחות במטרה והכי חשוב לזכור שכל הזמן ניתן לחשב את המסלול מחדש, כאשר ה"לכתחילה" שלנו חיובי ה"בדיעבד" בחיינו נעשה חיובי.

התאהבות, למרות מה שכולם חושבים, זה לא משהו שקורה לנו לגמרי במקרה וללא שליטה. ואם רוצים באמת להגיע לשמחת הכלולות אין דבר בעולם שיעצור בעדנו. ע"פ הפסיכולוגיה האדלריאנית לאדם יש מוטיבציה אחת עיקרית, והיא הצורך להשתייך, את תחושת השייכות מקנה לנו בן הזוג. החלטותינו נובעות מרקמה תרבותית שאותה ינקנו, קיבלנו ופיתחנו במהלך חיינו כמו "אהבה רומנטית סוחפת" בהיכרות אקראית וספונטנית כתנאי הכרחי לנישואין. למעשה בבחירת בני זוג מעורבים שני מאפיינים: האחד הוא המודע והגלוי - אנו מחפשים תכונות בבן הזוג שאנו אוהבים ומוצאים חן בעינינו. והשני, הלא מודע והסמוי - אנו מחפשים רק אספקט אחד את ה'כימיה' עם בן זוג. עלינו להניח לרגע בצד את המחשבות המהדהדות בכותלי הראש ולפנות מרחב לאופציה מציאותית להיפתח לקשר יציב וארוך.

בספרו של הרב שך זצ"ל נאמר: "הכל תלוי בהבנת האדם את האפשרויות הגדולות; לקרב את המטרה..." על האדם לחשוב בצורה חיובית ומעצימה כדי שההתקרבות ההדדית בין בני הזוג תהיה מוצלחת, מאושרת, שלווה, מהנה ומשמעותית ככל האפשר.

הכותבת הינה אמנית, אשת עסקים, ואשת חינוך, מחברת הספר 'הדרך לחופה' , וחברה בצוות השדכנים של ישפה. להצלחה בזוגיות תנו קפיצה לדף הפייסבוק 'הדרך לחופה'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן