משרד הדתות על הנגשת המקוואות: "האחריות על המועצות הדתיות"

מנהלת אגף מבני דת, דבורה אייפרמן כתבה בתשובה לח"כ עליזה לביא בנושא הנגשת מקוואות לבעלות מוגבלות: "המשרד המשמש כרגולטור בלבד ומעודד את המועצות להנגיש את המקוואות הנמצאים תחת חסותם"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 18/01/17 18:34 כ בטבת התשעז

משרד הדתות על הנגשת המקוואות: "האחריות על המועצות הדתיות"
דוברות עליזה לביא, צילום: דוברות עליזה לביא

לאחרונה פנתה ח"כ עליזה לביא למנכ"ל משרד הדתות, עודד פלוס בנוגע למחסור החמור במקוואות מונגשים לבעלי מוגבלויות. תשובת המשרד לשירותי דת שנשלחה לח"כ לביא לא מניחה את הדעת ומנוגדת להתחייבות שהציב קודמה לתפקיד בועדה לקידום מעמד האישה ב-2013.

"ברחבי הארץ קיימים מאות מקוואות אשר נבנו במהלך השנים ללא מודעות לחשיבות ההנגשה לנכים, ובהתאם לכך כיום קיימים כ- 30 מקוואות ברחבי הארץ אשר מונגשים לנכות, כולל הנגשת המבנה באופן כללי וכן מעלון לבור הטבילה" כך נכתב ממנהלת אגף מבני דת, דבורה אייפרמן, העובדת תחת פלוס שענתה במקומו על מכתבה של ח"כ לביא.

"עם קבלת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, הוצאנו חוזר מיוחד לכלל המועצות הדתיות, עם ההסברים על חובת הנגשת המקוואות לפי הפרמטרים אשר צוינו בתקנות. על מנת לעמוד מקרוב על אפשרויות הנגשת המקוואות ברחבי הארץ שכרנו את שירותיה של חברה הנדסאית גדולה ובאמצעותה יצאנו בפרויקט מיפוי ארצי בכדי לבחון בשטח את ההיתכנות ההנדסית והמעשית לביצוע ההנגשה בפועל בכל מקווה".

אייפרמן הדגישה כי בהתאם לדרישות החוק, המליץ המשרד לשירותי דת על הנגשה של 100 מקוואות ברחבי הארץ. "אוסיף ואציין שאחריות ביצוע פעולות הנגשת המקוואות חלה על המועצות הדתיות והרשויות המקומיות אשר המקוואות נמצאות בתחומן ואנו כמשרד רגולטור מבצעים פעולות אקטיביות על מנת לעודד את המועצות לביצוע הפעולות הנדרשות. לשם כך, הוספנו בקריטריונים להגשת בקשות תמיכה בתחום שיפוצי מקוואות את נושא הנגשת המקוואות, כך שכל מועצה אשר הגישה בקשת תמיכה לשיפוץ מקוואות ואשר נמצאה זכאית לכך תוכל לנצל את התקציב שהעמדנו לרשותה גם לנושא ההנגשה".

בנוסף נכתב לח"כ לביא כי "בקשת תמיכה להנגשת מקווה מזכה את הבקשה בציון גבוה משאר בקשות התמיכה מה שמעלה את סיכויי אישור בקשת התמיכה. ביצוע העובדות הנדרשות נושא עימו עלות תקציבית שאינה מועטה, ככל שמשרד האוצר ישפה את המשרד לשירותי דת בתקציב ייעודי למטרה חשובה זו נשמח להרחיב את פעולות המשרד בעניין".

בתגובה למכתב אמרה ח" לביא ל'כיפה' כי היא מעריכה את מאמצי המשרד לשירותי דת "אך מהמכתב עולה כי אין בידי המשרד בכדי להתמודד לבדו עם הפערים הקיימים ומורכבות הנושא. לבד מהמספר הנמוך מאוד של מקוואות נגישים כראוי, יש בעיה גם עם הפריסה של המקוואות בארץ וכיצד הנושא נאכף".

ח"כ לביא עדכנה כי פנתה היום לשר דוד אזולאי ושרה גילה גמליאל בבקשה לקדם הצעת מחליטים יחד עם משרד האוצר והובטח לה שהנושא יטופל בהקדם. ח"כ לביא אף ביקשה להודות לשרים "על ההיענות המיידית לקדם פתרון ואת ח"כ יגאל גואטה שנרתם מיד לסייע בנושא".

בסוף השבוע שעבר נחשף ב'כיפה' המחסור החמור במקוואות נגישים ברחבי הארץ, עו"ד שרה וינברג מעמותת "עתים" המעניקה סיוע והכוונה בשירותי דת אמרה כי קודמו של פלוס בתפקיד התחייב להנגשה רחבה של מקוואות ברחבי הארץ"מנכ"ל המשרד לשירותי דת אמר בדיון בועדה לקידום מעמד האישה בכנסת ב-2013 שהוא מתחייב שב-2014, לכל המאוחר 2015, לא תהיה עיר בישראל שלא יהיה בה לפחות מקווה אחד עם נגישות".

עו"ד וינברג הסבירה כי ישנם רמות שונות של הנגשה, הנגשה מלאה כוללת מעלון שמאפשר גם נגישות בכניסה למים. מהשיחה עם עו"ד וינברג ומשיחות עם נשים בעלות מוגבלויות עולה כי רשימת 30 המקוואות המונגשים אותה מזכירה אייפרמן היא רשימה הכוללת את כל רמות ההנגשה כאשר ברחבי הארץ קיימים מקוואות בודדים בהם נמצא מעלון תקין ופעיל ולא כפי שנמסר ממשרד הדתות.

ח"כ לביא, שמילאה בכנסת הקודמת את תפקיד יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, קיבלה לאחרונה מספר פניות בנושא מחסור חמור במקוואות מונגשים ובעקבות זאת שיגרה מכתב למנכ"ל משרד הדתות, עו"ד עודד פלוס בדרישה כי יתערב באופן אישי בהנגשת המקוואות ברחבי הארץ, בבדיקה ובפילוח מספר המקוואות המונגשים כיום.

במכתב, פורסם בסוף השבוע שעבר ב'כיפה' ציינה ח"כ לביא כי "מהמידע שבידנו עולה כי קיימים בארץ שלושים מקוואות בלבד המונגשים לבעלי מוגבלויות, כאשר רובם ממוקמים בצפון הארץ. בנוסף עולה, כי גם במקוואות המונגשים, הנגישות היא למבנה הכניסה בלבד ולא לברכות המקווה. בעקבות כך, אין באפשרות נשים בעלות מוגבלויות לטבול במקווה. כחברת כנסת אשר מלווה את נושא המקוואות על היבטיו השונים, ומתוך ידיעה כי הנושא קרוב לליבך, אשמח לקבל נתונים מפורטים לגבי כמות המקוואות המונגשים לבעלי מוגבלויות, ומהי פריסתם ברחבי הארץ".

"שירותי הדת בישראל חייבים להיות מונגשים לכלל האוכלוסייה", אמרה ח"כ לביא ל'כיפה', "לא כל שכן לאוכלוסיה עם צרכים מיוחדים. הנגשה של מקוואות זאת לא שאלה של נוחויות וזו לא פריבילגיה. זאת מחויבות הלכתית של אשה יהודיה וזאת חובתה של מדינה לאפשר זאת, בדיוק כמו כל שירות אחר. מעבר לכך שכוחה ומוסריותה של קהילה נמדדים בדאגה גם למי שקשה לו, ישנן תקנות ברורות המחייבות זאת- כבר מדרך נגישה מהחניה, ועד לבריכת הטבילה עצמה".