יש צירים אבל עוד לא הגיע הזמן ללכת לבית חולים, איך מעבירים את הזמן?

בשלב הראשוני של הלידה, המכונה השלב הלטנטי, עדיף להישאר בבית מאשר לרוץ לבית חולים. מה לעשות כדי להקהל על הכאב, כמה זמן זה ייקח ומה לבקש מבן הזוג

חדשות כיפה שירי נגר 18/08/16 17:18 יד באב התשעו

יש צירים אבל עוד לא הגיע הזמן ללכת לבית חולים, איך מעבירים את הזמן?
shutterstock, צילום: shutterstock

את בסוף החודש התשיעי, יש לך כבר תיק לידה מוכן וחדר הילדים מוכן לקלוט לתוכו את ה-baby. את מרגישה צירים אבל רוצה להשאר בבית. את יודעת שאת בשלב הלטנטי ויש לך עדיין זמן לפני היציאה לחדר המיון. מה כדאי לעשות כדי להקל על כאבי הצירים בשלב הלידה הלטנטי?

ראשית, חשוב להגדיר ששלב הלידה הלטנטי הוא השלב בו היולדת מרגישה צירים אך הם אינם סדירים. השלב הלטנטי יכול להמשך על פני כמה שעות, או אפילו יומיים-שלושה. במונחים של פתיחה, מדובר בפתיחה של עד ארבעה ס"מ. כמובן שאם לא מורגשות תנועות עובר, התרחשה ירידת מים או נראה דימום - לפנות מידית לחדר מיון על מנת לקבל טיפול רפואי מקצועי.

  1. מנוחה - כל עוד הגוף שלנו מאפשר מנוחה ושינה יש לאפשר זאת על מנת לצבור כוחות. בני המשפחה ומקום העבודה יבינו את הצורך שלכן במנוחה בשלב הזה, אל תנסו לדחוס לתוך הזמן הזה סידורים ומטלות. אפשרו לעצמכן לנוח.

  2. במהלך הופעת הציר מומלץ מאד לנשום עמוק דרך האף ולנשוף לאט וארוך דרך הפה. נשימה כזו מאפשרת להרפות ולשחרר את רצפת האגן. תוך כדי הנשימה מומלץ להיות בתנועה- הליכה, ריקוד, מעבר מעמידה לישיבה וסיבובי אגן. את התנועות כדאי לבצע בתנוחות אנכיות על מנת לעזור לכח הגרביטציה לבסס את ראש העובר בתוך האגן.

  3. בדרך כלל, כאבי הצירים מתמקמים באזור הגב התחתון ניתן להעזר בעיסויים להקלה בכאב. כל מלווה יכול לבצע עיסוי, יש לכוון ולהנחות למגע בנקודות הכואבות בעוצמה מתאימה. על מנת לשמור על הכוחות יש לעסות רק בזמן ציר. העיסוי יכול להיות ידני, עם גלגלת, עם או בלי שמן. ניתן גם להפעיל לחץ מקומי בעזרת כדור טניס מערוך או קרש חיתוך. ניתן גם להשתמש בכדור פיזיו להקלה על הכאבים (קפיצות עדינות על הכדור, הנעת האגן מצד לצד בתנוחות מעגליות). עצם הישיבה על הכדור גורמת לגוף להתנועע, משפרת את זרימת הדם ומסייעת להפחית מתח ולחץ ממקומות שונים בגוף. יש אפשרות לתנועה תוך כדי מנוחה וניצול של כח הכבידה. ניתן אף לעסות את הגב התחתון במקביל לתנועה על הכדור.

  4. דרך נוספת להתמודדות עם כאב היא שימוש בדמיון מודרך. מיקוד הדמיון והמחשבה בחוויה מהנה שעברת לאחרונה או הישג אישי או מקצועי שהשגת וכמובן דמיון מודרך בו את מדמיינת את הלידה עצמה, ניתן לדמיין את הצוואר נפתח, את העובר מתקדם ויורד בתעלה לאט לאט ואת החשיבות של כל ציר וציר עד לפגישה המיוחלת עם התינוק שלנו! דמיונות אלו יכולים להסיט את תשומת הלב של הגוף מהכאב לעבר החוויות החיוביות בהן את מתמקדת בעזרת הדמיון המודרך.

  5. אמבטיה! מים זורמים מקלים מאד על האיזור הכואב. הכנסי לאמבטיה והזרימי על האיזור הכואב מים בטמפרטורה נעימה.

  6. במהלך השלב הלטנטי (שיכול להתארך, בודאי בלידה ראשונה) הקפידי על שתיה מרובה של מים או מיץ טבעי, אך לא מיץ מוגז או חומצי. המזון המומלץ הוא מזון קל: פירות יבשים, ירקות, קרקרים, חטיפי בריאות.

  7. התארכות השלב הלטנטי היא טבעית ולכן אני מציעה לנוח בין הצירים, לשנות אוירה באמצעות יציאה לסיבוב קצר מחוץ לבית, לשנות קצת את תנוחות הגוף וכמובן לא לשכוח לתזמן את הצירים. מנסיוני, בן הזוג ישמח לעזור בתזמון.

מאחלת לכן לידה קלה, בריאה והחלמה מלאה !

הכותבת היא סגנית אחות אחראית בחדר לידה בבית החולים לניאדו.