השירות הלאומי יותר פרוץ מהשירות הצבאי

בשירות הלאומי צריכים ללמוד מהצבא. לקיים טקס דתי זו לא פרובוקציה. הכירו את מנכ"לית קולך החדשה, יעל רוקמן, שלא חושבת שכל דרישה של נשים זו בהכרח פרובוקציה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 30/11/15 17:42 יח בכסלו התשעו

השירות הלאומי יותר פרוץ מהשירות הצבאי
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

יעל רוקמן ,בת 45 ממודיעין, צפויה להיכנס השבוע לתפקידה החדש - מנכ"לית ארגון הנשים 'קולך'. מאחורי רוקמן עשייה חברתית וציבורית רבה, היא הייתה שותפה להקמת 'מרכז צדק לנשים' והייתה אחראית על תקציב, כח אדם, גיוס משאבים, קידום פרויקטים חינוכיים ועוד. רוקמן, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה, ובמשפטים. את התזה של התואר השני בלימודי מגדר כתבה על התמודדותן של בנות לפמיניסטיות אורתודוקסיות-אקטיביסטיות עם המסרים מבית ומחוץ. ואכן ניכר כי נושא הפמיניזם הדתי האורותודוקסי תופס חלק נכבד מעשייתה ואורח חייה.

בראיון לכיפה, מספרת רוקמן כי היום יש מהפך בעמדת הציונות הדתית לגבי מעמד האישה, ובכל זאת, בשנת 2015 נשים מפחדות להצהיר שהן פמיניסטיות. "אני חושבת שזה נכון גם בחברה החילונית. פמיניסטית זו לא מילה אהודה במיוחד, וזה לא משהו שהוא אופייני לאדם אורתודוקסי. יש למילה עצמה קונוטצייה שלילית. אבל אני גאה שאני פמיניסטית ואני חושבת שזה אפשרי.

למה חושבים שפמיניזם דתי הוא בעייתי?

"אני חושבת שמה שקורה, בגלל שדת מטיבעה יש בה צד שמרני ופטריאכלי, אז ברור שההתמודדות שלנו היא קשה יותר בתור דתיות. אם את אישה, תמיד חושבים שיש לך מניע סמוי ושאת לא באמת מעוניינת לתרום ולקחת חלק. כאילו אם אני רוצה להדליק נרות בעזרת הנשים בחנוכה, יש מניע שמסתתר מאחורי זה. בכך שבכל פעם שאנחנו ובאות ומבקשות משהו, זה נתפס כמאיים על הדת כולה".

רוקמן מעידה כי המטרה היא לעודד נשים להגיע להנהגה ולא סתם לקטר "לפני כמה שנים פתחנו קורס נשים מנהיגות, ועכשיו יש לנו כמאה בוגרות של קורסי מנהיגות ואנחנו יושבות ומקדמות נושאים". לדבריה, קיימת כיום תכנית חינוכית לבנים ובנות בחינוך הדתי על זוגיות וחיי משפחה, למרות שלא כל מוסדות החינוך מסכימים לשתף פעולה. "לרוב מדובר בסדנאות התמודדות עם הטרדות מיניות, ובעיקר לבנות, מדובר בתחום מאוד פרוץ".

השירות הלאומי לדעתך יותר פרוץ מהצבא בעניין הזה?

"ידוע כי השירות הלאומי יותר פרוץ מהשירות הצבאי. בצבא יש הכוונה ויש נציבת תלונות בנושא הטרדות מיניות, החיילות המשרתות יודעת לאן לגשת ולמי לפנות - הכל מסודר. בשירות הלאומי זה לא כך, זה משהו מאוד חשוב שצריך לטפל בו. צריך להיות קוד מאוד ברור, הכוונה, וליווי טוב של הבנות וגם של מקומות התעסוקה שמקבלים אותן ואני לא חושבת שזה קורה היום".

(צילום: באדיבות המצולם)

במה נבדלות ההתמודדויות של נשים דתיות מול נשים חילוניות במאבק הפמיניסטי?

"גם להיות פמינסטית בעולם חילוני, זה לא הדבר הכי קל. אנשים אומרים שפמיניזם מפחיד אותם. במידה מסויימת, הדרישות של הפמיניזם האורתודוקסי, שהוא בא ממקום של רצון לעשות, ויש נשים שלא רוצות לעשות משהו ונוח להן עם המצב הקיים".

אולי באמת המצב הקיים יותר נוח. יש יותר מדי מצוות.

"חונכנו כך, אנחנו כל כך רגילות להיות במקום הפאסיבי שנשים באות ולפעמים אומרות 'בשביל מה אני צריכה את כל זה?' אנחנו לא באות להכריח אף אחת לקיים מצוות, אלא מבקשות לאפשר לאלו שמעוניינות להשתתף גם. לא כי זו פרובוקציה, פשוט כי זה לא אמור להיות עניין כזה גדול".

"חשוב לנו לעשות עשייה חיובית ולא רק להתלונן" מדגישה רוקמן לאורך כל הראיון. ומספרת על פרוייקט בו ריכזו רשימה של נשים מקצועניות בכל מיני תחומים, במטרה להנגיש אותם לציבור הרחב, ולשלב אותם בפאנלים ובקבוצות חשיבה שונות.

"אנחנו מאמינים שההלכה היא גמישה והיא תורת חיים, שהולכת ומתפתחת עם השנים, בהתאם לצורכי הקהילה והפרט. כל השנים ההלכה התפתחה יחד עם ההתפתחות האנושית, וכך יקרה גם לנו" מסכמת רוקמן באופטימיות .

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן