החיים הקשים של הסטודנטיות הדתיות

איך שורדת סטודנטית דתייה עם לימודים אקדמיים, כשהיא בהריון או אחרי לידה? האוניברסיטאות, כך מסתבר, בדרך כלל לא מתחשבות – ומעדיפות להתעלם מהתופעה. תמונת מצב

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 20/10/12 20:06 ד בחשון התשעג

החיים הקשים של הסטודנטיות הדתיות

מחר (א') יחלו מאות אלפי סטודנטים את לימודיהם במוסדות האקדמיה ברחבי הארץ, הם ילמדו, יבחנו וגם ישבו לא מעט על הדשא או בקפיטריות. אחת התופעות הסטודנטיאליות השמורות למגזר הדתי היא העובדה כי רבות הן הסטודנטיות הדתיות המתחילות את לימודיהן כשהן בהריון או אף כבר עם ילד. כל זאת בגיל צעיר ביחס לחברותיהן לכיתה החילוניות, שנישאות רק בגיל מאוחר יותר ולרוב אף לאחר תואר ראשון. תקופת הלימודים של הסטודנטיות הדתיות מאופיינת אפוא בקשיים ואתגרים לא מעטים.

"ממוצא הציונים שלי ירד מאז הלידה", מודה עידית פדר (23) סטודנטית דתייה להנדסת חשמל מאוניברסיטת בר אילן, אחד המקצועות הקשים באקדמיה. "לא יכולתי להגיע ללימודים וחברים מהכיתה שלחו לי סיכומים ונאלצתי ללמוד לבד. בעלי לקח על עצמו את עבודות הבית כדי שאוכל ללמוד וגם לטפל בילד שלנו כך שלמעשה ביום הייתי מטפלת בו ובלילה מתיישבת ללמוד". בין לבין, כמובן, היא הספיקה בקושי לישון.

חודש לאחר הלידה חזרה עידית ללימודים ולתינוק שלה "מצאה סידור" כלשונה. מה שמקשה על הסטודנטיות הילדות היא העבודה כי רק מגיל שלושה חודשים ניתן להכניס ילד למעון, עד אז תאלץ הסטודנטית לוותר על הלימודים ולהישאר בבית או לשלוח אותו למטפלת - נטל כלכלי כמעט בלתי אפשרי.

(צילום: Adam Tinworth-cc-by-nd)

את הודיה ולד (23), סטודנטית דתייה לאחד ממקצועות ההנדסאים באחת מהאוניברסיטאות בארץ, אנחנו תופסים בחודש תשעי להריון, ממש לפני הלידה. היא ובעלה מחכים בקוצר רוח לקראת בואו של תינוקם הראשון שיוסיף שמחה לבית אלא שהודיה מעט לחוצה. "אני מפחדת שלא אצליח", היא אומרת", אני לא יודעת מתי לחזור ללימודים ואם אוכל להשלים את הפערים".

במוסדות אקדמאים רבים ובעיקר אלה הגדושים בסטודנטיות דתיות, מאפשרים להגיע עם התינוק לכיתת הלימוד ואף מאפשרים בגיל מאוחר יותר של הילד להכניסו למעון במתחם המוסד. במוסד בו הודיה לומדת לא מאפשרים זאת ואף נמנעים מלתת לה חופשה מה שמכניס את הודיה וסטודנטיות רבות אחרות למצוקה של ממש. "אני לא יכולה למסור את התינוק למטפלת מאילוצים כלכליים, אני לא יכולה לעבוד והמשכורת מינימום של בעלי לא תספיק לממן מטפלת ומצד שני גם לא יכולה להפסיק ללמוד", היא מתארת. כשהודיה פנתה אל האחראי על כך במוסד בו היא לומדת הוא המליץ לה לדחות את הלימודים בשנה. הודיה מעידה כי היא הדתייה היחידה במחזור והיחידה שנמצאת בהריון, כך שהאוניברסיטה יכולה להתעלם ממנה בשקט.

במוסדות המתאפיינים בריבוי סטודנטיות דתיות מאפשרים להיכנס אל ההרצאות יחד עם התינוק. סטודנטיות ממכללת 'אורות' באלקנה מספרות כי מספר התינוקות בכיתה כמעט זהה למספר הסטודנטיות שבה. עידית מספרת כי נאלצה להגיע עם תינוקה אל מבחן חשוב באוניברסיטה אלא שזה החליט להתעורר דווקא בעיצומו של המבחן. המרצה ניגש אל עידית והציע לה שישמור על הילד, עידית הסכימה. "כשסיימתי הוא צחק ואמר שהוא שמח על הסטודנט הצעיר שנוסף לו", היא מספרת.

(סטודנט מן המניין? צילום: CarbonNYC-cc-by)

"סטודנטיות יולדות רבות נאלצו לוותר על שנת לימודים שלמה, או לחילופין להיכנס עם תינוקת בת שבועיים לכיתה", מספרת לילי בן עמי, מייסדת אחת התינוקיות האוניברסיטאיות הראשונות בישראל, "מחקרים מצביעים על כך שחלק מהבעיות בהתקדמות נשים בתוך האקדמיה, תקרת הזכוכית, ניתנת לפתרון באמצעות פתרונות לסטודנטיות הרות ויולדות". כפעילה בולטת בתחום הסיוע לנשים לומדות ועובדות, היא נתלית באילנות גבוהים ומספרת כי "חזרתה של מנכ"לית 'יאהו' לעבודה פחות משבוע לאחר הלידה, רק מעידה כי עולם התעסוקה כמו גם האקדמיה עוד רחוקים משינוי תפיסה דרושה חשיבה חדשה ואחרת".

לפי חוק זכויות הסטודנט (סעיף 19ב-תיקון מס' 4 לחוק), על מוסד אקדמי, לקבוע הוראות בדבר התאמות שיינתנו לסטודנטיות, בין השאר, עקב הריון ולידה, כך שלמעשה החוק משאיר זאת בידי מוסדות הלימוד. על אף שהמועצה להשכלה גבוהה אמנם חיברה מסמך המציע למוסדות הלימוד כללים השומרים על זכויותיהן של סטודנטיות שיולדות במהלך הלימודים, המוסדות מצידם מציבים נהלים משלהם, לפעמים בהתאם לכללים ולפעמים קצת פחות. משיחה עם לא מעט סטודנטיות שילדו או עתידות ללדת אנו מגלים כי אף לא אחת מהן ידעה את הזכויות המגיעות לה. הודיה מספרת כי במוסד בו היא לומדת נאמר לה כי היא תיאלץ לקחת חופשת לידה על חשבונה והאוניברסיטה לא תיתן לה הקלות בנושא, זאת בניגוד מפורש למסמך המל"ג.

הסטודנטיות הדתיות נאלצות לעבוד קשה יותר על התואר שלהן והמוסד האקדמאי בו הן לומדות ברצותו מיטב עמן וברצותו רק מקשה עליהן יותר. אז נכון שחיתולים, מטפלת ומעון הן רק חלק מאוצר המילים של הסטודנטית הדתייה הממוצעת אבל הי, לפחות היא פטורה ממצוות עשה שהזמן גרמא.

לפניות לכתב - desk@kipa.co.il