ד"ר חנה קטן אחרי ראיון בעתון לאשה: "בכיתי כל הלילה בגלל הכתבה"

ד"ר חנה קטן התראיינה לעיתון 'לאשה' על ספרה החדש. היא השתמשה בשפה נקייה אך בסופו של דבר הביטויים קיבלו 'תרגום'של הכתבת. התגובות שקיבלה הבהירו לה שעשתה טעות חמורה. מערכת 'לאשה' בתגובה:"הטענות אינן נכונות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 08/08/16 16:26 ד באב התשעו

ד"ר חנה קטן אחרי ראיון בעתון לאשה: "בכיתי כל הלילה בגלל הכתבה"
יחצ, צילום: יחצ

"המילים שם לא היו המילים שלי ובנושא הזה זה קריטי לדייק במילים. כתבתי את הספר הזה כדי שהדברים יובאו- אבל בעטיפה הנכונה" אומרת ד"ר חנה קטן בכאב לאחר שבשבוע שעבר פורסמה כתבה פרובוקטיבית עליה בעיתון 'לאשה'. "ברגע שמתחילים לכתוב על קשר בין בעל ואישה צריך להיזהר שבעתיים מזילות. אני כל כך התביישתי".

כמו עוד לפניה, גם ד"ר חנה קטן חשבה שראיון בעתון בתקשורת הכללית ובמיוחד עתון המיועד לנשים יעזור לה להפיץ את הבשורה שיש בספרה החדש. בפועל, השפה הייחודית שיצרה כדי לדבר בצורה נקייה על עניינים שהצניעות יפה להם קיבלה מעטפת גסה וזולה בראיון שפורסם וגרמה לד"ר קטן עוגמת נפש גדולה.

"באתי בהמון זהירות לראיון ב'לאשה', היא מספרת, "אך היה לי רצון מאד גדול שהספר יגיע לאוכלוסיות רחבות, כי הדברים אוניברסליים. המראיינת היתה מאד חביבה, והתפתחה שיחה קולחת ומלב אל לב. כמובן שהראיון היה עטוף במילים המדוייקות שלי, שהן אותה שפה שאני משתמשת בה בספר, בזהירות מאוד מאוד גדולה, בקדושה. אמרתי למראיינת שזה קריטי שהשפה תהיה שפה נקייה. היא אמרה שהיא מקליטה אותי ושזה יהיה בשפה שלי. מה שיצא בכתבה עצמה זה שגם היו טעויות בתכנים וגם השפה הייתה מאוד בוטה ולא תואמת את כלל לכתיבה שלי".

"לפני יומיים אמרו לי שזה מופיע, בכותרת פרובוקטיבית, גסה, עם התמונה שלי והשם שלי, תכנים הוצאו מהקשרם, עם מילים כל כך לא טהורות 'חיי מין' במקום 'חיי אישות', כל המילים שיגעתי להמציא אותם מהלקסיקון המיוחד שלי, כמו 'חיבור' בין בעל לאישה, שמופיעים בספר, כל מה שיגעתי זה כדי שהנושא הזה יובא בעטיפה הנכונה, הבריאה, הקדושה, הנעימה, כדי שהאינטימיות תהפוך למשהו שאפשר לשדר אותו ולעזור לאנשים שיש להם קשיים, לתת להם מענה, לתת להם ערוץ של חינוך ורפואה מונעת. הכל יצא הפוך לגמרי ממה שהתכוונתי"

ד"ר קטן מספרת שקיבלה פניות מאתרים דתיים שפרסמו את הספר שלה ונבהלו מהראיון "אתר הידברות רוצה למשוך עכשיו את הספר שלי, הם נבהלו מהכתבה 'ככה היא מדברת?'. אני בכיתי כל הלילה, ממש לא ישנתי בגלל הכתבה הזו. הם הבטיחו לי שהכתבה תרד מהאתר. אנחנו מדברים שפה שונה, לצערי".

למה כתבת מלכתחילה את הספר?

"כתבתי את הספר כי ראיתי הרבה אנשים שסובלים, וזה כאב לי. ידעתי שאם הזוגות האלה היו קוראים קודם, או שהייתה להם גישה למקום בו אפשר לקרוא את הדברים בלי להסמיק ולקבל פתח של עזרה- הם לא היו סובלים כל כך הרבה".

איך הייתה ההתנהלות עם ספרית בית אל בתהליך ההוצאה?

"הם היו מאד זהירים, ובצדק רב, הספר נולד לאחר היריון מאוד מאוד ארוך ולידה עם צירים כואבים. אבל לאט לאט עיבדנו את זה אל הפורמט הנכון. הייתה דרושה הרבה זהירות, לכן גם ביקשנו הסכמה של רבנים, הרב אבינר, הרב אריאל, הרב אליעזר מלמד, כדי שזה יהיה יותר אוניברסאלי ואנשים לא יבהלו מזה, זה נושא עדין בכל הציבורים. בניגוד לספרים הקודמים שלא ביקשנו עליהם הסכמות- כאן ביקשנו. כמובן שבעלי היה מאחורי מבחינת הנושאים ההלכתיים אבל בכל אופן רצינו אנשים מבחוץ".

"הסכמתי בשמחה להתראיין בעיתון 'לאישה' כי הרגשתי שהספר הזה מיועד לכל הנשים, גם לנשים שקוראות לאישה. חיכיתי להתראיין בפלטפורמה דתית יותר, אבל זה לא קרה כי היו חששות שאולי עדיף לא להעלות את הנושא. חברות חילוניות שלי אמרו שהן דווקא מאוד נהנו מהכתבה ושהשפה מתאימה להן. אבל ברור שהציבור שחשוב לי ביותר שהחומרים יגיעו אליו בעטיפה הנכונה זה הציבור שלי כמובן".

יצאו בשנים האחרונות המון ספרים בנושא זוגיות וחיי אישות, מה הספר שלך מחדש?

"הספר קודם כל נכתב מנקודת ראות של רופאה, וזה שונה. אני מביאה הרבה דילמות רפואיות ופתרונות רפואיים. דבר שני אני בעצם מקרבת נשים לקליניקה, מביאה תיאורי מקרה או שאלות נפוצות שעולות ואני פותחת צוהר לתשובות שאני נותנת לזוג כזה. המטרה שלי היא לנרמל חלק גדול מהדברים שנראים לאנשים כבלתי תקינים. אני משתדלת להרגיע אנשים ולהסביר להם שהכל נפלא. בגלל דיס-אינפורמציה וחוסר ידע אנשים מסתובבים עם תחושה שמשהו לא בסדר איתם ואם היה להם קצת יותר ידע הם היו מועצמים ופחות דאוגים. אני מביאה תיאור של המערכת ושל הצד הפיזיולוגי, ועוברת על השינויים החלים במהלך החיים. יש נגיעות באופן הטיפול, על אף שזה לא ספר רפואה. אני נותנת פתח למכלול של פתרונות במידה ויש בעיה ברמה הפיזית. זה סוג של חינוך נכון ובריא להכרת המערכת והמציאות וזה מונע בחלק מהמקרים את הצורך הטיפול אחר כך".

במה הספר מתמקד?

"בספר אני מדברת על מעגל החיים ועל שינויים במעגל החיים, אני נותנת ידע בסיסי בפיזיולוגיה של המערכות וברמת העל מובנית בספר השקפת עולם שאומרת שצריך להשקיע המון בתחום הזה כי זה נושא מאוד חשוב בחיים".

ממערכת "לאשה" נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות, ויעיד על כך הראיון המוקלט עם ד"ר חנה קטן. אנו מאחלים לה המשך הצלחה בעבודתה החשובה בבניית אינטימיות זוגית בריאה בקרב הציבור הדתי".

(צילום: ספריית בית אל )