מה זאת בכלל אהבה?

סיפורים עצובים על פרידות, אובדן ובדידות תהומית, אחוזי הגירושין הולכים וגדלים. לאן נעלמה האהבה? ומה זו אהבה? יפעת אדלר בטור קולע עם מענה לשאלה.

חדשות כיפה יפעת אדלר 15/01/18 12:06 כח בטבת התשעח

מה זאת בכלל אהבה?
אהבה, צילום: שאטרסטוק

קוראת ושומעת סיפורים עצובים על פרידות ואובדן ובדידות תהומית. אחוזי הגירושין הולכים וגדלים, ואיתם גם הבדידות והייאוש. אומרים שהייתה אהבה, והופ, היא נעלמה ואיננה. אבל מה זאת בכלל אהבה?

כשאנחנו אומרים שאנחנו אוהבים שוקולד – למה בעצם אנחנו מתכוונים? אנחנו בעצם אוהבים את עצמנו כשהשוקולד עושה לנו נעים בפה. דייג אוהב דגים או אוהב את עצמו כשהדלי שלו מלא בדגים?

אהבה שתלויה בדבר היא אהבה שתלויה בדברים שאנחנו מקבלים מאנשים אחרים. כלומר: אנחנו בעצם אוהבים את עצמנו. נעים לנו כשאנחנו מקבלים מאדם אחר חום, בטחון, פרנסה... וכשאנחנו מפסיקים לקבל אותם – בטל דבר בטלה אהבה!

מהי אהבה שאינה תלויה בדבר? מה הפירוש של "ואהבת לרעך כמוך"? מה זאת אהבה בין בני זוג?

מסופר על יעקב אבינו: "ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה". מסביר המלבי"ם: "...גם יאמר שאהבתו את רחל לא היה אהבת החשק, שהחושק יום לשנה ייחשב לו... כי אהבת החשק הוא אהבת עצמו, לא אהבת הדבר. אבל אהבת הטוב אוהב את הדבר הטוב, לא את עצמו."

כותב הרב אשלג זצ"ל במאמר השלום: "...אהבת זולתו, אשר מהבחינה המעשית ראוי להגדירה בשם 'השפעה לזולתו', כלומר שחלק המעשה של אהבת זולתו הוא עניין השפעות טובות לזולת, לפיכך ראוי להגדיר אהבת זולתו בשם השפעה לזולתו, המוכשר ביותר לתוכנה המכוון להבטיח לנו שלא לשכוח את הכוונה."

אז מה זאת אהבה לפי הרב אשלג? אהבה היא פעולה של נתינה לזולת!!! ככל שאנחנו נותנים יותר – אנחנו אוהבים יותר ו...גם הפלא ופלא התענוג וההנאה שלנו הולכים וגוברים.

כשאנחנו עושים את ההיפוך המחשבתי הזה, החיים משתנים לגמרי. כל כך הרבה כעסים וריבים ותלונות וברוגזים פשוט נעלמים להם מהעולם. ואני אומרת את זה מניסיון אישי ביותר. רוצים דוגמה? לפני כחצי שנה קבעתי עם האיש להיפגש אחרי העבודה. הגעתי לנקודת המפגש עם הרכב וישבתי וחיכיתי. וחיכיתי וחיכיתי ומי לא הגיע? האיש. צלצלתי אליו לברר מה קורה, ומה התברר? הוא שכח לגמרי שקבענו... תעצרו כאן רגע ותחשבו איך אתם הייתם מגיבים? איך היה נראה המשך הסיפור מבחינתכם? אני לפני ההיפוך הזה הייתי כועסת, נעלבת, נפגעת, בטוחה שלא אכפת לו בכלל ממני וההמשך היה עגום למדי. עכשיו עלתה לי מחשבה אחת בראש: "אין עוד מלבדו". יש סיבה לכל דבר שקורה לנו. ויש לקח שאנחנו צריכים להפיק מכל דבר שקורה לנו. והאנשים שאנחנו פוגשים בדרך הם רק שליחים כדי לסייע לנו להפיק את הלקחים האלה. זה כבר עוזר להישאר רגועים. ואז כשנשארתי רגועה גם יכולתי לברר מה קרה, להקשיב לו בנחת ולשמוע על היום הנורא שעבר עליו ושהוא בקושי זוכר איך קוראים לו. וכך במקום פיצוץ אדיר הייתה הזדמנות לשיתוף ולקרבה.

אז מה זאת אהבה? אהבה זה לתת את המקסימום שלך בכל רגע נתון. אהבה זאת עשייה למען הזולת על מנת להיטיב לו, והיא ממלאת את הלב בשמחה ובתענוג שאין כמותם.

הערה חשובה: "ונשמרתם לנפשותיכם" – אנחנו מחויבים לשמור על עצמנו, ולתת רק מהעודפים שיש לנו. אחרת נקרוס בעצמנו וזה לא יועיל לאף אחד. ולכן גם לא מדובר כאן על קשרים עם אנשים רומסים. על כך ארחיב בפעם אחרת.

נסו את זה בבית... מחכה לדיווחים...

 

 

יפעת אדלר - מנהלת תוכן ויחסי ציבור ב"אור פנימי" - עמותה לצמיחה רוחנית בדרכו של בעל הסולם.  yifat@orpnimi.org.il