מחקר חדש קובע מהו הגיל המושלם לנישואין

מהו גיל הנישואין הממוצע של גברים ונשים בישראל? איזה מגזר מציג ירידה בשיעור הגירושין ואיזה עליה? ומה הקשר הסטטיסטי בין גיל הנישואין לסיכוי שלכם חלילה להתגרש? מחקר חדש מספק את כל התשובות

חדשות כיפה 11/05/17 14:48 טו באייר התשעז

מחקר חדש קובע מהו הגיל המושלם לנישואין
חתונה, צילום: Serge Attal/Flash90

רבים בציבור הדתי-לאומי מתחבטים בשאלה מהו הגיל האידאלי לנישואין. הורים רבנים, מחנכים ואנשים לפני ואחרי נישואין מביעים דעות שונות בנושא. מחקר חדש של תנועת 'נאמני תורה ועבודה' מציג מה טוחח הגילאים האידיאלי שהזוגות המתחתנים בו מתגרשים פחות.

המחקר, שנערך על ידי חוקר התנועה אריאל פינקלשטיין, בדק את נתוני הנישואין, הגירושין ואת סוגיית הרווקות המאוחרת בדגש על ההציונות הדתית.

לצורך נתוני הנישואין ניתח פינקלשטיין את נתוניהם של כלל היהודים בוגרי מערכת החינוך ילידי השנים 1988-1973. 50% מבנות הציונות הדתית, מתחתנות עד גיל 24 ומחצית מהבנים עד גיל 27. לעומתם, בקרב בוגרי החינוך הממלכתי מחצית מהנשים והגברים מתחתנים עד גילאי 27.5 ו-30.5 בהתאמה. במגזר החרדי המספרים יורדים בצורה משמעותית כש-50% מהנשים והגברים מתחתנים עד גילאי 20 ו-22 בהתאמה.

אילוסטרציה. זוג מתגרש

אילוסטרציה. זוג מתגרש shutterstock

את נושא הגירושין בחן המחקר לאורך עשור, באמצעות השוואה בין ילידי 1973 ו-1983 שהתגרשו עד גיל 31. בעוד שבציונות הדתית לא היה שינוי בשיעור המתגרשים (5.4%) בציבור החילוני נרשמה ירידה של 1.5%. הנתון המעט מפתיע הוא שאחוז גירושין במגזר החרדי עלה מ-4.7% ל-5.9%.

אחד הנתונים המעניינים במחקר הוא זיקת הגירושין לגיל הנישואין. בקרב המתחתנים בגילאי 17-18 שיעור הגירושין היה הגבוה ביותר ועמד על כ-18%. האחוז הנמוך ביותר של גירושין (כ-7%) הגיע מקרב המתחתנים בגילאי 20-25. מבין המתחתנים בסביבות גיל 30 נע שיעור המתגרשים סביב 10%.

נושא נוסף שנבחן על ידי המחקר הוא הרווקות המאוחרת בקרב הציבור הדתי. שיעור הנשים הדתיות הרווקות שמגיעות לגיל 30 עומד על 21.8%, לעומת 15.2% בגיל 35 ו-13.1% בגיל 40. בקרב הגברים הדתיים שיעור הרווקים בגיל 30 עומד על 31.7% לעומת 19% בגיל 35 ו-15.4% בגיל 40. לפי המחקר, על אף השיח הער בסוגיית הרווקות המאוחרת, ב-15 השנים האחרונות לא חלה כל עליה בשיעור הגברים והנשים מהציונות הדתית, שנשארים ברווקותם עד גיל מתקדם.

נשיא 'נאמני תורה ועבודה' ורב היישוב ניר עציון, הרב רונן לוביץ', התייחס לנתונים ואמר כי "מהמחקר ניתן לראות שהנישואין האידאליים הם בגילאי 20-25". לדבריו, "לרווקות מאוחרת יש משמעויות  נוספות מעבר לצער על צעירים שאינם מתחתנים. ישנה שחיקה נפשית ודתית פעמים רבות ככל שהרווק מגיע לגיל יותר מתקדם. כמו כן, הסיכוי לחיי נישואין ללא גירושין פוחת כאשר מתחתנים מאוחר".

לדעתו של הרב לוביץ', "הרווקות הדתית היא הקשה ביותר: החרדי מתחתן מוקדם עם מעטפת שידוכים רחבה, החילוני מתחתן מאוחר אך מקיים חיי זוגיות ואישות, ומולם הצעיר הסרוג שאינו מתגורר בזוגיות, ואינו מקיים יחסי אישות". לדעתו, למרות שמהמחקר עולה שאין עליה בשיעור הרווקות הוא קורא לציבור להמשיך לעסוק בנושא, "זה צריך להטריד את כולם, וצריך לעשות ככל הניתן כדי לעזור לאותם צעירים שלא עולה בידם להקים בית נאמן בישראל".