לישון עם האויב/אוהב

לפעמים הילדים משמשים חיץ או ממלאים חלל שנפער בין ההורים. איך נמנעים מכך?  ומה הקשר לבעיות בשעת ההרדמה?

חדשות כיפה ד"ר ציפי ריין 03/07/17 10:28 ט בתמוז התשעז

לישון עם האויב/אוהב
ילדים בתווך, צילום: shutterstock

בגמרא מופיע סיפור על רב ואשתו: אם היה מבקש פולים היא הייתה עושה לו עדשים. בקש עדשים עשתה לו פולים. כשבגר בנם חייא, היה האב שולח אותו לבקש מהאם דברים, מכיוון שכנראה הכיר חייא את מריבותיהם של הוריו, היה הוא הופך את דברי אביו לאמו, ולכן כשהיה אביו מבקש דרכו מהאם להכין פולים, היה ניגש חייא לאמו ומבקש עדשים, והאם שעשתה תמיד הפוך לאב, הכינה פולים. ניתן לנתח רבות את יחסיהם המורכבים של רב ואשתו, אבל אחד הדברים שהכי נוגעים בי תמיד בקריאת גמרא זו הנו איך הורים, לעתים גם ללא כוונה, שמים את ילדיהם במרחב ביניהם. איך לפעמים הילדים ממלאים חלל שנפער בין ההורים, איך הם לפעמים הגורם שמונע מריבות.

כשעופר ומיטל נכנסו לקליניקה שלי וספרו על הקשיים שהם חווים בהרדמת ילדיהם הקטנים, חשתי מיד שיש פה סיפור מורכב יותר מסתם זוג שלא מצליח להרדים את ילדיו. עופר ומיטל, זוג בשנות השלושים לחייהם. מיטל עובדת כמורה באולפנה, בחורה עדינה ורגישה. עופר עובד כרואה חשבון במשרד גדול ומצליח, בחור שמרשים מיד במבט ראשון בחוזק ובעוצמה שנבעו ממנו. 

סיבת הפניה לקליניקה שלי הייתה הקשיים בהשכבה לשינה של שני ילדיהם – בני 5 ושלוש. החל מ 19:00 בערב מתחיל זמן ההתארגנות לשינה עם צחצוח שיניים ולאחר מכן הקראת סיפור של מיטל לילדים כשהילדים אמורים להיות במיטות, אך יוצאים מהן שוב ושוב, לעתים מרביצים זה לזה, לפעמים סתם משתוללים, ומפירים את הזמן שאמור להיות רגוע ושליו. בדרך כלל מגיע שלב בו עופר עולה למעלה וצועק על הילדים, ומסיים את הסיפור באמצע עם בכיות של ילדיו. אך השינה המיוחלת של הילדים לא מגיעה. הילדים ממשיכים לצאת ולהיכנס מהמיטות, ומפריעים את שלוותם של ההורים. בסופו של דבר לקראת 22:30-23:00 הילדים נרדמים או במיטתם של ההורים או כשמיטל ישנה עם הילדים בחדר השינה שלהם. לפעמים, כשבכל זאת מיטל ועופר מצליחים למצוא את עצמם ביחד במיטה ללא ילדים, הילדים מתעוררים באמצע הלילה מחלום רע ואז אחד ההורים עובר למיטה של הילד כדי להרגיעו באמצע הלילה אחרת הבכי של הילד ימשך זמן רב (והוא גם יעיר את השני). 

על פניו היה מדובר במקרה של גבולות וסמכות אל מול הילדים, והשאלה הראשונה שעמדה על קצה לשוני הייתה איך עופר שמרשים ואף מספר על עצמו שבעבודה הנו אדם אסרטיבי, חזק והחלטי, לא מצליח להתמודד בהרדמה של שני ילדים קטנים. אך במבט שני הרגשתי שאולי הילדים מבינים משהו חשוב – לא מדובר במילים אך שמורגש באוויר הבית, שיש קושי בזוגיות בין ההורים. ועל ידי הסחות הדעת שהם גורמים בהתנהגותם, הם לא מאפשרים להוריהם לריב או אפילו סתם להיות בשקט מתוח בזמן הכי קריטי לזוגיות – זמן השינה. לפיכך הילדים מוצאים את עצמם במיטה (תרתי משמע)  בין הוריהם. לכן הדבר הראשון ששאלתי את מיטל ועופר היה "אם הילדים ישנים אתכם כל הזמן, ונמצאים בשעות המעטות שיש לכם לזוגיות – מתי יש לכם זמן לזוגיות שלכם?" השאלה הזו הוסיפה לבחינה לא רק של מתי יש זמן זוגי אלא גם מה קורה בו ואיך מרגיש לשניהם זמן זוגי זה. המשך הטיפול הפגיש מחדש את מיטל ועופר אחד עם השני ודרך כך עם הרצון לא לוותר על עצמם ועל הזוגיות שלהם אל מול הילדים, תוך כדי ההבנה שילדיהם זקוקים להם כזוג יציב ובטוח. יש להם עוד עבודה רבה לפניהם, אבל השבוע הם נופשים יומיים ללא ילדים לראשונה מאז שנולד בנם הבכור. ולגבי הילדים – הם כנראה מרגישים את השינוי באווירה של ההורים, הם חשים במין שדר סמוי מין העין שכנראה רק ילדים יודעים לקרוא כל כך טוב, שההורים לא מוותרים על הזוגיות שלהם. הם כבר לא ישנים עם ההורים, וגם זמן ההליכה לשינה נראה אחרת.

השבוע הגיעו אלי זוג בני 60, שבנם הקטן התחתן לפני כשבוע. האשה ספרה על ההתרגשות שאחזה בה כשרקדה עם המטאטא בחתונה, דבר שסימל מבחינתה את סיום תפקידה כאמא ל 8 בהובלתם של כל ילדיה לחופה. אך יחד עם ההתרגשות התרחשה אצלה ההבנה שהשקט שנמצא בבית בינה לבין בעלה בשנים האחרונות דורש טיפול. השקט הזה כנראה הזדחל ביניהם כבר שנים, וכל ילד שיצא מן הבית לחיים עצמאיים הותיר חלל שהוא מילא עד כה ביניהם בזוגיות, ועתה כשכולם יצאו מהבית היא ביקשה/שאלה למצוא מחדש את הדרך לגשר ביניהם. הערצתי אותם על המוכנות לעבוד ולמצוא מחדש את הקירבה הזוגית. יחד עם זאת חשבתי כמה הילדים לפעמים ממלאים פערים בין בני זוג וכמה כדאי כבר מההתחלה לא לתת להם לשהות במרחב הזוגי בין ההורים.

ד"ר ציפי ריין

ד"ר ציפי ריין צילום: באדיבות המצולמת

 

ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית, משפחתית ומינית, מרצה ומנהלת המרכז למשפחה במכללת אורות, כותבת טור בירחון פנימה 

ליצירת קשר : zipirhein@gmail.com

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן