התגרשנו. לעודד את הילדים לבקר את אבא שלהם?

היחסים עם הגרוש לא טובים, והילדים לא רוצים לבקר אותו. האם צריך לזרום עם רצון הילדים או לכבד את אבא שלהם?

חדשות כיפה ד"ר ציפי ריין 20/06/17 16:43 כו בסיון התשעז

התגרשנו. לעודד את הילדים לבקר את אבא שלהם?
גירושין, צילום: shutterstock

שאלה:

לפני כשלוש שנים התגרשתי מבעלי שעמו אני חולקת שלושה ילדים. היחסים ביני לבין הגרוש שלי אינם טובים, ובתקופה האחרונה אף היחסים שלו עם ילדינו התערערו, והם אינם מעוניינים להגיע אליו יותר לביקורים. האם לתמוך בבחירה שלהם או להמשיך לעודד אותם לבוא לאביהם?


תשובה: 

גירושין הנם עניין קשה, ונראה לי שלא סתם כתוב  "שכל המגרש אשתו הראשונה, מזבח מוריד עליו דמעות". אולי המזבח מוריד דמעות לא רק על עצם הגירושים, אלא גם כהזדהות לכאב הרב שעובר על בני המשפחה כולה, וים הדמעות שנשפכו על ידם לאורך תהליך הגירושים. הבחירה לנתק את קשר הנישואים נערכת בעיקר במשפחות עם ילדים, לאחר שבדרך כלל נעשו מאמצים רבים של בני הזוג לגשר ולהסתדר ביניהם, מאמצים שלא צלחו.

במקרים בהם לזוג הגרוש אין ילדים הקשר בין בני הזוג בדרך כלל נגמר עם השלמת תהליך הגירושים. עם זאת במקרה שלך בו נוכחים ילדים בתמונה, הקשר עם הגרוש אינו מסתיים עם הפרדה, ועל אף שבחרתם להיפרד זה מזו, בסופו של דבר לא תוכלו לנתק את הקשר ביניכם עוד שנים רבות, כי על אף שאינכם בני זוג, אתם ממשיכים להיות הורים משותפים לילדיכם, ולכן תצטרכו להמשיך לקבל החלטות עליהם יחד, להגיע לאירועים הקשורים אליהם ביחד, ולפיכך תצטרכו לנסות ולהמשיך את המאמצים להסתדר ביניכם כהורים, על אף שבחרתם להפסיק את המאמצים להסתדר כבני זוג.

אני מניחה שלא יהיה לך קל לשמוע את התשובה שלי, הרי בחרת להיפרד מבן זוגך ולהתגרש ממנו. עם זאת, אם תצליחי לצאת מעצמך ולהסתכל על צרכיהם של ילדיך, תראי שלמרות שהם אומרים שהם אינם מעוניינים ללכת לאביהם, הם זקוקים לו עבור הבריאות הנפשית שלהם, כי ילדים תמיד צריכים את אבא ואמא שלהם. אפילו בפנימיות של ילדים שהוצאו מבתיהם, במקרים הקשים ביותר בהם יש הורים מתעללים, עדיין ילדים רוצים לחזור הביתה להוריהם. זוהי דרך הטבע, ילדים צריכים את הוריהם. לפיכך, אם בריאות נפשם של ילדיך חשובה לך, עודדי אותם להמשיך ולפגוש ולהגיע אל אביהם.

אז מדוע בכל זאת הם מסרבים ללכת אליו? פעמים רבות הדבר נובע מכך שהם מרגישים שעליהם לבחור ולצדד באחד מהוריהם: באביהם או באימם. הדבר קורה בעיקר אם הם שותפים לתסכול ולכעס שלך על אביהם, ואפילו אם הם רק מודעים לתחושותיך השליליות כלפיו. לכן אם את מעוניינת לדאוג שלילדיך יהיו שני הורים ובריאות נפשית, נסי לשמור על כבודו של אביהם של ילדיך, ולו רק זו בלבד כי הוא היה שותף ליצירה הזו של שלושה ילדים נפלאים משותפים.


ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית,משפחתית ומינית, מרצה ומנהלת המרכז למשפחה במכללת אורות,כותבת טור בירחון פנימה 

ליצירת קשר : zipirhein@gmail.com