הפלות חוזרות? לא גזירת גורל

במכון פוע"ה לא מוכנים להשלים עם ההפלות שחוות נשים רבות ומשתדלים שלא לדבוק בגישה המקובלת שהבעה נעוצה אצל האשה. הרב בורשטיין: "בשנים האחרונות גילינו שישנן לא מעט הפלות שחוזרות על עצמן דווקא בגלל הגבר ויש פתרונות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/06/17 15:30 יא בסיון התשעז

הפלות חוזרות? לא גזירת גורל
אילוסטרציה. הפלה- חוויה טאומטית, צילום: shutterstock

אחד הנושאים הכאובים והטראומטיים שזוגות נשואים עוברים היא הפלה. מקובל לחשוב שהסיבה להפלת העובר נעוצה באשה, אך במכון פוע"ה מציינים כי בלא מעט מקרים מקור הבעיה הוא דווקא בגבר ושמספר בדיקות עשויות להגדיל את הסיכוי שההריון הבא יסתיים בחדר הלידה.

ראש המכון הרב מנחם בורשטיין אומר ל'כיפה' כי כשאשה עוברת הפלה, מעבר לחוויה הפיזית והנפשית הקשה, לא בטוח שמדובר בדבר כל כך רע, "אני תמיד אומר לזוגות צעירים שחוו הפלה שלפעמים זה לטובה וצריך לפחות להודות על היכולת להרות. הקב"ה דואג שעובר בעייתי כלל לא ישתרש וגם אם הוא כן משתרש הוא נופל כעבור זמן קצר וזה לטובה כי גם כך הוא לא היה שורד".

עם זאת הוא מוסיף כי ברגע שמדובר בהפלות חוזרות, הם משנים את הגישה ובודקים האם מקור הבעיה היא בכלל בגבר. "לפעמים זו בעיה ברחם שניתן לטפל בה", הוא אומר, "ולפעמים יש בעיה בעובר וטוב שהוא נפל. בעבר היה ידוע שלאשה יש מערכת שמגינה עליו.יש נשים שאין להם את המנגנון הזה ואז יש דרכים אחרות להבטיח את הגנת העובר כמו זריקות מיוחדות וכדומה. אנחנו בכל אופן מחפשים את הסיבות להפלות חוזרות ובשנים האחרונות גילינו שישנן לא מעט הפלות שחוזרות על עצמן דווקא בגלל הגבר ולא בגלל האישה".

ההגדרה של הפלות חוזרות היא לאחר 3 הפלות 'טבעיות' ולא יזומות ובמכון פוע"ה פועלים בשיתוף פעולה עם מרכז ברטוב לפוריות הגבר מיסודו של פרופסור בנימין ברטוב. במרכז ממליצים לזוגות שחוו מספר הפלות, שלא להשלים עם המצב ולפנות למומחים בתחום על מנת לעלות על שורש הבעיה.

לדברי הרב בורשטיין פרופ' ברטוב המציא שיטה שבה ניתן באמצעות צפיה במיקרוסקופ, לראות תאי זרע בעלי מבנים שונים מאד זה מזה. בעזרת ההליך ניתן לאבחן לפרטי פרטים בתאי הזרע התקינים ולהשתמש בהם. "במצבים שראינו שעל פניו מצב הגבר תקין הפנינו לפרופסור ברטוב שהמציא שיטה בה הוא בודק את מבנה הזרע ויכול לגלות את מצב הזרעונים גם אם לא רואים זאת בבדיקות הרגילות. הוא בורר את הזרעונים התקינים ובכך מגדיל את הסיכוי ליצירת עובר תקין".

הרב בורשטיין מספר על "אשה שקיבלה תרומת ביצית ולא הצליחה להיקלט כמה פעמים. בהמשך החליפו את האשה תורמת וזה עלה לזוג לא מעט כסף. לאחר שהבינו שאין כל בעיה אצל האשה החליטו לבדוק את הגבר. פרופסור ברטוב בדק את העניין ואמר שלגבר יש מעט מאוד זרעונים תקינים ובזכות ההפרדה של הזרעונים הטובים הוא הצליח לפתור את הבעיה".

בכנס שייערך מחר בבנייני האומה בירושלים, ידובר גם על נושא ההפלות בכלל וההפלות החוזרות בפרט. הרב בורשטיין מבקש להדגיש כי לא מדובר בהכרח בגזירת גורל וניתן "במצבים מסויימים ובבעיות מסויימות לבדוק את העניין, למצוא לו את הפתרון המתאים ובכך למנוע את ההפלה הבאה".