אין סיבה לחגיגות - הטרדות כלפי נשים עדיין קיימות

מחקר מיוחד על מיזוגניה ואלימות ברשת כלפי נשים שנעשה לקראת יום האישה במסגרת שיתוף פעולה בין ויצ"ו ישראל לפרויקט דוח השנאה של קרן ברל כצנלסון וחברת vigo, העלה מסקנות מטרידות.

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/03/18 10:59 כא באדר התשעח

אין סיבה לחגיגות - הטרדות כלפי נשים עדיין קיימות
פוגענות כלפי נשים, צילום: שאטרסטוק

מחקר מיוחד על מיזוגניה ואלימות ברשת כלפי נשים שנעשה לקראת יום האישה במסגרת שיתוף פעולה בין ויצו ישראל לפרויקט דוח השנאה של קרן ברל כצנלסון וחברת vigo, העלה מסקנות מטרידות במיוחד.

האוכלוסייה המבוגרת בישראל (גילאי 18+) כותבת מדי שנה כ-200 אלף פוסטים פוגעניים כנגד נשים. בו בעת כותבים בני הנוער (גילאי 13-18) מדי שנה כ-150 אלף פוסטים פוגעניים (400 פוסטים ביום, פוסט בכל 9 דקות. בני הנוער בגילאי 13-18 אחראים לחמישית מהשיח הנכתב ברשתות החברתיות בישראל.

לצורך ניתוח הנתונים הוקם ניטור מיוחד עבור 150 עמודי פייסבוק ואינסטגרם, קבוצות סגורות ופורומים שבהם פעילים בני הנוער. הנתונים מזירות אלה נשמרים ללא פרטים מזהים של הכותבים אלא רק עבור הסיכום הסטטיסטי.  לצורך הניתוח נאספו כל הפוסטים שיש בהם ביטויי פוגענות, מיזוגניה או הטרדות נשים באמצעות חיפוש טקסטואלי של כ-60 ביטויים פוגעניים על כלל הטיותיהם.

בשונה מהמגזר הכללי שבו מרבית האלימות מופנית סביב אירועים אקטואליים ולכן פונה נגד קבוצות ומיעוטי אוכלוסייה, עיקר הפוגענות של בני הנוער קשורה בחיי היומיום.

עיקר הפוגענות מופנית נגד חברים או גורמים מוכרים גם בחיים האמיתיים ולכן סביר להניח כי אותה האלימות קיימת גם בחיים שמחוץ לרשת.

הגורמים כלפיהם מופנית האלימות: 40% מהביטויים נכתבים בגוף שלישי כלפי נערה שהכותב/ת מכיר/ה. 30% מהביטויים נכתבים בגוף שלישי כלפי מפורסמות (דוגמניות, שחקניות) – חלקן קטינות וחלקן בגירות. 25% מהביטויים נכתבים בגוף שני כלפי מכרה או חברה – קטינה בעצמה. ורק אחוזים בודדים נכתבים בגוף ראשון, של נערות על עצמן.

ביום האישה ראוי יהיה להישיר מבט אל המציאות העגומה ולערוך חשבון נפש אמיתי האם יש באמת סיבות לחגיגות.