איך מרגישה כלה שעברה פגיעה מינית כאשר היא הולכת למדריכת הכלות?

יוזמה חשובה במיוחד הביאה לפתיחת השתלמות למדריכות כלה מהמגזר הדתי לאומי בנושא פגיעה מינית: "מדריכה שתדע להקשיב לפחדים ולחששות בצורה מכילה ולא שיפוטית, יכולה להיות המקום הראשון בו הכלה תפתח את הסיפור שלה" 

חדשות כיפה יונינה פלנברג 08/11/17 14:15 יט בחשון התשעח

איך מרגישה כלה שעברה פגיעה מינית כאשר היא הולכת למדריכת הכלות?
תקיפה מינית, צילום: shutterstock

"אני יושבת מול המדריכה, אבל לא מצליחה לשמוע מה היא אומרת. היא מקסימה, באמת... מדברת בנחת, שואלת כל כמה דקות אם יש לי שאלות. אבל אני לא שם. כל מה שהיא אומרת, כל ההלכות, כל העצות כאילו לא נוגעות לי. כי יש לי שאלה אחת כל כך גדולה, כל כך כואבת, שאני לא בטוחה שהיא תבין בכלל...  איך היא תבין את הפחד? איך היא תבין את הרצוא ושוב הזה בין "רוצה"  ל"לא רוצה"? מה היא תחשוב עלי אם תשמע את הסיפור שלי? איך אפשר לדבר על קדושה ואהבה אחרי סיפור כזה?"

בחורה דתיה הולכת בתקופת האירוסין למדריכת כלה במטרה לשוחח וללבן סוגיות שונות הנוגעות לבניית בית בישראל. היא רוצה גם ללמוד את הלכות הטהרה וגם לעבור תהליך אישי בנושאים של גוף ונפש, כך שתגיע ליום החופה שלמה ומוכנה לשינוי הגדול העומד להתרחש בחייה. זה מהלך מורכב לעתים, וזה יכול להיות עוד הרבה יותר מסובך למי שחוותה בעברה פגיעה מינית.   

מגע ומיניות, הלכות טהרה וטבילה במקווה, תקשורת זוגית ואמון – כל אלה הופכים לאתגרים כבדים המעלים את תופעות הפוסט טראומה, שהודחקה לעתים שנים רבות, מתחת לפני השטח. הבושה ותחושות האשמה, הניתוק מהגוף ולפעמים אף שנאה עצמית וגופנית, יכולים להוות גורמים המחבלים בבניית קשר בריא ואוהב. 

המפגשים עם מדריכת הכלה יכולים להוות נקודת מפנה בכל ההתמודדות עם הנושא. מדריכה שתדע להנגיש את הידע בצורה מותאמת, שתדע להקשיב לפחדים ולחששות בצורה מכילה ולא שיפוטית, יכולה להיות המקום הראשון בו הכלה תפתח את הסיפור שלה ותקבל תגובה אמפתית ומחזקת. כשהמדריכה תדע איך להנחות ותשדר אכפתיות והבנה מצד אחד, אך גם ענייניות ומתן כלים פרקטיים מצד שני, תחוש הכלה שהיא לא הראשונה שנמצאת במצב הזה ותקבל גם לגיטימציה וגם מענים לקשיים עימם היא מתמודדת.

בכדי שזה יקרה, על המדריכה לעבור תהליך אישי של למידת הנושא. עליה להיחשף לנתונים הקשים של נפוצות תופעת הפגיעות המיניות (1 מכל 3 נשים תעבור פגיעה כלשהי, 1 מתוך 6 תעבור אונס, 1 מכל 8 נשים תעבור זאת בתוך המשפחה), ועליה להסכים לראות ולשמוע מה שכל אחת מאיתנו רוצה בסתר לבה למחוק מהתודעה. עליה להבין את התגובות האפשריות לטראומה וללמוד לזהות ולאתר גם כלה שלא פותחת את הנושא. עליה ללמוד מה לשאול ומה לא, ואיך להיות גורם יציב בתוך הבלבול שחווה הכלה. עליה ללמוד אלו פתרונות הלכתיים קיימים ולמי ניתן להפנות שאלות בנושא. לפעמים חלק מהפתרונות יכללו עירוב מדריך החתן ואולי אף שיחה עם החתן עצמו. ועליה לדעת מתי המצב מצריך הפנית הכלה לטיפול על ידי גורם מקצועי.

ב-3 בדצמבר, יפתח קורס בן שמונה מפגשים המיועד למדריכות כלה שכבר עובדות בשטח מספר שנים. מדובר בשיתוף פעולה בין מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בתל אביב ולמדרשה לנשים באוניברסיטת בר אילן. זהו קורס ראשון מסוגו לציבור הדתי לאומי ופתוח למדריכות שהוכשרו במסגרות שונות. קורסים דומים לו כבר מועברים מספר שנים למדריכות כלה מהציבור החרדי על גווניו. הרב יעקב אריאל שליט"א עודכן על היוזמה של העברת קורס שכזה. בשיחה עמו, טען שמדובר בדיני נפשות ממש ונתן את ברכתו ותמיכתו במהלך.

התכנית הרחבה יותר, היא להעביר בעתיד הקרוב קורס מקביל גם למדריכי חתנים. נתוני הפגיעה בנערים מחייבים אותנו להתייחס באותה הרצינות לפגיעה מינית שחוו חתנים. החששות והדילמות אינם זהים לאלו של הכלות, אך גם חתנים מתמודדים עם קשיים לא מעטים, שיכולים להוביל לחוסר תקשורת ואבדן החיוניות והשמחה בקשר הזוגי.

תקופת האירוסין מלאה במתח ואתגרים, אך בהדרכה נכונה ומותאמת היא יכולה להפוך לתקופה של חיזוק הקשר מתוך מודעות לעבר וצפייה ובנייה לעתיד.

יונינה פלנברג היא רכזת המגזר הדתי במרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ת"א

לפרטים והרשמה להשתלמות למדריכות כלה בנושא פגיעה מינית: 052-4311894 | yonindia@yahoo.com


 קווי הסיוע של מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ת"א: 1202 - נשים | 1203 - גברים | 02-5328000 - גברים דתיים וחרדים  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן