רבנים לומדים כלכלה: "הנושא הפך מרכזי ואנחנו צריכים להבין בזה"

רבני "צהר" השתתפו בסמינר בנושאי כלכלה וחברה, ככלי משלים לעיסוקם של רבני הקהילות, שנדרשים יותר ויותר למתן תשובות הלכתיות בנושאים כלכליים

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 29/05/13 15:21 כ בסיון התשעג

רבנים לומדים כלכלה: "הנושא הפך מרכזי ואנחנו צריכים להבין בזה"
יחצ, צילום: יחצ

עשרות רבנים השתתפו בסוף השבוע האחרון בסמינר בנושאי כלכלה וחברה שיזם ארגון רבני ”צהר“ יחד עם ”קרן תקווה“, זאת, לדברי המארגנים, מאחר והנושא הכלכלי-חברתי הפך לנושא מרכזי בשיח הישראלי ולעיתים קרובות נושאים כלכליים מונחים לפתחם של רבני הקהילות והערים.

הכנס נפתח בהרצאתו של פרופ' משה קופל מאוניברסיטת בר אילן שנתן מבט כלכלי על מגבלות המדינה. קופל דן יחד עם הרבנים בצורך של המדינה להתערב בענייני האזרחים כדי לקדם את רווחתם ומוסריותם. בהמשך קיבלו הרבנים סקירה מאוהד רייפן, בכיר במשרד האוצר, חבר בוועדת המשנה לשירותים חברתיים בוועדת טרכטנברג ועמית מחקר בקרן תקווה ניו-יורק, על כלכלת ישראל ואתגריה ממעוף הציפור ומספר מגמות מרכזיות בכלכלת ישראל. רייפן ציין כי השיח ישראלי על כלכלת ישראל מלא בפתאוס ורגשות עזים ובשל כך הוא לעיתים חסר נתונים בסיסיים שמאפשרים יצירת שיח מעמיק אודות האתגרים וצעדי מדיניות שונים.

בנוסף, הרבנים שמעו הרצאות מקצועיות גם מנגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' משה מנדלבאום, שהתייחס בכנס לאפשרות של ניהול כלכלת ישראל בלי לעבור על האיסור ההלכתי של ריבית, ומסגן הממונה על התקציבים באוצר מאיר בינג.

"המנדט של רבני הקהילות לפסוק הלכות ולהביע את דעתם בנושאים שונים נובע בראש ובראשונה מבקיאותם בהלכה, במנהגים ובמוסר היהודי", מסביר הרב ד"ר משה בארי, מנכ"ל ארגון רבני צהר, את הרקע לארגון הכנס. "בשנים האחרונות יצא הנושא הכלכלי מגבולות המשרדים האמונים עליהם בממשלה והפך לחלק מהשיח הישראלי", אומר הרב בארי.

לדבריו, בעקבות היציאה של השיח הכלכלי ממסדרונות אנשי המקצוע לכלל החברה הישראלית נושאים כלכליים רבים מונחים גם על שולחנם של רבני קהילות ורבני ערים. "היכולת של הרבנים לדון בנושאים אלו נובע הן מהידע ההלכתי - אמוני שלהם והן מהידע בנושאים הכלכליים. לשם כך התכנסו בכירי הרבנים בציונות הדתית - לספוג ידע כלכלי איתו יוכלו לגשת לשאלות בנושאים אלו", ציין הרב בארי.