עשרת הדברות לחופש הגדול


הרב יוני לביא עם עשרה טיפים שישדרגו לכם את הקיץ הזה ויעזרו להוציא את המקסימום מהחודשיים הבאים. לגזור ולשמור

חדשות כיפה הרב יוני לביא 24/06/13 09:15 טז בתמוז התשעג

עשרת הדברות לחופש הגדול

Jose Kevo-cc-by-sa, צילום: Jose Kevo-cc-by-sa

1. סוף מעשה במחשבה תחילה - 'לזרום' זה משהו שטוב לשעתיים, לא לחודשיים. חופש איכותי באמת הוא חופש מתוכנן. כשלא עובדים בשיטה הזו שבועות שלמים עלולים לזלוג מבין האצבעות מבלי שהרגשת בכלל.

איך עושים את זה? שבו עם עצמכם וכתבו על דף לפחות עשרה דברים שהייתם רוצים להספיק בחופש הזה. אפשר להשוות את הרשימה עם חבר טוב, ולהעשיר את עצמכם בעוד כמה רעיונות. השלב הבא הוא לגבש תוכנית מעשית שתוריד את החלומות לקרקע המציאות. הטוב ביותר הוא לבנות ממש לוח חופש ולשבץ בו את הכול - אירועים משפחתיים, חברתיים וכמובן, התוכניות היפות שלכם.

2. המבדיל בין יום ובין לילה - יש חבר'ה שבחופש הגדול משחקים ברוגז עם השמש ומסוכסכים עם השעון. קשה להבחין אצלם מתי יום ומתי לילה. את התוצאות אתם בטח מכירים. יום שמתחיל מאוחר ואתה מתפלל בו שחרית במנחה - מתחיל ברגל שמאל. הכול נגרר אחר-כך באנרגיות נמוכות. כמובן, שבערב אתה לא מרגיש עייף, שוב הולך לישון מאוחר, וחוזר חלילה...

אז לא אמרנו שצריך להתעקש על ותיקין, אבל כדאי להתחיל את היום בשעה נורמאלית, ומותר גם לגמור אותו כשאתה עייף ולא להתעקש לסחוב סתם עוד שעה כי עכשיו 'רק' אחת-עשרה, ולא נעים לך ללכת לישון בחופש בשעה כזו.

3. אלוקים ואני - למי שלא יודע, אלוקים לא יוצא לחופש ביולי-אוגוסט. הוא נמצא שם בשבילנו כל השנה. התפילה היא המסגרת המינימאלית של הקשר איתו. זה נכון לבנים שבינינו, שטורחים ללכת למניין, אך לא פחות מזה לבנות. כנ"ל לגבי לימוד תורה. האם אני פותח ספר קודש רק כי יש מחר מתכונת והר"מ יושב לי על הראש או שכבר עברתי את הקטע הילדותי הזה והחלטתי שזה באמת חשוב לי בלי קשר לציונים ולמבחנים.

העיקרון: יותר משחשוב האורך, חשובה הקביעות. שלא יעבור יום בלי לימוד. מה כדאי? משהו שיעניין אותך ותתחבר אליו. לבד או עם חברותא, שיעור מאורגן לחבר'ה או לימוד קצר בחוברת הכיס המעולה שחילקו לכם בבי"ס, הכול הולך. הכלל: חמש דקות של לימוד מבחירה בחופש, שוות יותר מחמש שעות של שיעורים במסגרת בי"ס. הפעם זה באמת שלך.

4. טלוויזיה ומחשב - אין ספק שמי שמעביר את היום בטחינת סרטים, והספורט המרכזי שלו הוא הזפזופ בשָלָט, לא נעשה מזה יותר אינטליגנטי. אבל גם אם לא תאמינו למחקרים שבכל שעת צפייה בטלוויזיה מתים עוד 5,000 תאים במוח, המינימום המתבקש הוא לפחות לשלוט על הזמן, ולא פחות חשוב מזה - על התוכן. האם אני סוג של פח-זבל שאפשר לזרוק לתוכו ה-כ-ו-ל, או שאני מסוגל לבחור מה טוב ומתאים לי לראות, ומה מקלקל ונמצא מתחת לרמה שלי? כנ"ל לגבי השוטטות באינטרנט. מעבר לכלל הברזל שחייבים בבית אינטרנט מוגן, בן אדם רציני קובע לעצמו מראש גבולות. כמה שעות ביום אני רוצה להקדיש למחשב? מה יעזור לי לעמוד בזה? מה ישמור עלי מלהגיע למקומות שאתחרט עליהם לאחר מכן?

5. כיבוד הורים - אולי הניסיון הכי גדול של החופש. פתאום נמצאים כל-כך הרבה זמן ביחד בבית, ובאמת שלא חסרות סיבות להתרגז, לכעוס על זה ש'לא מבינים אותי' ולהגיע לפיצוץ. כאן אין ברירה אלא לקחת נשימה עמוקה ולהתאזר בסבלנות. לזכור שגם כשאנחנו מבלים בחופש, רוב ההורים שלנו עדיין עובדים בשביל לממן את הבילויים שלנו. לא לשכוח לרגע שאין מי שאוהב אותנו בעולם יותר מהם, וגם אם אנחנו לא מסכימים איתם על כל דבר הם עדיין בצד שלנו. הניסיון מלמד שבדרך של שיחה פתוחה, הקשבה וגם נכונות להתפשר לפעמים, נשיג הרבה יותר מאשר אם נתעקש ללכת ראש בראש.

6. 'העבודה היא חיינו' - מומלץ מאוד למצוא עבודה ואפילו לזמן קצר. אין כמו להוציא אנרגיה על דבר חיובי, וקצת כסף בארנק אף פעם לא הזיק לבן-אדם (כמה כבר אפשר לחיות על חשבון דמי הכיס של ההורים?). חוץ מזה, אתה יודע איזה כיף זה לקנות משהו בכסף שאתה עבדת בשבילו...

7. להשקיע בעצמך - תמיד ידעת שאתה מה זה מוכשר. הגיע הזמן לגלות את זה. זוכר את כל הדברים שתמיד רצית לדעת לעשות אבל אמרת שאין לך זמן לזה - לנגן, לשיר, לרקוד, לכתוב שירים, סיפורים.... זו ההזדמנות. לך על זה! שמועות עקשניות גם טוענות שקיים עולם שלם מחוץ לגבולות הפייסבוק. אנשים שחזרו משם מספרים על חוויות מדהימות. החופש הוא הזדמנות נהדרת לגלות אותן. מי שחבר בתנועת נוער זה הזמן להעביר הילוך, לארגן פעילויות, להשקיע. כמה זמן כבר לא יצא לך לתת לדימיון להתפרע דרך איזה ספר טוב (ולא לצורך כתיבת Book Report...). עוד רעיון הוא לעלות לירושלים ערב אחד לתפילה בכותל (סומך עליך שכבר תמצא מה לבקש...) ולסיים בטיול לילי לאורך החומות. להיזכר שאוטוטו מגיעים ימי 'בין המצרים', לחשוב טוב מה זה אומר בשבילך (ואם זה לא אומר כלום, זה בעצמו אומר משהו, לא?). לשבת עם עצמך מול דף נייר ולחשוב "מה אני רוצה להשיג מעצמי בשנה הבאה". לכתוב בגוגל את המילה "התנדבות" ולקבל כמעט מיליון תוצאות. עכשיו צריך רק לבחור...

8. נפש בריאה בגוף בריא - הקיץ הוא זמן מצוין לחלץ עצמות, בעיקר לאילו מבינינו שכבר קיבלו צורה של כורסא. אין כמו ספורט. גם כיף, גם בריא וגם ביחד עם החבר'ה. כדורסל, שחיה, אופניים, לרקוד - כל אחד/ת והטעם שלו/ה. ולא שכחנו את ארץ ישראל היפה שלנו שמזמינה אותנו להכיר אותה דרך הרגליים.

9. קשר משפחתי - כל השנה אנחנו מאוד עסוקים (או לפחות משדרים ככה כלפי חוץ). עכשיו נגמרו התירוצים. מה דעתך להציע לאחיך הקטן לשחק איתו במשהו שהוא אוהב (הוא יהיה בְּשוֹק, אַה?), לבקר את סבא וסבתא ("או, רוני, כמה גדלת מאז שהיית אצלינו בפסח...") או לִפְנוֹת לאמא ולהציע (מיוזמתך!) עזרה בעבודות הבית ("רוני. אתה בטוח שאתה מרגיש טוב?..."). האווירה והגיבוש המשפחתי שנבנה בבית בחופש ילוו אותנו כל השנה.

10. ואחרון חביב - "ונשמרתם לנפשותיכם". בעזרת ה' הולך להיות לך חופש מדהים. שזה לא יהיה ח"ו החופש האחרון שלך. החיים יותר מידי יקרים בשביל לגמור אותם בגלל שטויות מטופשות - טרמפים מסוכנים, טיולים בלי אחריות, להיפגש עם מישהו שהכרתם ברשת, נהיגה בלי רישיון וכדו'. אתה חשוב ליותר מידי אנשים. שמור על עצמך!

חלק מהמאמר פורסם בעלון ”עולם קטן“. הכותב הינו מנהל מוקד "חברים מקשיבים" לנוער