נסיעה לירושלים בימים אלו

האם מותר וכדאי לנסוע בימים אלו לירושלים לאור האירועים הביטחוניים הקשים? הרב אריאל בראלי במאמר הלכתי

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 13/10/15 11:04 ל בתשרי התשעו

נסיעה לירושלים בימים אלו
shutterstock, צילום: shutterstock

התקפות הטרור מעלות את השאלה ההלכתית עד כמה צריך להישמר מחשש סכנה בימים אלו.

מטרת המפגעים להכניס מורך בלב הציבור ועל ידי כך להחליש את האחיזה והשלטון של עם ישראל בארצו. ההצלחה שלהם נמדדת לא רק במספר הנפגעים אלא לא פחות מכך בבמידת הפגיעה בתחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה.

ראשית יש להגדיר את מידת הסכנה העומדת לפתחינו. האמת היא שמבחינה סטטיסטית הסכנה בדרכים גדולה לאין ערוך מהסיכוי של אדם להיפגע על ידי מחבל. לכן יש להירגע ולנסות לקחת את הדברים בפרופרציה וכפי שכתב רבנו בחיי " וְיָדַעְתִּי כִּי כַמָּה חֶסְרוֹנִים גָּרַם אוֹתָם הַפָּחַד, וְזָכַרְתִּי דִבְרֵי הָאוֹמֵר "מִן הַזְּהִירוּת שֶׁלֹּא תַרְבֶּה לְהִזָּהֵר".

בכל זאת הטרור מצליח ליצור תחושת של פחד וחרדה בהיקף נרחב, בייחוד במקומות שהסיכון בהם גדול יותר, וכלפיהם יש לברר את הדרכתה של תורה.

אחת ממצוות התורה היא לרשת את ארץ ישראל וליישב אותה (הוספות הרמב"ן לספר המצוות, מצוות עשה ד). עם הקמת מדינת ישראל זוכים אנו לקיים מצווה זו בשלמותה. היא מצווה חריגה משום שכל המצוות נידחות מפני פיקוח נפש מלבד כיבוש הארץ. מצווה זו מחייבת אותנו ליטול סיכונים כי אף אחד לא מעלה על דעתו שנקבל את מדינה על מגש של כסף. דבר זה נכון כלפי חיילים המסכנים עצמם למען המדינה אולם ניתן להחיל זאת גם כלפי אזרחים השומרים על חיי שגרה וממשיכים לנסוע בצירים שיש בהם סיכון של אבנים או ירי. הם בגופם מקיימים את הריבונות הישראלית במקומות אלו, וכשם שהותר לחייל להיכנס לסכנה על מנת להכריע את הקרב כך הותר לאזרחים להכנס למצבים בעיתיים לשם שמירת הריבונות בארצנו.

אין זה סותר שעלינו לנקוט בכל אמצעי הביטחון שבידינו- לשמור על ערנות, ללכת בזוגות, להמנע מכניסה למקומות מבודדים, הכול בהתאם להדרכת אנשי הביטחון . הכלל הוא שאין סומכים על הנס ואנו מצווים להישמר מכניסה למצבי סכנה. וכן נפסק להלכה (רמ"א יו"ד קטז, ד): ויזהר מכל הדברים המביאים לידי סכנה, ויש לחוש יותר לספק סכנה מלספק איסור.

אך לגבי אנשים שאינם מתגוררים במקומות אלו ושואלים את עצמם האם כדאי לדחות את הנסיעה לימים בטוחים יותר? כאשר מדובר על נסיעה שמטרתה חיזוק המתיישבים הרי זו חלק ממצוות יישוב הארץ ועליה אנו מצווים להיכנס לסיכון. אך אם מדובר על נסיעה סתמית, אזי הכלל ההלכתי קובע כי מנהג הסוחרים מגדיר את מידת הסיכון המותרת (שו"ת המבי"ט חלק ב סימן רטז) דהיינו, כל עוד שאנשי מסחר מגיעים לעיר מסיבות כלכליות סימן שניתן ליטול סיכון ולהגיע לעיר. עם כל זה אין עניין לעשות זאת ועדיף לדחות זאת לעת בטוחה יותר.
לסיכום חשוב להתחזק בזכותנו על הארץ, קיבלנו אותה מיד בורא עולם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. לזכור שהכול מאיתו יתברך, הוא משגיח על המציאות וברצונו להיטיב לעם ישראל, זו הדרך האמיתית להתגבר על הפחד שכן מי שמאמין לא מפחד.

הכותב הוא הרב אריאל בראלי ראש מכון משפט לעם. תמצית הדברים יופיע גם בעלון עולם קטן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן