מגיפה: "עובדים עליכם בעיניים"

המודעות לסכנות האורבות ברשת מדוברות יותר ויותר במגזר הדתי. הרב אליעזר שנוולד לקראת ערב מיוחד שיעסוק במניעה והכרת הסכנות בישיבת ההסדר במודיעין,

חדשות כיפה הרב אליעזר שנוולד 19/02/17 16:15 כג בשבט התשעז

מגיפה: "עובדים עליכם בעיניים"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

הסכנה הגדולה ביותר שיש באינטרנט היא הזמינות לפורנוגרפיה, שגוררת בצורה הדרגתית להתמכרות. עפ"י הנתונים המתפרסמים בשנים האחרונות מדובר בלא פחות ממגפה.

חכמים אומרים שמי שנותן ליצרו קצה אחיזה - סופו שהוא ייאבד שליטה ויהפוך לנשלט על ידו. עצם הצפיה בתכנים פורנוגרפיים היא חטא חמור, היא משפיעה על הנפש והרוחניות של כל מי שצמא לקדושה ולקרבת אלקים, והיא מכלה את כל המטען הרוחני שהצופה צבר בנפשו במהלך חייו. המחקרים הרבים שנעשו בתחום זה מצביעים על כך שהצפייה בתכנים אלה יוצרת התמכרות עם סמפטומים הדומים להתמכרות לסמים, גם מבחינה פיזיולוגית. אלה מדרדרים את הצופה, בכל מה שקשור לשליטה שלו בחייו ובהצלחתו בזוגיות, במשפחה, בחברה ובעבודה.

יש כיום התעוררות לעשיה גדולה בתחום הגמילה מההתמכרות, אולם קשה לומר שיש הצלחה גדולה, רוב המתמכרים מסתירים את העובדה שהם מכורים, וחלקם גם לא מאמינים ביכולת שלהם להיגמל. גם בתחום המניעה יש התפתחות בדמות סינון אתרים, אולם קשה לומר שהיא נוחלת הצלחה. היתה יוזמה חקיקה בכנסת של ח"כ שולי מועלם שמחייבת לסנן אתרים, אלא אם כן הגולש יבקש לפתוח את החסימה, הצעה שנתקלה בהתנגדות של גופים אינטרסנטיים שונים, המלמדת שהיא אפקטיבית.

אולם לענ"ד יש החמצה אסטרטגית במאבק נגד תעשיית הפורנוגרפיה הממכרת ברשת האינטרנט. הן בחזית שמול התעשיה שמייצרת אותה והן מול המודעות של ה'צרכנים' הפוטנציאליים - האנשים התמימים שעלולים להפוך למתמכרים פוטנציאליים.

הציבור אינו מודע לכך - שתעשית הפורנוגרפיה היא תעשיה אדירה שעל פי ההערכות מגלגלת סכום עתק של כ60-70 - מליארד דולר בשנה בכל רחבי העולם כשהמוקד הגדול הוא בארה"ב. זהו סדר גודל של תקציב המדינה של מדינת ישראל לשנה! על פי ההערכות הוא גדול מתקציב הפרסום שמתגלגל בעולם בשנה. תחום מרכזי בתעשיה הפורנוגרפית הוא הסרטים באינטרנט כשכל צופה מגדיל בצפייתו את ההכנסות. כדי להפיץ ולהרחיב את הצריכה של התכנים הללו באינטרנט, ישנה מערכת פיתוי ממוחשבת ומתוחכמת שנועדה ל'צוד' מתמכרים פוטנציאליים. היא שולחת 'באנרים' - חלונות קופצים של שברירי שניה שקופצים באתרים נורמטיביים לחלוטין של חדשות ותכנים אחרים. אם הגולש לחץ על החלון הזה הוא מסומן ע"י האלוגריתם של הספק כמתמכר פוטנציאלי ונשלח אליו חומר נוסף בהפרש של זמן. כמובן שהגולש לא מודע לכך. כך נשלחים אליו התכנים עד שהגולש מתחיל לצרוך אותם באופן עצמאי. בקיצור - טכניקת הפיתוי וה'ציד' של הצופה היא ע"י 'עבודה בעיניים'. מדובר על גופים ציניים שמה שמניע אותם זה כסף והרבה כסף, העובדה שהקרבנות שלהם יהפכו למתמכרים שחייהם יתדרדרו לבלי הכר -כלל לא מעניינת אותם ונכנסת בסך השיקולים שלהם. גופים אלה מנצלים בציניות ובאכזריות, בעיקר נשים, כדי לייצר חומרים חדשים, פעמים רבות באיומים ובאלימות.

ההתמודדות בחזית מול התעשייה, שחלקה נשלטת ע"י גורמי פשיעה, היא להוריד את הכדאיות הכלכלית של התעשיה, ע"י מיסוי וע"י חובת הגבלה של התכנים, וע"י חקיקה שתחייב את ספקי הרשת לסנן את ה'באנרים' - החלונות הקופצים הללו באתרים נורמטיביים של חדשות ותכנים אחרים.

אולם את עיקר המאבק צריך להשקיע במניעה באמצעות מודעות. הבעיה היא שכיוון שהגולש התמים לא מודע לכל מנגנון הציד והפיתוי שמופעל כלפיו, הוא משתף פעולה, וכשהוא כבר התמכר זה מאוחר. צריך לחשוף את המנגנון הציני של תעשיית הפורנוגרפיה שעושה כסף על חשבון החולשות היצריות של האנשים. לפעול על ה'אגו' של האדם. אדם מן השורה לא אוהב ש'עובדים עליו בעיניים'. הוא לא מתנדב להיות פראייר וקרבן ל'נצלנים' שישתמשו בחולשותיו כדי לעשות עליו כסף. לעורר את המודעות לכך ששיתוף פעולה ע"י פתיחת באנרים וכניסה לאתרים מעצימה תעשיה מושחתת אלימה ונצלנית. יש לחנך לשימוש קבוע בחסימה של באנרים שנמצאים בכל דפדפן ברשת ולרכוש את תוכנות הסינון הקיימת בשוק ברמות יעילות משתנות.

הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין ואופקים

ערב מיוחד בנושא מגיפת הפורנוגרפיה יתקיים ביום רביעי הקרוב בישיבת ההסדר במודיעין