הרב מלמד: הידור באתרוג-דרבנן. מתנה לאשה-דאורייתא

בטורו ההלכתי של הרב אליעזר מלמד שיתפרסם השבת קובע הרב: "שמחת החג לנשים היא דאורייתא. עדיף להוציא מאות שקלים על תכשיט ולא על אתרוג מהודר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/10/16 10:20 יא בתשרי התשעז

הרב מלמד: הידור באתרוג-דרבנן. מתנה לאשה-דאורייתא
ChameleonsEye---Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye---Shutterstock.com

רב היישוב הר ברכה, הרב אליעזר מלמד מפרסם השבת בטורו ההלכתי בעתון 'בשבע' רשימת הלכות הקשורות לחיוב להיות בשמחה בחג. בין השאר כותב הרב על החיוב בשמחת האשה:

"לשמחת הנשים מצווה לקנות לקראת החג בגד או תכשיט חדש. בבגד אחד מקיימים את המצווה, ואין הכוונה שתלבש את הבגד החדש במשך כל ימי החג, אלא שעל ידו תבוא לידי ביטוי השמחה היתרה שבחג.

יש טועים ומוציאים מאות שקלים על אתרוג מהודר ומקמצים בקניית בגד לנשותיהם, ואינם זוכרים שקניית בגד או תכשיט לאישה היא מצווה גמורה מהתורה, ואילו קניית אתרוג שמחירו פי עשרה ממחירו של אתרוג כשר היא הידור שלא נצטווינו לקיימו".

הרב מוסיף כי גם "גם אישה שאינה נשואה, כגון רווקה או אלמנה, צריכה לקיים בעצמה את מצוות השמחה על כל חלקיה: לקנות בגד או תכשיט לחג, לקיים סעודות משמחות, להשתתף באירועים משמחים ולהיזהר מדברים מצערים".

גם האווירה המשפחתית והקשר בין ההורים והילדים משמעותי לשמחת החג. הרב מלמד כותב: "מצוות החג לשמוח עם בני המשפחה, שנאמר: "ושמחת בחגך אתה ובנך ובתך" (דברים טז, יד). כדי לקיים את שמחת המשפחה, מצווה על כל אחד ואחד מבני המשפחה לשמור על אווירה טובה בחג, ובמיוחד בעת הסעודות, להתחמק בכל יכולתו מאמירות פוגעות, להתאמץ לשמח את המסובים בדברי ידידות, ועל ידי כך יזכה לשמחה אמיתית. אמרו חכמים בזוהר שהסעודה היא זמן של קרב, שכן לקראת הסעודה יצר הרע מתחזק לעורר קטטות ועלבונות, ויש להיערך לקראת הקרב ולנצח את היצר הרע, על ידי הוספת אהבה בין בני המשפחה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן