הרבנית מלכה בינה: זוכת פרס בוני ציון של ´נפש בנפש´ בתחום החינוך

הרבנית הייתה מחלוצות לימודי תלמוד והלכה לנשים, הקימה את ´מתן´ – מכון תורני לנשים ובעלת תואר ד"ר של הישיבה יוניברסיטי. בעברה לימדה במדרשת ברוריה והייתה שליחה מטעם ההסתדרות בברית המועצות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/01/14 14:46 יג בשבט התשעד

הרבנית מלכה בינה: זוכת פרס בוני ציון של ´נפש בנפש´ בתחום החינוך

הרבנית מלכה בינה, מייסדת 'מתן' - מכון תורני לנשים, זכתה בפרס בוני ציון של ארגון 'נפש בנפש' בתחום החינוך ומוענק במלאת 25 שנים למוסד.

הפרסים של ארגון נפש בנפש מוענקים לעולים ממדינות דוברות אנגלית שתרמו למדינת ישראל באופן יוצא דופן בתחומים שונים וכאמור הוענק לרבנית בינה בתחום החינוך. למעלה מ-200 מועמדים מארצות דוברות אנגלית, ביניהן ארה"ב, קנדה, אנגליה, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה, הוצעו לקבלת הפרס. כולם נבחנו ע"י ועדה מיוחדת של נבחרי ציבור בשש קטגוריות: פעילות התנדבותית, חינוך, יזמות עסקית וטכנולוגיה, מדע ורפואה, תרבות, אמנות וספורט וצבא ובטחון המדינה. לכל אחד מששת הזוכים יוענק פרס בסך 10,000 דולר. בין חברי ועד הבחירה נמצא רב אלוף (במיל') גבי אשכנזי, חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל, השגריר יהודה אבנר ואישים נוספים.

הרבנית בינה הינה מהמורות החלוצות ללימודי תלמוד והלכה לנשים. נולדה בבולטימור לשני הורים ניצולי שואה. ב1967 נסעה לישראל לצורך לימודי תואר ראשון במכללת ירושלים לבנות, מעשה שלא היה מקובל באותה תקופה בקרב בנות דתיות. לאחר השלמת התואר השני ב'ישיבה יוניברסיטי' בניו יורק חזרה לישראל ולימדה בבית הספר אוולינה דה רוטשילד בירושלים.

עם הקמת מדרשת ברוריה, חלוצת המדרשות התורניות לנשים, החלה ללמד שם ובמקומות נוספים תלמוד. בשנת 1982 שהתה בברית המועצות בשליחות חינוכית וציונית מטעם משרד ראש הממשלה. בשנת 1988 הקימה את בית המדרש מת"ן - מכון תורני לנשים, העוסק בלימוד תורה במסגרות שונות לנשים, שכיום נחשב כמכון המוביל ללימוד תורני של נשים.

בשנת 2002 קיבלה בינה את פרס נשות הדסה העולמית. בשנת 2006 קיבלה תואר ד"ר לשם כבוד מישיבה יוניברסיטי על פועלה בתחום לימוד תורה לנשים ותרומתה בקידום העלייה, החינוך והרווחה.‏ בשנת 2009 נבחרה לאשת השנה של תנועת אמונה.‏

בראיון עמה בשנת 2009 אמרה כי מאז החל מהלך לימוד תורה לנשים חלה התפתחות רבה בתחום זה וכיום הנשים "נכנסות לכל עולם התורה של בית המדרש אשר במשך שנים היה נחלתם של גברים בלבד". לדבריה, "התורה של הנשים יותר שלמה, יותר עמוקה, יותר תופסת את כל חלקי העולם התורני ולא רק חלקים בודדים".‏

הרבנית נשואה לרב אהרן בינה, ראש ישיבת "נתיב אריה" בעיר העתיקה, והיא אם לחמישה ילדים.

ממתן נמסר כי "הפרס מוענק לרבנית בינה בשנה בה מתן מציין 25 שנים להיווסדותו על מנת לסמל את החשיבות והפעילות הרבה של הרבנית בתחום החינוך. למתן השפעה עמוקה על הקהילות היהודיות בארץ ובעולם ושינה לנצח את השקפתה של הקהילה היהודית בנוגע ללימודי תורה לנשים. סניפי מתן בירושלים, רעננה, בית שמש, חשמונאים, זכרון יעקב, נתניה, פתח תקווה וכוכב יאיר פתחו פתח ללימוד תורה לעשרות אלפי נשים ומכשירים את הלומדות להפוך למנהיגות מלומדות בקהילה היהודית".