הסיבה לרווקות המאוחרת

אם מישהו או מישהי בגיל מבוגר ועדיין לא התחתן, לרב שלמה אבינר יש פתרון מובטח

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 02/08/16 10:33 כז בתמוז התשעו

הסיבה לרווקות המאוחרת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ש: מה הסיבה של תופעת הרווקות המאוחרות בעם ישראל בזמן האחרון?

ת: זה לא רק בעם ישראל, אלא בכל העולם המערבי, וגם במדינות המכונות מתפתחות. אצלנו, בממוצא הסטטיסטי, המצב יותר טוב: בנים 28, בנות 26.

ש: הסטטיסטיקה לא מנחמת את מי שעדיין רווק, במיוחד שאם נוציא את החרדים, הגיל יהיה הרבה יותר מבוגר. ויש רבים שלא מתחתנים כלל. מה הסיבה לכך?

ת: הסיבה הראשית היא שאדם נעשה יותר ויותר אגוצנטרי-אגואיסטי-פרטני-אינדיבידואליסטי, - איך שנקרא לזה. הוא יותר ויותר מרוכז בעצמו. והרי אדם מתחתן לא רק כדי להנות, לא רק כדי לקחת, אלא כדי לתת ולשמוח לתת.

ש: ופעם האדם לא היה אגואיסטי?

ת: לצערנו, תמיד היה. אבל לא עשו מזה אידיאולוגיה, אלא ידעו שזה לא טוב, התביישו מזה, וגם ניסו לתקן. עכשיו מתגאים מזה, ומניפים זאת בדגל: מימוש עצמי, העצמת האני וכדומה. כמובן גם עבודת ד' נפגעת מזה, כי האדם מחפש חוויה, "התחברות", וכל מצוה בלי חוויה הינה מזולזלת. כלומר אין זו עבודת ד' אלא עבודת עצמו.

ש: נחזור לנישואים. הבעיה הזו קשורה לנהנתנות?

ת: כן. בפרק הראשון של מסילת ישרים יש הגדרה למטרת העולם: עולם של מילוי חובה. עתה יש מגמה אחרת: עולם של מילוי הנאה. כמובן האדם המודרני מוכן למלא חובה, אך בתנאי שהוא יהנה.

ש: ועלינו נגזר לא להנות?

ת: בודאי שמותר להנות הנאות כשרות. אבל מבואר בסוף אותו פרק א של מסילת ישרים ,שהנאה אינה אידיאל, איזה מטרה, אלא צורך. לכן, מה שצריך צריך, ואין להגזים. אך אם אדם מסתכל על חתונה כמקור לסיפוק הנאה, או להסכם של הנאה הדדית, מהר מאוד הנישואים עולים על שרטון. ואלו התוצאות: א. גירושים. ב. גירושים רגשיים כלומר לא מתגרשים אך כבר לא מאוהבים, וגם מזה ילדים סובלים. ג. קושי להתחתן.

ש: ובכל זאת, אדם רגיל אינו כה אידיאליסט, והוא כן מחפש הנאה?

ת: ראשית, הוא במהותו הפנימית כן אידיאליסט. נשמה שנתת בי טהורה היא. שנית, אידיאליסט לא מקבל כל כך הרבה הנאות, אך הוא מקבל דבר אחר הרבה יותר יקר: אושר. ספר תהילים מלא מזה: אשרי יושבי ביתך, אשרי העם שככה לו, אשרי העם שד' אלהיו, אשרי תמימי דרך, אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ועוד ועוד.

ש: מה ההבדל בין הנאה לבין אושר?

ת: הנאה היא סיפוק רגעי, ואז הוא צריך תמיד הולך וגובר. אושר הוא הרגשה כוללת של חיים יש ערך.

ש: ובסיכום?

ת: פעם שאל אותו אדם: למה כל כך הרבה שנים אני רווק? הרי כתוב בת פלוני לפלוני. אז איפה בת פלוני שלי? עניתי לו:את בת פלוני שלך פעם הצעתי לך וסירבת. היא רצתה אותך ואתה לא רצית. אמרת לי: אמנם יש לה מידות טובות, יש לה יראת שמים, היא מאוד מוצאת חן בעיניי, אך אני לא מצליח להתאהב בה כי היא לא די יפה. אז היא בכתה שנה, ובסוף התחתנה עם מישהו אחר ועתה היא מאושרת. אבל אתה לא חיפשת חברה לחיים אלא שחקנית הוליווד. אני מצטער מאוד בשבילך. ד' ירחם עליך ויעזור לך לעשות תשובה.

ש: אז סיכום של הסיכום?

ת: להיחלץ מן האני וללמוד ואהבת לרעך כמוך.

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן