האם חובה למגן חלונות הרכב בעת גל הטרור?

הרב אלחנן פרינץ בוחן האם על פי ההלכה חובה למגן את חלונות הרכב לתושבים הגרים ביו"ש בגלל יידוי אבנים. התשובה מפתיעה

חדשות כיפה הרב אלחנן פרינץ 19/10/15 14:16 ו בחשון התשעו

האם חובה למגן חלונות הרכב בעת גל הטרור?
אילוסטרציה. Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה. Yonatan Sindel, פלאש 90

האם קיים חיוב למגן את חלונות הרכב לתושבים הגרים מעבר לקו הירוק בגלל ידויי האבנים?

ראשית הימצאות ונסיעה של אנשים במקום סכנה אינה דבר שנתחדש בדורנו, שכן מימים עברו אנשים עלו לארץ ישראל, והיו מגיעים אליה בשיירות דרך המדבר וכו' והיו מברכים בהגיעם לארץ את ברכת הגומל על שניצלו מהסכנה (עיין שולחן ערוך אורח-חיים ריט). אולם על כבישי הארץ לא מצינו דדימו זאת להולכי מדבריות (עיין שו"ת עשה לך רב א, לב). אך פשיטא דברכו בעבר הגומל על עצם הסכנה שהיה בהליכה במקום המדבר (לסטים, חיות רעות) כמובא במשנה ברורה (סק"ז). ואף שכיום מצויה הסכנה בכבישי ישראל בגלל גל טרור האבנים ובקבוקי התבערה השורר בארצנו הקדושה, קשה לומר דיש חיוב למגן את הרכב.

וכי מצינו שבעקבות (להבדיל) המלחמה בכבישי ישראל בו נפגעים בכל שנה אלפי בני אדם, דהאנשים חויבו לקנות מכוניות חזקות יותר או להתקין התראות על היצמדות לרכב אחר וכדו'?! ועוד, אם תמצי לומר דיש חיוב להתקין מחשש לאבנים, הרי ניתן לומר דה"ה דיש לחוש לבקבוקי תבערה דהם מסוכנים יותר.

אלא וודאי דיש לנהוג בזהירות ולהישמע להוראות כוחות הביטחון, (ואם הם סוגרים כביש בגלל חשש ממשי של נסיעה בו, אסור לנסוע בו). אך אין לחייב את בני האדם להתקין חלונות מיוחדים. והחפץ בשמירה, יעשה את מה שתלוי בו והוא (ברכות כט, ב) "המלך בקונך וצא", לבקש רשות מהקב"ה לצאת לדרך (ואף להוסיף בימים קשים אלו פרק תהלים). וראוי לכל אדם להפנים ולהבין כי אנו איננו הבעלים והשליטים בכביש אשר ביכולתנו ע"י מיגון למנוע את הסכנה, אלא ישנו מנהיג לבירה אשר מנווט ופועל. וביכולתנו לפנות אליו ולבקש רחמים. ואגב העיר, כי אין מדובר על מאות בודדות הנוסעים במקומות שהאויב מנסה לפגוע, אלא על עשרות אלפים!!! האם הכביש לירושלים 443 אינה מספיק מרכזי?! (ועיין במסילת ישרים סו"פ ט על ההבדל בין זהירות ובין פחד מופרז).

ונזכיר כי בשו"ת מנחת יצחק (ב, מז) ובשו"ת ציץ אליעזר (י, כה) דביארו שאף שאם אדם הכניס את עצמו לסכנה אין לו לברך ברכת הגומל, שונה הדין בהולכי מדבריות (וה"ה בנוסעים בכבישים) שזהו מנהגו של עולם שלצורכי החיים והתנהלותם עוברים דרך מקומות אלו, ובתנאי שלא מיירי בסכנה שכחה ומצויה.

ובמציאות שדשו רבים, ורגילים אינשי לנסוע במכוניות רגילות אשר אינן ממוגנות, ולא מצוי אפילו אחוז אחד מהמכוניות שנפגע, יתכן דעל כך אמרינן (תהלים קטז, ו) "שומר פתאים ה' ", כמובא בגמרא במסכת שבת (קכט, א) ובמסכת יבמות (עב, א): "אמר רב פפא הלכך יומא דעיבא ויומא דשותא לא מהלינן ביה ולא מסוכרינן ביה, והאידנא דדשו ביה רבים שומר פתאים ה'". וברש"י בשבת: "כיון דדשו ביה רבים הורגלו לו מפני דוחקן", ובוודאי דהדוחק מכריח את הבריות לנסוע כך. ואם יכול למגן את חלונות רכבו תבוא עליו ברכה, אך לא ניתן לומר דהוי חיוב גמור. וכבר כתב הרד"ק דאמרינן "שמר פתאים ה' דלותי ולי יהושיע", זהו "כשמשים עליו בטחונו" (וע"ע ברא"ש עבודה זרה ד, ז. ברבינו-ירוחם תורת-אדם-וחוה נתיב טו, ה ועוד).

בשו"ת אינתיפאדה (עמודים 30-28), נשאל כשאלתנו הגר"ש אבינר: האם חייבים למגן שמשות של כלי רכב או שעדיף לבטוח בה', שהרי "שלוחי מצוה אינם ניזוקים"? ומסיק כי האיסור לסמוך על הנס מתייחס רק לסכנה שכיחה (קרבן-נתנאל על הרא"ש עבודה-זרה ב, יב, סק"כ), ולא במקרים שהניסיון מראה שרבים עברו ולא ניזוקו (שו"ת ציץ אליעזר טו, לט). וראוי לציין כי גם בדברי רשות (שאינם מצוה) סומכים על 'שומר פתאים ה' '' (ערוך השלחן יורה-דעה רסג, ה. שו"ת שבט מיהודה עמוד נא) ובוודאי כך היא המידה הנכונה, שאם נתחיל לחשוש מכל דבר לא נעשה מאומה ונשע בעצלות גמורה, ולא נעבור את סף ביתנו כתואנה של פחד מסכנות.

במציאות ימינו שרבים מאוד נוסעים בכבישי יש"ע ואינם ניזוקים, נראה כי מותר לסמוך על 'שומר פתאים ה' ''. ולפיכך אין חיוב למגן את חלונות הרכב והמחמיר תבוא עליו ברכה, כמו בכל עניין של חומרה.

וע"ע בדין זה של שומר פתאים ה' בשו"ת עזרת כהן (לה), שו"ת בנין ציון (א, קלא), שו"ת ציץ אליעזר (טו, לט), שו"ת אגרות משה (יורה-דעה ב, מט), שו"ת ולאשר חנן (ה חושן-משפט כד), שו"ת הרי יהודה (ב יורה-דעה ה אות יח), שו"ת משנה הלכות (ה, רלב, ב), שו"ת חלקת יעקב (חושן-משפט לא).

בעניין האחוזים כמה יהא מוגדר "שכיח היזקא" (פסחים ח ב), מובא בשו"ת הגרי"א הרצוג (אורח-חיים א, עמוד רסט) על פי יסודו של שו"ת רבי עקיבא איגר (ס) שהגדיר זאת בסדר גודל של אחד לאלף ניזוק. וכתב הגר"י זלברשטיין שחמיו (הגריש"א) סבר ע"פ שו"ת משכנות יעקב (יורה-דעה יז) כי חמשה אחוזים נחשבים ללא "שכיח היזקא". וע"ע בזה בספרו חישוקי חמד (עמ"ס יומא פד, ב. ועמ"ס בבא-בתרא צו, א).

ונזכה שיתקיימו בנו דברי דוד המלך (תהלים קמד, יד): "אין פרץ ואין יוצאת ואין צוחה ברחבתינו", אלא (תהלים צא, יא): "כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך".

העולה לדינא: אין חיוב למגן את חלונות הרכב נגד אבנים אף למתגוררים מעבר לקו הירוק. אולם המגן את חלונות רכבו תבוא עליו ברכה.