אין תחליף לדף גמרא

מי שעולמו הרוחני יקר לו חייב לקבוע זמן ללימוד תורה ובייחוד ללימוד גמרא. מצד אחד לימוד הגמרא מעודד ליצירתיות ולתובנות סובייקטיביות של הלומד אך בשורה התחתונה הוא נאלץ להתבטל להכרעת הגמרא

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 17/08/15 17:30 ב באלול התשעה

אין תחליף לדף גמרא
Reuvenk-cc-by, צילום: Reuvenk-cc-by

הפרשיות המביכות האחרונות מעלות שאלות קשות ביחס להשפעה של תורה על אישיותו של האדם. כיצד מעשה טומאה נעשה על ידי מי שלומד תורה? רבקה אימנו לא העלתה בדעתה שישנה התרוצצות כזאת קוטבית בין בית מדרש ומקום טומאה , אך כיום מתברר שהדבר קיים.

יש אומרים שתופעות אלו תמיד היו אלא שבעידן התקשורת יש לכך פרסום רחב. אכן קשה לדעת מה היו בימים עברו ואף אם היו מקרים כאלו אין בהם מזור לשאלה.

האמת היא שמציאות החיים שלנו מחייבת אותנו להפגש עם סתירות מובנות בין טהרה וטומאה.

המפגש החי עם החברה הישראלית מעמיד אותנו בפני מוסכמות חברתיות למתירנות וחופש דעות ההולמות בעוצמה רבה בחזון הרוחני שעליו חונכנו.

כאשר הערך המרכזי הוא האדם וזכויותיו אז לקהילה הגאה ישנה תמיכה מקיר לקיר. ובודאי שדיבור על סגולת ישראל נתקל בקריאות נגד גזענות ואפליה בין אדם לאדם.

לא מדובר רק על ויכוח פילוסופי אלא על מציאות חיים יום יומית הדורשת מאיתנו הכרעות מעשיות.

עד כמה לשתף פעולה עם פעילות 'תרבותית' במקום העבודה והלימודים. וכך גם בשטח הממוני כאשר סוחר, עורך דין ורואה חשבון, מוצאים את עצמם בדילמה יומית, עד כמה לאמץ את שפת שקרים והמרמה הנדרשת בחברה על מנת להצליח. כאמור, התרוצצות זו מעמידה אתגר גדול בפנינו.

מי שעולמו הרוחני יקר לו חייב לקבוע זמן ללימוד תורה ובייחוד ללימוד גמרא. מצד אחד לימוד הגמרא מעודד ליצירתיות ולתובנות סובייקטיביות של הלומד אך בשורה התחתונה הוא נאלץ להתבטל להכרעת הגמרא, אין אפשרות לחלוק בסברא עצמאית ללא תמיכה נגדית ממרחבי הש"ס.

לימוד עמוק זה, מפגיש את הנפש עם דבר ה' המוחלט אשר לא ניתן לערעור . בנוסף מכניס אותנו דף הגמרא לתוך בית המדרש של גדולי ישראל המבוסס על השגחת ה' ואמונתו- 'בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין'.

הכותב הוא ר"מ בישיבת ההסדר בשדרות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן