אדם שיכול לעבוד, לא זכאי לצדקה

מכון משפטי ארץ מבית "חותם", המאגד את מכוני התורה המובילים בישראל, מקדים דו"ח הלכתי לפני פרסום דו"ח העוני השנתי, בו נטען כי מי שיכול לעבוד לא זכאי לצדקה - "כיון שאילו כך כולם היו מפסיקים לעבוד"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 10/12/13 11:24 ז בטבת התשעד

אדם שיכול לעבוד, לא זכאי לצדקה
itockphoto, צילום: itockphoto

רבני מכון 'משפטי ארץ' מבית פורום חותם המאגד את מכוני תורה הדתיים המובילים בציבוריות הישראלית, מפרסמים היום (ד‘) נייר עמדה לקראת דו"ח העוני השנתי הצפוי להתפרסם בימים הקרובים.

בנייר העמדה טוענים הרבנים כי ”החובה לסייע לעניים היא מהמצוות המרכזיות בתורה, כפי שנפסק בשולחן ערוך: מצות עשה ליתן צדקה כפי השגת יד, וכמה פעמים נצטוינו בה במצות עשה. ויש לא תעשה במעלים עיניו ממנו, שנאמר: 'לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך (דברים טו, ז). וכל המעלים עיניו ממנה נקרא בליעל, וכאילו עובד עבודת כוכבים. ומאד יש ליזהר בה כי אפשר שיבוא לידי שפיכות דמים, שימות העני המבקש אם לא יתן לו מיד“.

הרבנים מציינים בנייר העמדה כי אחד המקורות הבולטים בעניין הגדרת העוני על פי ההלכה מקורו בשו"ת 'אור זרוע' שכתב במפורש שיש לעדכן את השיעור על פי הצרכים המקובלים באותה תקופה ומי שאינו ממצה את כושר ההשתכרות שלו - אינו זכאי לצדקה על פי רוב הדעות.

”לא יתכן שאדם שיכול לעבוד זכאי לצדקה, כיון שאילו כך היה היו אנשים רבים מפסיקים לעבוד ומטילים את עצמם לעול על בעלי ההון“, כותבים רבני ”חותם“, שטוענים כי ”החובה לאפשר לסייע לעני שאיננו רוצה לעבוד היא דווקא כשמדובר באדם שאין לו "יכולת עתה בשום צד" לפרנס את עצמו“.

עם זאת, הרבנים מציינים כי ”אם מבחינה פיזית מדובר באדם שיכול לעבוד, כיון שהוא לא הורגל בעבודה קשה, והדבר עלול להזיק לו - יש חובה לפרנס אותו“. מאידך, הם מדגישים כי ”אם מדובר באדם שיש לו יכולת ממשית להתפרנס והוא בוחר שלא לעשות זאת - אין חובה לתמוך בו“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן