שחיה מעורבת- לא, סיור משותף- כן: תשובה לרב אבינר

הרב עמיחי גורדין נתלה באילנותיהם של רבותיו ומנסה לחדד את איסורו של הרב אבינר להשתתף בפעולת גיבוש צבאית מעורבת. לדבריו, אלו ואלו דברי אלוקים חיים, אך הוא רק מבקש מהקוראים לא לעשות את התורה קרדום לחפור בה ולא לפסוח על שני הסעיפים

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 25/12/17 10:15 ז בטבת התשעח

שחיה מעורבת- לא, סיור משותף- כן: תשובה לרב אבינר
הרב עמיחי גורדין, צילום: באדיבות המצולם

קראתי את דבריו החשובים של הרב אבינר שליט"א בעניין פעילות גיבוש של בנים ובנות בצבא. הרב אבינר קבע כי כל פעילות גיבוש של בנים ובנות אסורה לחלוטין מכל וכל. מבקש אני לאחוז בשולי גלימתו של הרב אבינר ולחדד נקודה חשובה שאני מניח שהרב אבינר יסכים לה.

ישנה מחלוקת בעניין חברה מעורבת. רבנים חשובים מאוד וביניהם הרב אבינר סבורים כי יש לעשות כל מאמץ לייצר הפרדה מקסימלית בין בנים לבנות בכל מקום שהוא. האידאלי מבחינת אותם רבנים הוא לעשות חצי מהרחוב לבנים וחצי מהרחוב לבנות. במובן זה אותם רבנים חשובים מפרשים את הסעיף בשו"ע הקובע כי יש להתרחק מן הנשים מאוד מאוד כהגדרה על תוכן הריחוק - צריך להרחיק בנים מבנות מאוד מאוד.

אבל ישנם גם רבנים אחרים, וביניהם מו"ר הרב ליכטנשטיין ז"ל, הסבורים כי ההגדרה 'מאוד מאוד' בשו"ע אינה מוסבת על על תוכן ההרחקה אלא על העוצמה שלה. במקומות שבהם צריך הפרדה בין נשים לגברים אסור להתפשר עליה. עם זאת הם מבינים שישנה מציאות חיים נורמאלית שבה נשים וגברים חיים יחד וזה נכון לכתחילה. ההפרדה צריכה להיות במקומות שבהם הקירבה עלולה לייצר מתח מיני או קירבה אינטימית גם אם היא רק נפשית. (לדוגמא ריקודים מעורבים, לינה באותו חדר, שהות אינטימית משותפת וכיו"ב)

לשיטת אותם פוסקים, השאלה על פעילות גיבוש מעורבת תלויה באופי הפעילות המשותפת. ברור לחלוטין ששחייה בבריכה מעורבת או פעילות פיזית מעורבת כמו משחק כדורסל משותף וכיו"ב אסורים הן מבחינת ההלכה ולהבדיל ולהבדיל וברמה אחרת לגמרי הן מבחינת חוקי מטכ"ל. אסור למפקד לכפות על חייל דתי להיות בבבריכה מעורבת או בפעילות מעורבת (כותב שורות אלו סירב לפני 24 שנים להשתתף במהלך קורס קציני שריון בפעילות חוויתית כזאת של בנים ובנות שנעשתה יחד עם קורס קצינות ומפקדיו קיבלו זאת בהבנה מוחלטת ולא פצו פה) עם זאת לגבי פעילות מעורבת כדוגמת סיור לימודי הדבר מותר לפי אותם פוסקים ובהם מו"ר ז"ל.

ומכאן שהשאלה למשל האם סיור לימודי משותף של חיילים וחיילות מותר או אסור תלויה במחלוקת אותם הפוסקים. רבנים חשובים ובהם הרב אבינר אוסרים. ורבנים חשובים אחרים ובהם מו"ר מתירים.

וכאן מגיעה ההערה החשובה שבגללה כתבתי את הדברים. מי שפוסק כמו"ר הרב ליכטינשטיין והולך לסיורים מעורבים ברוך יהיה, מי שפוסק כמו הרב אבינר ונמנע מסיורים כאלו גם ברוך יהיה. עם זאת אוי לו לעושה את התורה קרדום לחפור בה ופוסח על שני הסעיפים. בחייו האזרחיים הוא עובד במקום שבו נמצאים גברים ונשים יחד היוצאים לעיתים גם לפעילות גיבוש מעין זו (וכך נוהגים רובם המוחלט של צוותי המורים בבתי הספר הדתיים המקיימים סיורים לימודיים משותפים לצוותי המורים, וכך אגב אני מניח נוהגת גם מערכת כיפה שפירסמה את פסקו של הרב אבינר...) ועם זאת כשהוא מגיע לצבא הוא מבקש לפסוק כרב אבינר ולהמנע מכל פעילות משותפת.

אם פעילות גיבוש ערכית מעורבת אסורה היא אסורה גם בלי מדים, ואם היא מותרת היא מותרת גם עם מדים. הלכה אחת לנו לחובשי המדים ולאזרחים הפשוטים.

והאמת והשלום אהבו.

הכותב הוא ר"מ בישיבת הר עציון