צפו במשאל רחוב: איזה רב אתה מכיר?

רוב מכריע של הרבנים המוכרים לציבור החילוני הם רבנים המשתייכים למגזר החרדי. הרב יצחק נריה, ראש עמותת 'אחד לאחד' שיזמה את המשאל, משוכנע כי המסקנה המתבקשת היא שהציונות הדתית לא הצליחה לייצר גדולי תורה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/17 16:42 יח בתמוז התשעז

צפו במשאל רחוב: איזה רב אתה מכיר?
הרב עובדיה יוסף, צילום: oav Ari Dudkevitch / FLASH90

משאל הרחוב ביוזמת קרן 'אחד לאחד' שמסייעת בתמיכה כלכלית לאברכים לומדי תורה מהציונות הדתית, בדק 'איזה רבנים מוכרים לציבור הישראלי וכמה רבנים בולטים- מזוהים עם הציונות הדתית'.

https://youtu.be/swcy_UlG6rc

התוצאה: מרבית הנשאלים מכירים היטב רבנים ומנהיגים חרדים מהעבר ומההווה ואילו רבני המגזר הדתי- לאומי כמעט לא מוכרים לציבור. האם מדובר בבורות של החברה בישראל או שהציונות הדתית הפסיקה להצמיח גדולי תורה?

משאל הרחוב בוצע במרכז תל אביב, בהשתתפות עשרות עוברי אורח וסועדים בבתי קפה ובמסעדות. הנסקרים- גברים ונשים, דתיים וחילונים התבקשו להשיב איזה דמויות רבניות מוכרות להם ואיזה רבנים לדעתם השפיעו ומשפיעים על עיצוב החברה בישראל. התשובות המפתיעות: מרבית הנשאלים ציינו רבנים שמזוהים כמנהיגי החברה החרדית, דוגמת הרב עובדיה יוסף, הרב שלום אלישיב והרב אליעזר מנחם שך ואילו רבני הציונות הדתי כמעט לא נזכרו, כך לדוגמה הזמר ארקדי דוכין ציין את המקובל הרב ברוך אשלג והרב מיכאל לייטמן, משיבים אחרים הזכירו מנהיגי חצרות חסידים- הרבי מלובביץ' ורבי נחמן מברסלב 

הסיבה לדעתו של מייסד קרן 'אחד לאחד' שיזמה את משאל הרחוב, הרב יצחק נריה, ברורה: "ברור לכל מי שמכיר את עולם התורה שהיו ויש בציונות הדתית ענקי רוח ותלמידי חכמים עצומים. כאב לי עד מאוד לראות את התוצאות של הסרט. אבל זו המראה הציבורית ואי אפשר להתעלם ממנה. מצער מאוד כי הציבור הרחב לא רואה את זה אצלינו.

כל מי שאוהב את הציונות הדתית ועולם התורה שלה צריך להיות מוטרד מזה שהציבור הכללי לא כל כך סופר אותנו ובעיקר מעניין כי את הרב קוק זצ"ל רואה הדורות זוכרים ומעריכים. אנחנו חייבים להתגייס ולתרום לחיזוק וביסוס עולם תורה ציוני גדול וחזק ולהצמיח מקרבנו גדולי תורה שישפיעו על כלל ישראל".