פרשת תרומה: ועשו ארון עצי שטים

התורה היא הכלי שבעזרתו יכולים אנחנו "להתקדם, להתעדן, להתפתח ולהשתלם מעלה מעלה אין קץ". עצי השטים שמהם נבנה הארון מסמלים את האפשרות ל"התפתחות והתקדמות" שלנו על ידי התורה

חדשות כיפה הרב כרמיאל כהן 14/02/18 17:11 כט בשבט התשעח

פרשת תרומה: ועשו ארון עצי שטים
עצים, צילום: shutterstock


(י) וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:  (פרק כה)

בספר "ישורון" האריך הרש"ר הירש להוכיח את "אופיו הסימבולי של המשכן בכללו, ובפרט את משמעותם הסמלית של החומרים שמהם היה עשוי". בפירושו לתורה הוא מבאר את הפסוקים על יסוד המסקנות שאליהן הגיע שם. מתוך שלל ביאוריו נעסוק בעניין אחד והוא החומר שממנו עשוי הארון.
בביאורו למשמעות הסמלית של "עצי שטים" כותב הרש"ר הירש:

"העץ הוא בדרך כלל משל לגדילה ולפריחה מתמדת וגוברת, ואילו בעץ הארז, שעץ השיטה הוא אחד מעשרת המינים שלו (ראו ראש השנה כג ע"א), מתווספים על כך סימני העוצמה והגדולה. לפיכך עצי השטים במשכן ובכליו מסמלים בדרך כלל מידה ניכרת של התפתחות והתקדמות ושל התמדה ורעננות אין קץ".

ובכן, את מה מסמלים עצי השטים שמהם נבנה הארון? למי רומזת ה"מידה ניכרת של התפתחות והתקדמות ושל התמדה ורעננות אין קץ"?
הרש"ר הירש מטעים שאין הכוונה לתורה:

"התורה ניתנה לישראל בצורה קבועה ושלמה, ולוחות העדות – לוחות אבן הם. יחד הם מהווים קוביה שלמה העשויה מאבן. אורכו של כל לוח – ששה טפחים, רוחבו ששה ועוביו שלשה, לפיכך שני הלוחות יחד הם קוביה של ששה טפחים מעוקבים, היינו אמה על אמה על אמה – ואמה היא הגדולה שבמידות האורך (עי' בבא בתרא יד ע"א)". 

לוחות העדות שניתנו לישראל היו לוחות עשויים אבן, "קוביה שלמה העשויה מאבן", כדי ללמד הן על היות התורה קבועה (אבן) והן על היותה שלמה (קוביה). היות התורה "קבועה ושלמה" ודאי שוללת הן את האפשרות והן את הצורך של "התפתחות והתקדמות".    

ובכן, אם לא את התורה, את מה מסמלים עצי השטים שבארון? ממשיך הרש"ר הירש:

"לא התורה משולה כאן לעץ, אלא אנחנו: על ידי התורה יכולים וחייבים אנחנו להתקדם, להתעדן, להתפתח ולהשתלם מעלה מעלה אין קץ. ישראל מקבל את התורה על מנת שייעשה על ידי התורה ל"עץ שתול על פלגי מים וגו' (תהלים א, ג)". 

התורה אמנם אינה משולה כאן לעץ; היא אינה זקוקה ל"התפתחות והתקדמות", התורה היא "קבועה ושלמה". אבל התורה היא הכלי שבעזרתו יכולים אנחנו "להתקדם, להתעדן, להתפתח ולהשתלם מעלה מעלה אין קץ". עצי השטים שמהם נבנה הארון מסמלים את האפשרות ל"התפתחות והתקדמות" שלנו על ידי התורה. אפשרות זו נועדה להתמלא. "ישראל מקבל את התורה על מנת שייעשה על ידי התורה ל"עץ שתול על פלגי מים וגו'". זוהי המשימה המסומלת בחומר שממנו נבנה הארון שבו ניתנו לוחות העדות – עצי שטים.