סוגרים שבוע: איפה נמצא בית המקדש?

מי שרוצה להגיע למדריגה רוחנית גבוהה, מי שרוצה להתקרב לה', לא יוכל פשוט לקבל נ.צ, להגיע לשם תוך שעה ולהשיג את מבוקשו. בשר ודם המבקש להתקרב לה' חייב להשקיע ולהתאמץ

חדשות כיפה הרב יוני לביא 13/08/15 11:58 כח באב התשעה

סוגרים שבוע: איפה נמצא בית המקדש?

תקציר הפרשה: הברכה והקללה התלויים בשמיעתנו לדבר ה' * איסור עבודה זרה וחובת איבודה * בית המקדש במקום אשר יבחר ה' * נביא שקר, עיר הנידחת, מסית * מאכלות אסורות * עניני חסד: מעשר שני, ביעור מעשרות, שמיטת כספים, נתינה לעני והענקה לעבד * שלושת הרגלים.

פרשת השבוע מתארת באריכות רבה את מה שקורה בבית המקדש: עליה חגיגית לרגל שלוש פעמים בשנה, ביכורים, השראת שכינה... ואתה שומע את הדברים האלה ומתעורר בך חשק עז להגיע לשם. לפגוש בעצמך ולחוות את העוצמה והגודל של 'בית אלוקים'.

אלא שישנה בעיה אחת 'קטנה'. התורה מחסירה פרט קריטי בסיפור - איפה נמצא בית המקדש. שוב ושוב היא משתמשת בביטוי עמום "וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה'", במקום להגיד פשוט 'בירושלים'. והשאלה זועקת: למה? הרי זהו המקום של הבית המקדש, לא? האם יש כאן איזה סוד שמנסים להסתיר?...

הרמב"ם בספרו מורה נבוכים מציע שלוש תשובות לשאלה הזו. לדבריו בכוונה התורה הסתירה במשך מאות שנים את המקום של בית המקדש:

א. כדי למנוע מהגויים להילחם עליו ולנסות לכבוש אותו ביודעם מה צפוי להיות שם.

ב. כדי שהגויים לא ישחיתו אותו.

ג. כדי ששבטי ישראל לא יילחמו זה בזה על הזכות להחזיק בנחלה בה אמור להיבנות בית המקדש. בפועל הסוד התגלה רק כאשר היה כבר מלך בישראל (דוד) שהיה יכול למנוע מלחמה בין השבטים.

על כל זה נעיר שלמרות הכול לא בטוח שהדברים הועילו באופן מלא. באלפי השנים האחרונות עמים ואימפריות ניסו להשתלט ולכבוש את ירושלים, וגם היום הר הבית נתון בשליטת הווקף המוסלמי שמשחית משם שרידים יהודיים.

לגבי הסיבה השלישית - לצערנו היו גם לא מעט מלחמות פנימיות ומאבקים בתוך עם ישראל מסיבות רבות ומגוונות.

אחרי כל זאת נוכל להציע סיבה רביעית להעלמת מקומו של בית המקדש. יש בזה מסר חשוב לדורות: מי שרוצה להגיע למדריגה רוחנית גבוהה, מי שרוצה להתקרב לה', לא יוכל פשוט לקבל נ.צ, להגיע לשם תוך שעה ולהשיג את מבוקשו. בשר ודם המבקש להתקרב לה' חייב להשקיע ולהתאמץ. עליו לתקן את מידותיו ולטהר את עצמו עד שיתגלה לו הסוד ויזכה להיפגש באמת עם ריבונו של עולם.

לתת את הכול

"נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ" (דברים טו, י)

הנשף הגדול הפך לשיחת היום אצל עשירי המדינה שהוזמנו אליו, וההכנות היו בשיאן. אחת מהמוזמנות החליטה שהיא רוצה לקנות עגילים חדשים לאירוע. היא הסתובבה בכל החנויות כדי למצוא את זוג העגילים היפה ביותר. כשמצאה זוג שכזה, לא היה קץ לשמחתה.

מכונית הלימוזינה הארוכה נעצרה מול פתח גורד השחקים. היא יצאה מהמכונית אחרי בעלה, עדויה בעגיליה החדשים, ונשאבה לזרם הזוגות הלבושים בחגיגיות שנהרו אל האולם בו התקיים האירוע. נקישה קלה על כפתור המעלית הזניקה אותה לקומה ה-78, בה התרחשה המסיבה, שם התמזגה בקהל העשיר שפטפט וליהג ובידו כוסות זכוכית.

לאחר זמן מה פנתה לבעלה והציעה לו לצאת מעט אל המרפסת, מבלי לשים לב שהעגיל לא מוצמד טוב אל תנוכי אזנה. ברגע שיצאו למרפסת - הרוח החזקה העיפה את העגיל למטה, אל הרחוב ההומה.

האינסטינקט הראשוני של האישה היה לצעוק, אך שנייה לאחר מכן עצרה בעצמה - וזרקה את העגיל השני.

"מה את עושה"? שאל בעלה הנדהם.

"אין לי מה לעשות פה עם עגיל אחד" אמרה האישה. "אז לפחות שלמוצאת יהיה זוג"...

נקודה למחשבה: נסו להיזכר במקרה בו נתתם למישהו איזה דבר יקר מכל הלב ובלי לעשות חשבון? האם פעם קיבלתם דבר כזה?

ירושלים - "כִּי אִם אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֵיכֶם מִכָּל שִׁבְטֵיכֶם לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם" (יב,ה) - במשך אלפי שנים ניסו עמים רבים להשתלט עליה וצבאות רבים הקיזו את דמם כדי לכובשה. מה יש בה, בירושלים, שמשך אליה מיליונים ברחבי העולם לאורך אלפי שנים? מהי ירושלים בשבילך? מה המקום בירושלים אותו אתה הכי אוהב? מדוע צריך שיהיה דווקא מקום אחד המרכז הרוחני של העם ואי אפשר שכל אחד במקום מגוריו יקים במה לעצמו ובה יקריב קורבנות לאלוקיו? למה שמה של ירושלים לא כתוב במפורש בתורה בתור המקום הנבחר אלא הכול רמוז באופן עמום "המקום אשר יבחר ה'"?

עבודת אלילים - "פֶן תִּדְרשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת אֱלֹהֵיהֶם וְאֶעֱשֶׂה כֵּן גַּם אָנִי" (יב,ל) - כיצד ניתן להבין את התופעה שמיליוני אנשים לאורך ההיסטוריה סגדו לפסלים של עץ ואבן או שייחסו כוחות אלוקיים לגרמי השמים ולכוחות הטבע? האם זו טעות פרימיטיבית חסרת היגיון או שאפשר למצוא בזה נקודה אמיתית? התורה מזהירה עשרות פעמים על הנושא של עבודת אלילים. האם כיום כשרוב האנושות כבר לא סוגדת לפסלים ולכוחות הטבע עדיין יש משמעות לאזהרות הללו? האם בימינו קיימת תופעה של "עבודת אלילים"?

שמחה - "וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ" (טז,טו) - עשרות מילונים בעולם משתמשים בפרוזאק ובתרופות אחרות כנגד דיכאון. כיום קשה יותר ויותר למצוא אנשים השמחים באמת בחייהם ומרגישים מאושרים. מדוע? הרי אנו חיים בעידן של שפע? איך אתה מרגיש עם עצמך? האם יש לך טיפים ורעיונות כיצד אדם יכול לשמח את עצמו?

ערך: הרב יוני לביא. Yonilavi10@gmail.com