סוגרים שבוע: לפתוח ראש גדול

תאמין כל הזמן שיש לך כנפיים ויכולת לטפס למעלה. אל תזלזל בכוח וביכולת שלך, ואל תקשיב לאף פרעה, שנמצא בחוץ או שיושב לף בתוך הלב, ולוחש שאתה לא מסוגל

חדשות כיפה הרב יוני לביא 26/03/15 10:14 ו בניסן התשעה

סוגרים שבוע: לפתוח ראש גדול

תקציר הפרשה: היום השמיני למילואים * חטא נדב ואביהוא בהקרבת אש זרה * אזהרה לכוהנים של יין ופריעת ראש בעת העבודה * הויכוח בין משה לאהרון על שריפת שעיר החטאת * מאכלות אסורות.

- השבת הזו היא האחרונה לפני פסח והיא מכונה גם 'שבת הגדול'.

לפעמים נדמה לנו שכל מיני דברים חוסמים אותנו ומפריעים לנו להצליח בחיים. האמת היא שלא מעט מהם נמצאים בעיקר 'בראש שלנו'. ישנם סיפורים מדהימים על אנשים שהצליחו להתגבר על קשיים גדולים רק מתוך מחשבה שהם מסוגלים. ולהיפך - מי ששכנע את עצמו שאין לו סיכוי - גילה בסופו של דבר שבאמת איננו מצליח.

השבת שלפני פסח נקראת "שבת הגדול". מסופר שבשבת זו לקחו בני ישראל את השה לצורך קורבן פסח וקשרו אותו למיטותיהם. מעשה זה היה כרוך בסיכון רב, שכן השה שימש כאלוהיהם של המצרים. המסוגלות להשתחרר מפחד השעבוד המצרי ולבצע את הפעולה הזאת דרש מעם ישראל אמונה גדולה וביטחון. גדולת נפש. ללכת ולקחת את השה הזה ולצלות אותו בצורה שלימה לשים את דמו על המשקוף והמזוזות לנגד עיניהן הנדהמות של המצרים, דרש אומץ ותעוזה רבה. מן הסתם חלפה אצל חלק מהם מחשבה בראש: "אין מצב! אני לא מסוגל לעשות דבר כזה. איך אני יכול לעמוד מול האדון המצרי ולהקריב את אלוהיו?!". ובכל זאת באותו היום קרה דבר גדול. עם ישראל גילה בתוכו כוחות גדולים והצליח לבצע את המשימה ומכאן נפתח השער לגאולה ויציאה ממצרים ומן המיצרים.

הרב קוק כתב לפני כמאה שנה את המשפטים הבאים (שלאחרונה גם הולחנו לשיר מקסים ומרגש): "בן אדם, עלה למעלה עלה, כי כוח עז לך. יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם פן יכחשו לך. דרוש אותם - וימצאו לך מיד".תאמין כל הזמן שיש לך כנפיים ויכולת לטפס למעלה. אל תזלזל בכוח וביכולת שלך, ואל תקשיב לאף פרעה, שנמצא בחוץ או שיושב לף בתוך הלב, ולוחש שאתה לא מסוגל. "שבת הגדול" מלמדת אותך כמה אתה יכול להיות גדול. יש בך נשמה אלוקית וכוחות מופלאים. מי שיאמין בזה יוכל לקבל כוח מחג הפסח - לפסוח ולדלג על כל מה שעוצר בדרך ולצאת לחירות אמיתית.

כוחן של מילים

קבוצה של שוחטים מישראל יצאה לביקור עבודה בארצות הברית. בתי המטבחיים המרכזיים ביותר נמצאים שם בגלל האפשרויות לגידול בקר בכמויות גדולות במיוחד. שוחטים שם אלפי ראשי בקר ביום, ומייצאים את הבשר לכל העולם. קבוצת השוחטים נסעה לשם לשבוע של עבודה מרוכזת, בו הם אמורים לעבוד בשחיטה מן הבוקר עד הערב, ומה שיוצא מתחת ידם מקבל תו-תקן מיוחד של כשרות מהודרת ונשלח לארץ. השחיטה מתבצעת בחדרי קירור ענקיים, שם הכול עובד בשיטת הסרט הנע, ובצורה חשמלית הכול מועבר לניקוי ולאריזה. בגלל הקור העז בחדר הקירור נמצאים שם בלבוש חם, ואי אפשר להישאר זמן רב. מדי חצי שעה צריך לצאת להתחמם בחדר סמוך ולחזור לעבודה.

בתום יום עבודה אחד כשסיימו השוחטים את מלאכתם ויצאו מן הבניין לכיוון מקום לינתם, פנה אליהם השומר שעמד בכניסה, אמריקאי שחור, ושאל אותם: "היי, לא חסר לכם מישהו?"

הם בדקו, ומיד התברר שמישהו חסר. הם חזרו מהר פנימה ומצאו את אחד מחבריהם שנשכח בטעות בתוך חדר הקירור וננעל שם. הם הגיעו אליו רגעים ספורים לפני שנפח את נשמתו מן הקור. רק בזכות ערנותו של השומר חייו ניצלו.

לאחר מכן שאלו את השומר: "הרי מאות אנשים עוברים על פניך מדי יום. איך זה שדווקא אותו זכרת? כיצד שמת לב שהוא חסר?"

"פשוט מאוד", אמר השומר, "הוא היחיד שאמר לי בוקר טוב...".

* "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" - במה אתם מרגישים שונים עכשיו מאיך שהייתם בתקופה הזו לפני שנה? האם אתם אוהבים שינויים או מעדיפים דווקא את המוכר והישן? למה קשה להשתנות? מה יכול לעזור לנו לעשות את זה? כל אחד יאמר מה הוא מאחל לעצמו לשנה הבאה, ומה לכל המשפחה.

* "עבדים היינו לפרעה במצרים" - למה עם ישראל היה צריך להיוולד כעם מתוך סבל נורא של שעבוד ארוך במצרים? מדוע חשוב כל-כך לזכור את מה שהיה שם ("וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים")?

נסו להיזכר בחוויה לא נעימה או משבר שעבר עליכם באופן אישי, האם אתם יכולים למצוא דברים חיוביים שהפקתם ממנו? נסו לענות על אותה שאלה גם ביחס לעם ישראל ככלל.

- מה היית עושה לו היית במקומם של המיילדות או במקומו של עמרם במצרים? האם היית מוכן לקפוץ לים כפי שעשה נחשון? בְּמַה היום אתה מוכן לקפוץ למים ראשון? איך אתם מבינים את אותם ארבע חמישיות מעם ישראל שמתו במכת חושך כי לא רצו לצאת ממצרים? מה פשר העקשנות של פרעה לסרב לשלח את ישראל למרות כל המכות הניחתות עליו? האם אתם מכירים תופעות מהסוג הזה מהחיים היום?

להורדה בתצוגת PDF מעוצבת לחצו כאן

ערך: הרב יוני לביא. Yonilavi10@gmail.com