מהי קנאות אמיתית?

האם פנחס היה באמת אדם בעל אופי קנאי, אדם בעל ראיה קיצונית שחושב שבכדי "לחנך" את העם יש צורך לפעול בדרך קיצונית? הרב אלי קפלן מסביר

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 09/07/14 19:19 יא בתמוז התשעד

מהי קנאות אמיתית?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

רבים מאלה הרואים עצמם "קנאים" בימינו, רוצים למצוא אסמכתא להתנהגותם הקנאית מן המסופר על פנחס שהלך בעוז "וידקור את שניהם את איש ישראל ואת האישה אל קבתה" וכפי שאמרו חז"ל: "הבועל ארמית-קנאין פוגעים בו". במבט ראשון נראה כי התורה מצדיקה מעשי קנאות של יחידים, בכדי להזהיר את העם מפני תופעות חמורות וכפי שאומרת התורה בתחילת פרשתנו: "פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי, לכן אתן לו את בריתי שלום והייתה לו ולזרעו אחיו ברית כהונת עולם, תחת אשר קינא לאלקיו ויכפר על בני ישראל".הרי שבמעשה הקנאות שלו,זכה פנחס לברית שלום ולכהונת עולם.

האם פנחס היה באמת אדם בעל אופי קנאי, אדם בעל ראיה קיצונית שחושב שבכדי "לחנך" את העם יש צורך לפעול בדרך קיצונית? הראי"ה קוק מסביר שהפסוק מדגיש את יחוסו של פנחס לאהרון הכהן בכדי לומר לנו שבאופן רגיל התנהג פנחס כמו אהרון שהיה אוהב שלום ורודף שלום ורחוק מרצח והרג "והיה מעשהו זה לשם שמים".

ממשיך הרב ומסביר כי הדבר נלמד מתוך הסיפור עצמו, כי כאשר העם החל לזנות אל בנות מדין אמרה התורה:"ויחר אף ה' בישראל, ויאמר ה' אל משה קח את כל ראשי העם והוקע אותם לה' נגד השמש וישוב חרון אף ה' מישראל" חרון אף זה הוא המגיפה עליה מסופר ,לאחר מעשה פנחס "ותעצר המגיפה", הרי שהייתה מגיפה שנגרמה ממעשי הזנות והע"ז של עם ישראל ומעשהו של פנחס עצר מגיפה זו. כפי מסביר הראי"ה: "ופניתו זו של פנחס שהיתה בקנאו לאהבת ה' וכבודו, עיקר ערכה היה אצל השי"ת מה שהשיב בזה את החימה שעצר את המגיפה מעל עם ה'".(עולת ראי"ה ח"א עמ' שצ"ד וע"ע שם).

הרי שעיקר מעלתו של פנחס הייתה בכך שמעשהו עצר באופן מידי את המגיפה שהפילה רבבות אנשים. א"כ הקנאות של פנחס נבעה מהמצב המיוחד אליו נקלע העם. רק כאשר אדם רואה שיש מצב ממשי של סכנת נפשת, מוטלת עליו החובה לפעול גם ללא היתר של בית הדין, בכדי לעצור את המוות.

כאשר מניעיו של אדם הם כעס או רצון לכפות את דעתו, או אפילו אם הוא בטוח שישנה סכנה אבל סכנה זו איננה מיידית, איננה בבחינת "פצצה מתקתקת" ,אסור לו ללכת אחרי מחשבתו זו ועליו להישמע רק להוראותיו של בית הדין.

ממשיך הרב ואומר שכאשר אדם הוא קנאי באופן טבעי ומנהג כך בדרך כלל נאמר עליו: "כל מי שיש לו קנאה בליבו עצמותיו מרקיבין" ,אולם מי שבדרך כלל הוא איש של שלום ההולך בדרכי נועם, עושה באופן יוצא דופן מעשה של קנאה הנובע מסכנה מיידית, מעיד הדבר על כך שהוא באמת דבוק בה' ,כי הוא יודע לפעול בניגוד לטבעו, על מנת להציל את עם ישראל. זוהי הקנאה האמיתית לשם ה' "הנותנת לבעליה ברית שלום"(אורות הקודש ג,עמ'רמד).

הכותב הוא ראש הגרעין התורני "בית מורשת " מעלה אדומים.