אתה צדיק

האם תמיד כשהאויב שלי הוא ההפך ממני ? מתי תוכל להגדיר את עצמך צדיק ואיך תוכל לזהות את זה?

חדשות כיפה יהודה גזבר 10/08/12 11:20 כב באב התשעב

אתה צדיק
Manuel Van De Weijer-cc-by-nd, צילום: Manuel Van De Weijer-cc-by-nd

בא בנאדם לעבודה חדשה, פתאום מגלה שיש לו קולגה. ולא סתם, אלא אחד שתמיד תופס את הכסא הטוב ומשאיר לו את הכסא השבור. וחוצמיזה הוא תמיד מאנפף בקול וזה נורא מעצבן. ואפילו, תאמינו או לא, שם שירי דיכאון ערביים בפול ווליום. עד כדי כך גרוע הקולגה הזה.

יום אחד נוסע הבנאדם (קוראים לו זונדל) ברחוב. לכאורה נסיעה נייטרלית, בלי תופים, בלי צפירות. אלא מה? פתאום הפתעה: אור ירוק בכל הרמזורים. ירוק ירוק. לא כתום עם נטיות ירוקות. לא אבטיח: ירוק.
כלומר, כן אבטיח, אבל מבחוץ.
"וואלה," הוא אומר לעצמו. "על הבוקר, אור ירוק, וזה, איזה כיף."
מגיע לעבודה, נכנס לעבודה, מתיישב על העבודה, חושב פה, מגרד שם, ו-הופס! מצליח לתקן את הכסא המקולקל.
"וואלה," הוא אומר לעצמו, "על הבוקר, לתקן כסאות וזה, איזה כיף".
קיצור, הולך להכין קפה. איך שהוא בדרך להכין קפה, מופיע הבוס שלו: שפם, קרחת והכל. בכל פעם שהבוס שלו רואה אותו הוא מתעצבן. "זונדל!" הוא נובח, "קם להכין קפה, אה? סדר את הצווארון! זקוף את קומתך! זה חברה מכובדת אנחנו!"
אבל באותו יום הבוס לא נובח. להפך, הוא מסלסל את שפמו ואומר: "זונדל, בוקר טוב!".
רואה זונדל כי טוב והכל הולך ושזה יום המזל שלו, ואומר לבוס:
"תשמע, איש עם שפם, קרחת והכל, אולי תעביר את הקולגה הרשע הזה לאיזה חדר אחר?"
הבוס מסכים, וזונדל היה מאושר. הוא מנצל את מזלו הטוב: יורד לרחוב למטה, איפה שיש דוכן של מפעל הפיס, הולך לשווארמה ליד וקונה לאפה עם מלא טחינה. ואכן, ניסים ונפלאות! הטחינה לא נוזלת מלמטה!

"אין ספק," אומר זונדל, "אני פשוט צדיק."

-----------------------

משה רבינו עומד בפני עם ישראל, ערב הכניסה לארץ, ומזהיר:

"אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ, בַּהֲדֹף ה' אֱלֹהֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ, לֵאמֹר: בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה' לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ"

הו, לא.

"לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם, כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ. וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב."

רגע, רגע, מה?
שוב: אל תאמר 'אני מנצח בגלל שהם רשעים', אלא 'אני מנצח בגלל שהם רשעים'. מוזר, לא?

שימו לב למבנה הפסוק הראשון. אסור להגיד את המשפט הבא:
"א. למה ה' הביא אותי לרשת את הארץ? כי אני צדיק.
ב. למה ה' מוריש את הגויים האלה מפני? כי הם רשעים."

אז מה כן?
"א. למה ה' מוריש את הגויים האלה מפני? כי הם רשעים.
ב. למה ה' הביא אותי לרשת את הארץ? כי האבות שלי צדיקים".

במילים אחרות, ישנה חלוקה בין הסיבה שאנחנו מגיעים לרשת את הארץ, ובין הסיבה שמי שיושב על הארץ מסולק ממנה.
הסיבה שבגללה מי שיושב על הארץ מסולק ממנה היא אותה סיבה: הם רשעים.
לעומת זאת, העובדה שהם רשעים לא אומרת שאנחנו צדיקים.

החלוקה הזו באה להגיד שני דברים.
הדבר הראשון, שעם ישראל לא צדיק. טעות לוגית נפוצה טוענת שאם האויב שלי הוא איקס, כנראה שאני ההפך של איקס, מה שלא יהיה. אם הוא שחור, אני לבן. אם הוא מספר חיובי, אני מספר שלילי. אם הוא רע, אני טוב. בשביל זה טורח משה ומונה את הפעמים שעם ישראל הכעיס את ה' במדבר: עגל הזהב, תבערה, מסה, קברות התאווה. עם רשימה מנצחת לא מתווכחים. אל תתלהבו, אומר משה לעם ישראל. אל תאבדו את הצפון. העובדה שמצליח לכם לא מוכיחה שאתם צדיקים, אלא שיש לכם זכות אבות.

והדבר השני הוא שעמי כנען הם דווקא כן רשעים. זה לא כזה פשוט. יותר נכון: למה זה רלוונטי? היינו יכולים להגיד שאם עם ישראל צריכים לקבל את הארץ, הם יקבלו את הארץ בלי להתחשב במהות של מי שעליה. אבל משה ממשיך את פירוק הדיכוטומיה הקודמת: זה שאתם לא צדיקים, הוא אומר, לא הופך אותם לצדיקים. הם עדיין רשעים. רק מכיון שהם רשעים הם יורדים מהארץ: הטיעון של 'אני צריך לקבל את הארץ' הוא לא מספיק.

ואכן, כשם שמשה מתאר את חטאיהם של בני ישראל, כך הוא אומר למה ה' מצפה מהם: "וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד". ומנמק: "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים הָאֵל הַגָּדֹל הַגִּבֹּר וְהַנּוֹרָא אֲשֶׁר לֹא יִשָּׂא פָנִים וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד."

וזה עניין לא ברור. קודם כל, מה ההבדל בין "לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" ובין "וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם"?

וחוצמיזה, מה זאת אומרת, 'לא יקח שוחד'? איזה שוחד אלוהים יכול לקחת בדיוק? מה יש לו לעשות עם שוחד? לקנות במבה?

באיזשהו מקום, אני אומר לעצמי, אולי השאלה האחת היא התשובה לאחרת. יש שוחד של להיות צדיקים. יש שוחד של להתפלל ולקיים מצוות ולחשוב שזהו, הנה, ברגע שקיימתי מצוות, אני ואפסי עוד. הנה, הולך לי בחיים. אני צדיק וטוב לי? מותר לי הכל. אפילו לזרוק מישהו מהאדמה שלו.

אבל זה שוחד. "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" ממשיך ואומר משה. זה שאתם מצליחים, אולי גם צדיקים, זה לא אומר שהיתום, האלמנה והגר (ודווקא הגר, התושב שנישלת מהאדמה!) הם רשעים. גם אם הם ניצבים מולכם ברחוב, בויכוח או במשפט. גם אם הם מאנפפים בקול מעצבן כזה, גם אם הם תמיד תופסים את הכסא הטוב.

אפילו, מה לעשות, גם אם הם שומעים שירים בערבית בפול ווליום.

הכותב בעל בלוג הכריכה האחורית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן