ירדנו לעולם כדי לזכות באור רוחני

האדם נפגש בעולם הזה עם הרבה קשיים, אך זו העבודה שדרכה אנו זוכים לתקן את המידות שלנו ולבטא את צלם האלוקים שבאדם

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 18/09/14 14:48 כג באלול התשעד

ירדנו לעולם כדי לזכות באור רוחני
יחצ, צילום: יחצ

"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ, וְלֹא רְחֹקָה הִוא... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ". מצווה זו היא מצוות התשובה המלמדת אותנו את העיקרון הגדול של חייו של האדם בעולם, וגם של העולם כולו, הרצון לתקן ולהשלים את עצמנו ואת כל ההוויה. שורש המילה תשובה - ת.ש.ב, מדבר לשוב למקום שהיינו בו, המקום אליו אנו רוצים לשוב. כל דבר בבריאה רוצה לחזור לכור מחצבתו, למקום שממנו נחצבה נשמתנו. הנשמה לפני ירדתה לעולם הזה זכתה לקבל את חיותה ואורה הרוחני ללא כל עבודה או מאמץ, אלא במתנת חינם .

ירידתה של הנשמה לעולם הזה היא לזכות לאותו אור רוחני שהיה בעולם העליון, על ידי פעולה רוחנית מעשית וגשמית בעולם הזה, קרי קיום תורה ומצוות ומעשים טובים. אז תוכל לקבל שפע רוחני חלף עבודתה בעולם הזה. בדרך זו אנו זוכים לתקן את "נהמא דכיסופא" (לחם שיש בו בושה), אותו מזון רוחני שקבלנו בעולם העליון לפני ירידתנו לעולם הזה. עבודת הנשמה והאדם בעולם הזה לאפשר לאדם את לחזור ולהידבק בשורש העליון, ע"י קיום מצוות ומעשים טובים, וכתוצאה מהעשייה והיצירה הרוחנית והגשמית שעשינו בעולם הזה, לשוב אל השורש ולהדבק בהקב"ה.

בתהליך ההתמודדות של האדם בחייו בעולם הזה, הוא נפגש עם הרבה קשיים והתמודדויות. באופן טבעי, אנו רואים בקושי מקום שצריך לעמול ולהשקיע כדי להתמודד מולו. לעיתים עבודה זו קשה, אך באופן מהותי זו העבודה שדרכה אנו זוכים לתקן את המידות שלנו ואת היכולת שלנו להוציא את צלם האלוקים שבאדם מן הכוח אל הפועל.

מצוות התשובה היא רחבה יותר משאלת האדם הפרטי וקיומו, תהליך התשובה מתחולל בכל העולם כולו. מטרת התשובה היא להשיב את כל העולם להכרה במציאות ה', וליצור עולם רוחני בעולם הזה שיהיה תואם לאותו עולם עליון שממנו נברא עולמנו. לכן, התשובה אינה באה לתקן רק חטא פרטי כזה או אחר, אלא התשובה באה להשיב את התודעה האנושית למציאות ה'.

בנביא ירמיהו נאמר: כֹּה אָמַר ד' , אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ, וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר, בִּגְבוּרָתוֹ, אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר, בְּעָשְׁרוֹ. כִּי אִם-בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל, הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי . כִּי אֲנִי , עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ, כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי, נְאֻם ד'. אם כן, השאיפה הכלל אנושית היא לתקן ולהשלים את העולם בבירור והבנת מציאות ה' בעולם. "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ד' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים.", הוי אומר שמציאות ה' תתברר לנבראים גם ברוחב החיים, וגם בעומק ההבנה של המציאות האלוקית בעולם.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון