היש הוכחות לקיום א-לוהים?

כיצד יודעת התורה, שנכתבה לפני כל כך הרבה שנים, מה יקרה בימינו בדיוק כה מופלא? כיצד היא מדייקת כל כך לא רק בתיאור העבר, ההסטוריה של עמנו, אלא גם בתיאור העתיד? אין זאת אלא שהתורה היא א-לקית

חדשות כיפה הרב יעקב שפירא, מדרשת יעוד 10/09/13 09:50 ו בתשרי התשעד

היש הוכחות לקיום א-לוהים?
radiant guy-cc-by-sa, צילום: radiant guy-cc-by-sa

יש לך הוכחה לקיום א-לקים?

שאלה.

כל מי שמלמד צעירים, עמד לעיתים קרובות מול עינים גדולות המעלות את השאלה הזו.

האם הא-לוקות ניתנת להוכחה? האם זה איננו פשוט ענין של תחושה פנימית חזקה?

בספרות המחשבה ישנם מספר כיוונים להוכחה על קיום א-לוקים. כיוון אחד הוא הכיוון של הטבע. החזון איש בספרו "אמונה ובטחון", מביא תיאור נרחב של האדם, שיש לו "מקלות" בדמות אצבעות והוא מפעיל אותם בחכמה רבה, יש לו עיניים, אזניים ושיניים - כולם פועלים בהרמוניה מופלאה.

האם ייתכן - שואל החזון איש - שאדם ירוקן קסת דיו על דף, ותצא לו תמונה מרהיבה ביופיה מורכבת ומסועפת, והכל יהיה במקרה? ברור שלא. אם יש תמונה שמורכבת מפרטים רבים, מישהו צייר אותה ולא קסת דיו שנפלה במקרה. אם כן, כיצד ייתכן שהאדם, המורכב מכל כך הרבה אברים הפועלים ביניהם בהרמוניה מופלאה, ייברא אף הוא במקרה? חייב להיות בורא ליצירה המופלאה הזו.

כיוון אחר של הוכחה, הוא הכיוון של ההסטוריה עליו מדבר ר' יהודה הלוי בספרו "הכוזרי". ההסטוריה היהודית מליאה פלאים: עם שמקבל תורה, ולאחר מכן מפוזר ומפורד, ועם כל זה שומר על חיוניותו ועל תורתו למרות פיזורו. הייתכן כי זה קורה במקרה, גם אם זה כתוב בתורה?

היחס בין שתי ההוכחות הללו מקביל ליחס שבין ברכת יוצר אור לברכת אהבת עולם הקודמות לקריאת שמע: האחת מדברת על הטבע, והאחרת מדברת על ההסטוריה.

פרשת ניצבים מביאה הוכחה נוספת, חזקה ומשמעותית: הוכחת העתיד.

וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ

וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:

וְשַׁבְתָּ עַד יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם

אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:

וְשָׁב יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ

וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:

אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם

מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:

וֶהֱבִיאֲךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ

וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ: (ל, א-ה)

מתי קרה הדבר הזה, המתואר כאן?

לא בכניסת ישראל לארץ בימי יהושע, וגם לא בשיבתם השניה בימי עזרא.

הדבר הזה קרה בימינו.

רק בימינו שב ה' את שבותנו מכל העמים אשר הפיץ אותנו אליהם: מאתיופיה ומרוסיה, מגרמניה ומפולין, מאמריקה ומצפון אפריקה. רק בימינו קרה קיבוץ גלויות מופלא שאין כדוגמתו, כאשר קמו יהודים מקהילות שלמות ועלו בבת אחת לארץ. וזאת - לאחר הקללות הנוראות המוזכרות בפרשת כי תבוא, ואשר כה מזכירות את השואה המזוויעה.

כיצד יודעת התורה, שנכתבה לפני כל כך הרבה שנים, מה יקרה בימינו בדיוק כה מופלא? כיצד היא מדייקת כל כך לא רק בתיאור העבר, ההסטוריה של עמנו, אלא גם בתיאור העתיד?

אין זאת אלא שהתורה היא א-לקית. זו ההוכחה השלישית הניצחת, אותה למדתי מפי מו"ר הרב יואל בן נון, שלמד זאת מדברי הרמב"ן על אתר.

לא נותר לנו אלא לקוות שהחלק השני של הנבואה הזו -

וּמָל יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ

לְאַהֲבָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ: (ו)

המתקיים לנגד עינינו יום יום ושעה שעה, יחול על כל העם השב לציון.

מי יתן.

- - -

הרב יעקב שפירא, ראש מדרשת יעוד.
במדרשת יעוד נחשפות הלומדות לעולמות רוחניים מגוונים, גישות שונות לתורה ודרכים רבות לחיות "חיים של אמונה". מטרת הגוון הוא להביא את הבנות לחשיבה עצמאית בוגרת ועיצוב השקפת עולם מתוך ברור פנימי, אישי ומעמיק ולא כחיקוי חיצוני של מודלים קיימים.