לימוד הורים וילדים פרשת חיי שרה

מדוע אברהם לא רצה שיצחק יתחתן עם בנות כנען? מה רע בהן? ומהו התנאי שהתנה אליעזר ליד באר המים? לימוד לכל המשפחה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 11/11/12 10:21 כו בחשון התשעג

לימוד הורים וילדים פרשת חיי שרה

שאלות

1. מדוע אברהם התעקש לשלם עבור מערת המכפלה? מדוע לא הסכים לקבל אותה במתנה מעפרון?

2. מדוע נקראת המערה שבחברון 'מכפלה'?

3. היכן נמצאת מערת המכפלה? האם ביקרתם בה לאחרונה? איזה אולם אינו פתוח בדרך כלל?

4. מדוע אברהם לא רצה שיצחק יתחתן עם בנות כנען? מה רע בהן?

5. מהו התנאי שהתנה אליעזר ליד באר המים?

6. מדוע אשה שתשאב לאליעזר מים מתאימה ליצחק? מה הקשר?

7. 'ויצא יצחק לשוח בשדה' מה הכוונה 'לשוח'?

8. "וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל"- האם רבקה ממש נפלה? מדוע היא נפלה?

9. בפרשתנו מסופר על ילדי ישמעאל. כיצד אנו צריכים להתייחס לגויים?

10. בהפטרה מסופר שדוד לא הצליח להתחמם בבגדים. מדוע עשה כך הקב"ה?

11. פינת ההלכה- לבן מבקש לשאול את רבקה אם היא רוצה ללכת ולהתחתן עם יצחק- " וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָה וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ". איזו הלכה אפשר ללמוד מכאן?

תשובות

1. כדי שבעתיד לא יוכלו הגויים לבקש אותה חזרה, שהרי קנינו אותה בכסף מלא. כדברי המדרש- "אמר ר′ יודן: שלושה מקומות אין אומות העולם יכולות להונות את ישראל ולומר להם גזולים הם בידכם, ואלו הן: מערת המכפלה וקבורתו של יוסף ובית-המקדש"

2. כתב רש"י שתי אפשרויות- "בית ועליה על גביו. דבר אחר- שכפולה בזוגות". משום שהיא עם שתי קומות, או בשל העובדה שנקברו בה ארבעה זוגות- אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. וגם עשיו הרשע נקבר בה לפי חז"ל, בזכות שכיבד את הוריו.

3. בעיר חברון. ניתן להגיע לשם באוטובוס אחד מאפרת. אולם יצחק פתוח גם למוסלמים, ולכן סגור ליהודים וקשה לבקר בו, אך בפרשת חיי שרה ובמועדים מיוחדים הוא פתוח רק ליהודים

4. נח קילל את כנען בנו של חם, בנות כנען היו רשעות ברובם. והמדרש כתב שאברהם רצה לחתן את יצחק עם קרובת משפחה, משום שבני שם אהבו לחזור בתשובה גם כשחטאו

5. הנערה שתשאב עבורי מים, היא המתאימה ליצחק- " הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ"

6. זה מלמד על כך שהיא גומלת חסדים, ויצחק הצדיק רצה להתחתן עם אשה שיש לה מידות טובות. כדברי רש"י- "ראויה היא לו שתהא גומלת חסדים וכדאי ליכנס בביתו של אברהם"

7. דעת רבינו אברהם בן עזרא- להביט בטבע ולטייל בין השיחים. והגמרא במסכת ברכות אומרת יצחק יצא לשוחח עם ד'. לשוח=להתפלל - "יצחק תקן תפלת מנחה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב ואין שיחה אלא תפלה שנאמר תפלה לעני כי יעטף ולפני ד' ישפוך שיחו"

8. דעת רש"י שכאשר היא ראתה את יצחק, היא התכופפה, וזו הכוונה במילה 'ותיפול'. ודעת רמב"ן - "הטת עצמה לצד אחד להסב פניה ממנו". מרוב התרגשות וצניעות הזיזה את פניה שלא יראה אותה יצחק.

9. גויים שמתנהגים במוסריות, אנחנו קרובים אליהם ואוהבים אותם. גויים שמתנהגים בצורה שהיא נגד התורה, אנחנו במלחמה איתם, כדברי הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמותיהם- " כל גוי שלא קבל מצות שנצטוו בני נח הורגים אותו אם ישנו תחת ידינו... אולם גוי המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן - הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא"

10. הגמרא במסכת ברכות מסבירה שבגלל שדוד קרע את כנף הבגד של שאול במערה, וביזה את הלבוש, גם הלבוש לא חימם אותו כעונש בסוף ימיו- " 'ויקם דוד ויכרת את כנף המעיל אשר לשאול בלט' אמר ר' יוסי בר' חנינא כל המבזה את הבגדים סוף אינו נהנה מהם שנאמר 'והמלך דוד זקן בא בימים ויכסוהו בבגדים ולא יחם לו'"

11. כתב רש"י- " מכאן שאין משיאין את האשה אלא מדעתה". נישואין יכולים להיות רק אם הבעל רוצה והאשה רוצה, ולא בכח חס וחלילה