חותרי חתירות

פרשת השבוע מלמדת אותנו להתרחק משקר וחנופה ולדבוק בדרך האמת והישר. עדיף להתנגד למישהו מאשר לשקר בתמיכתו "ארור מכה רעהו בסתר"

חדשות כיפה הרב בן ציון אלגאזי 24/10/13 12:09 כ בחשון התשעד

חותרי חתירות
יחצ, צילום: יחצ

הפטרת פרשת "חיי שרה" פותחת במילים "והמלך דוד זקן בא בימים...." זהו ההקשר לפרשת השבוע, החובר לפסוק: "ואברהם זקן בא בימים", אך ממשיכה ההפטרה לתאר את התנפלותו של אדניה בן חגית שביקש למלוך תחת אביו ולמעשה חתר כנגד מלכותם של דוד ושלמה אחרי שהובטח כי "שלמה בנך ימלוך אחרי והוא ישב על כסאי...". פעולות חתרניות אסורות הם ע"פ ההלכה, הן בצד האישי והן כלפי המלכות. עד זומם המעיד עדות שקר על חברו דינו "כאשר זמם לעשות לאחיו כן יעשה לו" וכתב ספר החינוך: "משורשי המצווה ליסר כל איש אשר מלאו לבו להעיד בדבר אשר אינו יודע אותו באמת ובברור, בעבור היות הדבר עניין שכל אשר לבריות תלוי עליו הן ממוון והן גוף". וכן ביקש דוד המלך מהקב"ה "ה' לי בעוזרי ואני אראה בשונאי"- את השונאים דוד אומר שהוא רואה בעצמו, הם נוכחים מולו אך עזרה וסיוע הוא צריך דווקא בעוזרי שאיתם הוא יושב לבטח וסומך עליהם ואינו יודע מה הם חותרים כנגדו. אף שלמה המלך במשלי כתב "גם איש שלומי אשר בטחתי בו אוכל לחמך הגדיל עלי עקב" וכך כתוב בגמ' בסנהדרין דף ז' ע"א: "ההוא דראמר ואזיל גברא דרחצינא (סומך עליו) עליה אבייה וגזיזה וקם" (הרים אגרופו עלי וקם כנגדי). מקרים רבים בהם עסקו הפוסקים בעניין חתירה תחת האחר, כידוע אסור לחתור תחת המלכות והפוסקים ראו בזה כמרידה במלכות ודינו של המורד במלכות שהוא חייב מיתה כמבואר ברמב"ם בהלכות מלכים: "כל המורד במלך יש למלך רשות להורגו. אפילו גזר על אחד משאר העם שילך למקום פלוני ולא הלך או שלא יצא מביתו ויצא חייב מיתה. שנא' "כל איש אשר ימרה את פיך...".

גם במשא ומתן ובשידוכים לא יחתור אדם תחת חברו ויגנוב דעתו ובלשון חז"ל זה "עני המהפכין בחררה" וכך נפסק בהלכות בין אדם לחברו: "מוכר שסיכם עם פלוני על ביצוע עיסקה או על מכירת או השכרת דירה, מכונית, או כל מטלטלין בציון המחיר - אסור לאדם אחר לקנות או לשכור מהמוכר את אותו הדבר, וזה נקרא "עני המהפך בחררה" האיסור קיים אף אם השני מציע סכום גדול יותר, ואפילו כבר בוצעה העסקה, יכול הראשון אם הוא מעוניין, לדרוש את ביטול המכירה או ההשכרה לשני, ולממש את שהוסכם בינו לבין המוכר או המשכיר. כמו"כ מוכר שסיכם עם פלוני על ביצוע עסקה, ולאחר מכן פנה בעצמו לקונה שני או שפרסם שרצונו למכור או להשכיר, כל שלא נעשה קניין עם הראשון, אע"פ שאין רוח חכמים נוחה מכך - רשאי הקונה השני מצדו, לבצע את הקניה או השכירות. אך, אם כבר נעשה קניין עם הראשון, אסור לאף צד לבטל את הקניין. במכירות פומביות או במכרז ציבורי, לכל המרבה במחיר, כל עוד לא הוכרז זוכה - אין כלל דין עני המהפך בחררה".

ובכלל, להראות לאדם פנים שוחקות אך מאחורי גבו לחרוש רעתו זהו בכלל שקר וחנופה ועל העושה כן נאמר : "ארור מכה רעהו בסתר וענה כל העם אמן". לכן ינהיג עצמו אדם בשפת אמת ודרך ישרה ואף אם מראה לרעהו שהוא מתנגד לו ורעהו מודע לכך הרי זה עדיף ממשחק כפול שנא' "לא תשנא את אחיך בלבבך"- בשנאה שבלב הכתוב מדבר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן