הפרשה בקולנוע: כי שמו אותי בבור

בפרשתנו אנו קוראים על הכנסת יוסף לבית הסוהר. ולא סתם בית סוהר, אלא בית סוהר בו אסירי המלך יושבים. ´הפרשה בקולנוע´ בעקבות סרטים על אסירים מרתקים

חדשות כיפה דורון צ׳יטיז, המכללה האקדמית הרצוג 11/12/14 17:05 יט בכסלו התשעה

הפרשה בקולנוע: כי שמו אותי בבור
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בפרשתנו אנו קוראים על הכנסת יוסף לבית הסוהר. ולא סתם בית סוהר, אלא בית סוהר בו אסירי המלך יושבים (מעין כלא מעשיהו מקראי, רק הרבה יותר גרוע). "ויקח אדוני יוסף אותו ויתנהו אל בית הסוהר, מקום אשר אסירי המלך אסורים". למרות שיוסף הגיע לבית הסוהר על לא עוול בכפו, ועל אף שהיה חף מפשע, יוסף מצליח להתרומם מעל הדיכאון האפשרי של ישיבה בכלא. בעזרת הקב"ה, יוסף מצליח להתחבב ע"י שר בית הסהר ולשגשג שם. "ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד, ויתן חנו בעיני שר בית הסוהר". בזכות מציאת החן הזאת יוסף מועלה בדרגה ומקבל אחריות על שאר האסירים שיושבים איתו. "ויתן שר בית הסהר ביד יוסף את כל האסירים אשר בבית הסהר,ואת כל אשר עושים שם הוא היה עושה". מה שמיוחד אצל יוסף הוא שבכל מקום בו הוא מצליח, הסובבים אותו רואים שהצלחתו מגיעה מהקב"ה. "ואשר הוא עושה ה' מצליח". (גם אצל פוטיפר קיבל יוסף תפקיד שלבסוף הוביל אותו לכלא. אך גם אצל פוטיפר זכה יוסף לקדש שם שמים. "וירא אדוניו כי ה' איתו, וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו").

בעודו בבית הסוהר, יוסף הופך לדמות איתה רוצים להתקשר כל האסירים האחרים. כשיוסף שואל את שר האופים ואת שר המשקים מדוע פניהם זועפות, הם שופכים את לבם אל יוסף. הוא מצליח לדובב אותם די בקלות, למרות שהם בין לילה עברו מהפך משר בבית המלך לאסיר בכלא. שני השרים מספרים ליוסף את חלומם והוא פותר להם אותם. במבט ראשוני נראה שאין פתרונו של יוסף יוצא כל כך מגדר הרגיל עד שאף אחד לא היה חושב עליו בעצמו. במיוחד בחלום שר המשקים שממבט ראשון נראה די ברור. "בחלומי והנה גפן לפניי. ובגפן שלושה שריגים והיא כפורחת עלתה ניצה הבשילו אשכלותיה ענבים. וכוס פרעה בידי ואקח את הענבים ואשחא אותם על כוס פרעה ואתן את הכוס על כף פרעה". די ברור שהמספר שלוש מייצג יחידת זמן, ושכוס פרעה מייצג את חזרת שר המשקים לתפקידו הקודם. מהו אם כן החידוש בדברי יוסף?

הרב מדן, בספרו החדש (והמצויין) על ספר בראשית "כי קרוב אליך" מסביר שיוסף בעצם פתר את חלומותיו שלו. יוסף יודע שיש לו מטרה והיא התגשמות חלומותיו. הוא מבין שה' זימן אליו את שני השרים כדי להגיע בזכותם אל פרעה. יוסף הצליח לחזות ברוח הקודש שע"י עזרה לשר המשקים הוא ייצא מהכלא (חטאו לפי הרב מדן היה לא בבקשת עזרה ובהזכרת יוסף לפרעה, אלא באי-הזכרת שם שמים בדיבורו אל שר המשקים, במיוחד לאור העובדה ששם ה' תמיד היה שגור בפיו של יוסף). בפרשת מקץ יוסף מצליח אפילו להתחבב ע"י פרעה (שאומר עליו "אין נבון וחכם כמוך") ולהשתחרר בחנינה אישית מן הכלא. יוסף מצליח לראות מעבר לסבל הרגעי שלו כדי להגשים את חלומותיו ובכך את ייעודו בעולם.

ישנם סרטים רבים וסדרות רבות המתרחשות בבית הכלא וביציאה משם. בחרתי בשניים מהם. הראשון, הוא הסרט 'גלדיאטור' (Gladiator) משנת 2000. הסרט מתרחש במאה ה-2 ברומא וסובב סביב דמויות הסטוריות. בסרט המצויין (שזכה ב-5 פרסי אוסקר כולל בפרס הסרט הטוב ביותר) מתואר סיפורו של הגנרל מקסימוס מרידיוס. לאחר הצלחות צבאיות מרשימות, הקיסר רוצה למנותו כממשיך דרכו. הוא מנמק זאת בכך שמקסימוס הוא אדם ערכי לעומת בן הקיסר השפל והלא-יוצלח. בנו הקנאי של הקיסר מגלה זאת ורוצח את אביו כדי לרשת את מקומו. הקיסר החדש, קומודוס, מצווה להרוג את משפחתו של מקסימוס. מקסימוס עצמו ניצל ברגע האחרון ממוות ובורח, מיד אחרי שרואה את גופת אשתו ובנו. לאחר כניסה לדיכאון הוא נמכר לעבד ומשם הופך לגלדיאטור.

(צילום: יחצ)

[embed]

]

מקסימוס הגלדיאטור מצליח לנצח בכל קרב הנקרה בדרכו. הוא מתחיל בקרבות קטנים, בהם הוא המיומן ביותר בנשק (בשל עברו הצבאי המרשים). הבעלים שלו, פרוקסימו מספר למקסימוס שהוא בעצמו היה פעם גדליאטור שהגיע עד לקולוסיאום ובזכות נצחונותיו קנה את חירותו. מאותו רגע, מקסימוס רואה לנגד עיניו את הנקמה בחברו הטוב שהפך לאויבו הגדול, ומתכנן כיצד להעניש את הקיסר על מעלליו. שום דבר לא עומד בפניו והוא מתקדם אט אט אל עבר נקמתו המיוחלת. הוא מחזיק בפסליו ומתפלל באופן תדיר לאלוהיו. בכל מקום בו נמצא מקסימוס הוא הופך לאדם המועדף והמוערך. כגנרל לשעבר של צבא רומא, כושר הפיקוד יחד עם המנהיגות אותה הוא מגלה הופכים אותו גם לגלדיאטור האהוב על הקהל הרומאי וצמא-הדם בקולוסיאום.

הסרט השני הוא יצרת המופת 'חומות של תקווה' (The Shawshank Redemption) משנת 1994 (שנבחר ע"י אתרי קולנוע רבים ברשימת הסרטים הטובים ביותר בכל הזמנים) . הסרט מספר את סיפורו של אנדי דופריין, בנקאי צעיר אשר מואשם ברצח כפול ונשלח לכלא לשני מאסרי עולם. רוב הסרט מתרחש בין כותלי בית הסוהר, ומתמודד עם המציאות הקשה של חיים בצילם. האלימות הרבה כלפי האסירים, הן מצד הסוהרים הסדיסטיים והן מצד האסירים האחרים ממחישה את החיים הקשים בכלא. אנדי מתיידד עם 'רד', אסיר המרצה מאסר עולם על רצח שביצע בילדותו וזה שמצליח להשיג כמעט כל חפץ מהעולם שבחוץ. אנדי סובל מאלימות בבית הכלא, ולאחר שמתחיל להיות יועץ המס של הסוהרים, הסוהר הראשי (והמושחת) מכה במי שהכניס את אנדי למרפאה למשך חודש שלם. הסוהרים נותנים לאנדי תפקיד של ספרן כדי להעלים את העובדה שהוא יועץ המס שלהם. אנדי נהיה אסיר מוערך ומכובד, במיוחד לאחר הפיכת הספרייה למרכז השכלה למבוגרים.

(צילום: יחצ)

ללא ידיעת אף אחד מהסוהרים, אנדי חפר מערה בקיר של תאו במשך שנים ולבסוף מצליח לברוח מהכלא. הוא מפליל את הסוהרים שפעלו כנגד החוק, לאחר שלבש זהות של אחד האסירים. בסיום הסרט ישנה התפתחות מעניינת בנוגע לרד ולחלום ילדות שלו.

הסרט (שיש בו אלימות רבה, ממש כמו בכלא אמיתי) עוסק בכולו בשאלות של מיהו חופשי ומהי עבדות, בהתמודדות של העשוקים בידי עושקיהם, של אנשים הנמצאים במצב הנראה חסר תקנה, בדבקות במטרה כנגד כל הסיכויים ובתקווה לעתיד טוב יותר.

ב'חומות של תקווה' אנו למדים קצת יותר על החיים בבית הכלא, עם סוהרים שהכח עלה להם לראש ועם חוסר אונים כלפי המערכת (במיוחד במקרה של אדם חף מפשע שהושם בכלא ללא עוול בכפו). אנו רואים מהי תקווה כנגד כל הסיכויים ומהי חירות אמיתית אשר שום כלא לא יוכל לקחת מאדם חופשי באמת. גם ב'חומות של תקווה' אנו רואים אסיר שמצליח להתחבב על הממונים עליו וכן על שאר האסירים בכדי להגשים את מטרותיו. ב'גלדיאטור' אנו רואים אדם שהיה קרוב למלוכה, נמכר לעבד הרחק ממשפחתו, הצליח בכל מקום שהיה בו ולבסוף התקרב למלך עצמו, וכל זאת תוך תפילה מתמדת לבורא עולם. ישנן הקבלות רבות בין מקסימוס לבין סיפורו של יוסף. ההימכרות של מקסימוס לעבדות ממחישה את מכירתו של יוסף, וכן הרצון התמידי של מקסימוס לעלות לגדולה תוך הצלחה בכל מקום שנמצא בו לא יכולים שלא להזכיר לנו את יוסף הרחוק מכל משפחתו שלא שוכח לרגע את ייעודו ואת מה שהעתיד צופן לו ע"י אמונה חזקה בקב"ה והשתדלות מקסימלית מצידו.

שבת שלום

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן