סוגרים שבוע: מתנה ושמה שבת

למרבה המזל בסוף כל שישה ימים, תרצה או לא, תהיה עצירה. פסק זמן. להירגע, לחשוב, לבדוק את עצמנו. להתכוונן מחדש. כשעושים שבת כמו שצריך - ששת הימים שלאחריה ייראו אחרת לגמרי

חדשות כיפה הרב יוני לביא 11/03/15 14:44 כ באדר התשעה

סוגרים שבוע: מתנה ושמה שבת

תקציר הפרשיות: אחרי שעסקנו בציווי על המשכן, כעת עוסקים בביצוע: נדבות ישראל למשכן, בחירת החכמים שיעשו אותו (בצלאל, אהליאב ועוד), עשיית המשכן וכליו, עשיית בגדי הקודש ולבסוף - הקמת המשכן.

פרשת פרה - השבת קוראים את השלישית מבין ארבע הפרשיות המיוחדות בחודש אדר, העוסקת בהיטהרות מטומאה בעזרת אפר פרה אדומה.


"וַיַּקְהֵל משֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם...

שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'"

יש דברים בעולם שאם לא היו קיימים בעולם, היינו חייבים להמציא אותם. שבת, למשל. היו אומנם תקופות קצרות בהיסטוריה שאנשים חשבו שאפשר בלי שבת. היו אפילו כאלו שהאשימו את היהודים על כך ש"מבזבזים שביעית מהחיים בבטלה".

כיום אין עוד דבר כזה. בכל החברות ובכל העמים בעולם הבינו עד כמה האדם זקוק ליום כזה. כמו אוויר לנשימה. ואם המשפט הזה היה נכון גם לפני כמה מאות שנים, בעידן המודרני הוא נכון עוד יותר. מירוץ החיים סוחף אותך מדבר לדבר, ולפני שהספקת לנשום אתה מגלה שעבר עד יום, ולא היה לך אפילו רגע אחד לעצמך.

למרבה המזל בסוף כל שישה ימים, תרצה או לא, תהיה עצירה. פסק זמן. להירגע, לחשוב, לבדוק את עצמנו. להתכוונן מחדש. כשעושים שבת כמו שצריך - ששת הימים שלאחריה ייראו אחרת לגמרי.

השבת גם מגלה שלנו משהו חשוב על עצמנו. גם המכורים הכבדים ביותר יגלו פתאום שאפשר להסתדר עשרים וארבע שעות בלי להיות מחובר בווריד לסלולארי, פייסבוק, ווצאפ, טלוויזיה, מכונית, סיגריות (מחק את המיותר). זה גילוי מדהים ומשחרר מאין כמותו.

אומנם, כל זה הוא רק הקומה הראשונה. שבת כְּיוֹם מנוחה לגוף ולנפש. על גבי זה צריך לבנות את הקומה השניה. ליצוק ליום הזה תוכן רוחני עמוק יותר. לנצל אותו כזמן להתמלאות רוחנית, הטענת המצברים, לימוד תורה, תפילה. יום כזה יכול לעזור לאדם לעשות סדר בעולם הפנימי שלו. לברר ולחזק את עולם הערכים ואת סדרי העדיפויות שלו. לצאת לשבוע חדש כשהוא אדם אחר, ולהמשיך להתגעגע בכל יום, לשבת הבאה...

לפני שאנחנו שופטים אחרים...

עבדתי כמטפלת אצל משפחת סלומון, משפחה נחמדה עד מאוד. אתמול שבה שפרה סלומון מהמכולת ומיד כשנכנסה נזכרה כי שכחה לקנות ביצים. היא ביקשה מתמר אחותה שקראה להנאתה לרוץ ולקנות ביצים. "ואם את כבר יוצאת - הביאי גם עוגה עבור האורחים שצריכים להגיע".

כעבור מחצית השעה שבה תמר כשבאמתחתה מבחר נאה של עוגיות ותופינים, אך ללא ביצים.

"כיצד יכולת לשכוח לקנות ביצים?" תבעה שפרה בכעס.

________________________________________________________

כשעשינו את דרכנו מחוץ לשדה התעופה ויצאנו מאולם קבלת המזוודות, הלכו צעדי וכבדו. על אף שכולם נחפזו לדרכם, יותר מקומץ אנשים נעץ בנו מבטים. המחזה לא היה מרנין כלל וכלל. פסעתי שם בנחת, נראה כחופשי מכל טרדות העולם, בשעה שאשתי, שהתנהלה לאיטה עם התינוק ועם התיק התפוח, הדפה בנוסף את עגלת המזוודות עם כל המטען שלנו. אני עצמי הייתי מבויש, ולא קשה היה לנחש מה חלף במוחם של הצופים. בין הקהל הממתין, הבחנתי במספר אנשים שנשאו שלטים. עלה בי דחף עז להרים שלט אחד משלי: בעקבות ניתוח הלב שעברתי הרופא אסר עליי להתאמץ או להרים משאות במשך שישה שבועות.

מתוך "הצד השני של הסיפור"

אומנות - "רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר...לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת" (לה, ל-לג) - האם לדעתכם 'להיות אומן' זה משהו שנולדים איתו או שזה דבר שאפשר לפתח וללמוד עם השנים? האם לאומנים יש נפש מיוחדת ושונה משאר האנשים? במה זה מתבטא? האם לאומנות יש גבולות וקווים אדומים או שהיא צריכה להיות מושתתת על חופש מוחלט? מה המקום שהאומנות תופסת ביהדות? האם אדם דתי יכול להיות אומן חופשי או שבהכרח מוטלות עליו הגבלות הלכתיות שיפגעו ביצירתיות שלו? מהי בעיניך "אומנות יהודית"?

מסגרתיות - וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה כֵּן עָשׂוּ" (לט,לב) - המצוות וההלכות הן דבר קבוע ואחיד שמסגרותיו נקבעו כבר לפני דורות רבים. האם אין זה סותר את האינדיבדואליות ואת הביטוי האישי של כל אחד? איך אפשר שכל היהודים יקיימו את אותן המצוות למרות הבדלי האופי והסגנון ביניהם? במה יכולה להתבטא הייחודיות של כל אחד בתוך מערכת מחויבויות זהה?

להורדת העלון בתצוגת PDF לחצו כאן

ערך: הרב יוני לביא. Yonilavi10@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן