לימוד הורים וילדים לפרשת דברים

מדוע משה ממשיל את עם ישראל לכוכבים רבים? אילו דברים רעים קרו לעמנו בתעשה באב? לימוד לפרשת השבוע

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 10/07/13 17:33 ג באב התשעג

לימוד הורים וילדים לפרשת דברים

שאלות-

  1. משה מתאר את ישראל- "ד' אֱלֹקיכֶם הִרְבָּה אֶתְכֶם וְהִנְּכֶם הַיּוֹם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב". והרי עם ישראל לא היו כה רבים במדבר? אם כך מדוע משה ממשיל אותם לכוכבים רבים?
  2. "אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם"- באיזו מנגינה קראנו את הפסוק הזה? מדוע?
  3. "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן" - מהו הציווי המופיע בפסוק?
  4. אילו דברים רעים קרו לעמנו בתעשה באב?
  5. מהם חמשת האיסורים של תשעה באב?
  6. מדוע אנו מתאבלים על החורבן, אם מדינת ישראל קמה וירושלים כבר בנויה?
  7. כיצד נוכל לבנות שוב את המקדש?
  8. אילו דברים אנו עושים במשך השנה זכר לחורבן?
  9. פינת ההלכה- מדוע אסור ללמוד תורה בתשעה באב? ואילו חלקים בתורה מותר ללמוד?

תשובות-

  1. הסביר רש"י- "וכי ככוכבי השמים היו באותו היום? והלא לא היו אלא שישים רבוא! אלא הנכם קיימים כחמה וכלבנה וככוכבים". הדמיון של ישראל לכוכבים אינו בכמות אלא ביציבות. כמו שהשמש לעולם עומדת, כך ישראל.
  2. במנגינת מגילת 'איכה'. כדי להזכיר את תשעה באב. המילה 'איכה' דומה בפסוק ובמגילה- "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד, הָעִיר רַבָּתִי עָם"
  3. שלא למנות דיין רק בגלל שהוא מקורב למלך, ובנוסף- לדון דין פרוטה כדין מאה, להשקיע בבירור דין מעט כסף כמו בדין הרבה כסף.
  4. כתב הרמב"ם (הלכות תענית)- "חמישה דברים אירעו בו: א.נגזר על ישראל במדבר שלא ייכנסו לארץ. ב.וחרב הבית בראשונה. ג. חרב הבית בפעם השנייה. ד.נלכדה עיר גדולה ובית תור (=ביתר) היה שמה, והיו בה אלפים ורבבות מישראל, והיה להם מלך גדול ודימו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא המלך המשיח, ונפל ביד גויים ונהרגו כולם, והייתה צרה גדולה כמו חורבן המקדש; ובו ביום המוכן לפורענות. ה.חרש טורנוסרופוס הרשע ממלכי אדום את ההיכל ואת סביביו". ובימינו נוסף חורבן גוש קטיף ויישובי השומרון.
  5. אכילה ושתיה, סיכה, רחיצה, קרבה בין בני הזוג, נעילת סנדל עור
  6. א.משום שהעיר העתיקה ובראשה הר הבית והמקדש, עדיין חרבים ובלי שלטון יהודי כמו שצריך. ב.משום עם ישראל עדיין לא חזר בתשובה גמורה. ג.חלק גדול מהעם עדיין חי בגלות
  7. נתקן את הסיבות שבגללן נחרבה המלכות- א.לימוד אמונה. ב.יישוב הארץ. ג.אהבת חינם. ד.תוספת צניעות. ה.התרחקות מעבודה זרה. ו.לא לראות סרטים עם אלימות.
  8. נפסק בשו"ע- "משחרב המקדש תקנו חכמים- משייר בביתו אמה על אמה לא מסויידת, כשעורך שולחן לאורחים ישאיר פינה לא ערוכה, אשה תחסיר מעט מהתכשיט שלה, שמים לחתן אפר בראשו בחופה, שוברים כוס בחופה, וכן לא מנגנים בכלי שיר (אבל היום מקלים בזה), לכלה אסור לשים כתר כסף בראשה, לחתן אסור לשים צעיף מיוחד בראשו, ואסור לצחוק בפה מלא".
  9. משום שהיא משמחת- "פִּקּוּדֵי ד' יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב". מותר ללמוד דברי פורענות וחורבן, כולל הלכות אבלות, אך לא בעיון