אם בחוקותי תלכו: לייסד מערך למניעת אירועים מחללי שבת

על רקע קיומו של מירוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה תוך חילול שבת, חיוני להקים ועדה שתורכב מאנשי ונשי הציבור הדתי-לאומי, ושתפקידה יהיה לפעול מבעוד מועד למניעת אירועי תרבות וספורט בשבת והעברתם לימות החול, בדומה למקרה של פסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 11/05/18 13:01 כו באייר התשעח

אם בחוקותי תלכו: לייסד מערך למניעת אירועים מחללי שבת
הג'ירו ד'איטליה בישראל, צילום: פלאש 90

קיום הג'ירו ד'איטליה תוך חילול שבת

בתחילת חודש מאי 2018 התקיימו בישראל חלק מאירועי התחרות השנתית של מירוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה (Giro d'Italia). שלב התחרות בארץ התקיים מיום שישי ה-4 במאי ועד ליום ראשון ה-6 במאי. האירועים בשבת, שהתרחשו בחיפה ובתל אביב, היו כרוכים בחילולי שבת המוניים. משרד התיירות נתן את חסותו למירוץ, ואף הפיץ לקראתו חומר פרסומי הקורא לאזרחי ישראל ליטול בו חלק.

ביום ראשון, ה-6 במאי, החלו גורמים מקרב הציבור הדתי-לאומי להשמיע בדיעבד את התנגדותם לקיום האירוע בשבת. כך אפשר לציין בין היתר כי המשנה לראש העיר ירושלים, דב קלמנוביץ, הביע מורת רוח מחילולי השבת ההמוניים שהיו קשורים למאורע. כמו כן פורסמה במדיה מחאתו של מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, אופיר סופר, בעניין זה.

אחת הנקודות הבולטות בנוגע לקיום הג'ירו ד'איטליה בארץ היא שלא נוכחתי שפורסמו התרעות או מחאות גלויות מבעוד מועד בנוגע לקיומו הצפוי בשבת, אם כי ייתכן ונעשו פעולות השתדלות מאחורי הקלעים שלא הגיעו לידיעת הציבור ושבסופו של דבר לא צלחו.

קיום הג'ירו ד'איטליה במדינת ישראל היה אמנם אירוע חד-פעמי, אולם מיותר לציין שלא ניתן למצוא היתר הלכתי לחילול השבת שהיה כרוך בו. השבת לא ניתנה לחצאין אלא נודע ערך לשמירת כל שבת ושבת בפני עצמה. בהקשר זה ראוי אף להזכיר כי הפסוק החותם את פרשת בהר, אשר נקראה בשבת שבה התקיים הג'ירו ד'איטליה, מעלה את חשיבות שמירת השבת: "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה'" (ויקרא כו, ב); לאחריו בסמוך מופיע הכתוב הפותח את פרשת בחוקותי.

המקרה של פסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים

בהקשר לדברינו חיוני להעלות את הדוגמה הנוגעת לפסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים, שהתקיים לאחרונה בימים 8-11.5.2018 במאי. פסטיבל שנתי זה התקיים בימות החול משנת השקתו, אולם התוכנית הראשונית של הפסטיבל בשנת 2016 הייתה אמורה להיפתח ביום רביעי, להתפרס על פני הימים חמישי ושישי עד הלילה, וכן על פני יום השבת, עם מופע סיום במוצאי שבת. ח"כים מקרב הבית היהודי, וכפי שהוברר לי מאוחר יותר גורמים נוספים אף הם, ביקשו לפעול לביטול חילול השבת. אף אני הייתי מעורבת בניסיון למנוע את הפעילות בשבת.

ימים אחדים קודם הפסטיבל התפרסמה תוכנית עדכנית. שינוי משמעותי ביותר היה ביטול גמור של התוכנית שהייתה מיועדת להתקיים ביום שישי מהשעה שתיים ואילך. לעומת זאת, התוכנית ביום שבת עצמו הייתה מלווה בחילול שבת כלשהו, ובין היתר התקיימה, לפי הרשום בתוכנייה, סדנת כתיבה. (וראו את מאמרי באתר "כיפה" "לא רק כדורגל: חילול שבת בפסטיבלי שירה" בנושא המאבק לביטול חילול השבת בפסטיבל של שנת 2016).

בשנת 2017 שב הפסטיבל למתכונתו המקורית והוא לא התקיים בשבת, וכן הוא בנוגע לשנת 2018. אם כן המאמצים לטובת מניעת חילולי השבת בפסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים נחלו הצלחה.

הקמת מערך למניעת אירועים בשבת

על רקע מקרים שונים של אירועי תרבות וספורט שהתקיימו במדינת ישראל בשנים האחרונות תוך חילולי שבת במישור הציבורי, חובה לבחון את המציאות ולהפיק ממנה לקחים. נראה בבירור להציע כי קיים צורך ממשי להקים מכאן והלאה מערך או ועדה מקרב הציבור הדתי-לאומי. תפקידו יהיה לאתר ולכנס את המידע הרלוונטי בדבר אירועים מתוכננים, מידע שבחלקו מצוי במרשתת, ולעמוד על מועדי התרחשותם הצפויים.

תאריכי קיומם של אירועי תרבות ציבוריים רבים, פסטיבלים ותחרויות, נקבעים על פי רוב זמן רב קודם לכן, לעיתים שנים אחדות מראש, ולעיתים שנה עד שנתיים לפני האירועים. כמו כן באשר לאותם מאורעות אשר זוהו כמיועדים להתקיים בשבת יפעל המערך המתוכנן מבעוד מועד ומוקדם ככל האפשר על מנת לנסות ולמנוע את קיומם, ולפעול להעברתם לימות השבוע.

בוועדה זו יטלו חלק אישים השותפים מבחינה אידיאולוגית למאבק למניעת קיומם של אירועים ציבוריים בשבת, ובכלל זה רבנים, פוליטיקאים ואנשי ציבור. נראה בבירור לומר כי לכל הדעות אין שום מניעה שנשים מתאימות יהיו חברות בוועדה הזו. הוועדה תגבש תוכנית פעולה אופרטיבית ותשמש זרוע מבצעת מול הגורמים הרלוונטיים.

הקמת ועדה כזו אמורה להיות צורך השעה וחובה דתית כדי לעצור את הסחף בחילולי השבת הציבוריים. זו משימת קודש שיש להתכונן ולהיערך אליה בצורה מיטבית. הפעלת הפרויקט הזה איננה דבר מופלג ובלתי ניתן לביצוע ולהשגה, אלא זהו מיזם שהוא ישים ואיננו בלתי ריאלי.

ועדה כזו לכשתקום אינה צריכה דווקא לפעול באורח קבע בקול תרועה רמה, אלא קיימת האפשרות שהיא תפעל בין היתר בתדרים נמוכים, תוך פעילות שקטה יחסית, על מנת שלא לעורר התנגדויות ומחלוקות ציבוריות מיותרות.

אפשר להניח ולשער שלא תמיד יהיו הצלחות גורפות בנוגע לכלל המקרים, אולם כפי שנוכחנו בהקשר לפסטיבל הסופרים הבינלאומי בירושלים, אורך הרוח השתלם וכחלוף זמן לא רב שבה על כנה המתכונת המקורית של קיומו במהלך ימות השבוע לבד. כך לגבי שאר המאורעות שיש לגביהם ידיעות ראשוניות ומוקדמות בדבר קיומם הצפוי בשבת – יש להתחיל במלאכה וכל הצלחה במניעת חילול שבת המוני תיחשב כהישג משמעותי שלא ניתן יהיה להמעיט ולהפחית מערכה ומחשיבותה.

לעיתים מושמעת הטענה כי קיום אירועים בבירה תוך חילול שבת הוא כביכול בדרגה חמורה יותר בהשוואה לקיום אירועים דומים במקומות אחרים בארץ. אולם תפיסה זו אין לה אחיזה של ממש במקורות הלכתיים, והיא מתייחסת יותר להיבט הסוציולוגי הנוגע להרכב האוכלוסייה בירושלים, ונובעת מתוך חשש למחאה גלויה ונמרצת. כך באופן מעשי יש לטעמי לוועדה המוצעת להידרש בה בשעה למכלול האירועים המיועדים והמתוכננים להתקיים בשבת ברחבי הארץ, ואין ראוי לה לערוך חלוקה והפרדה בין ירושלים לשאר מקומות.

סיכום

במקום להביע תרעומת לאחר מעשה על מאורע שהתרחש ואשר איננו כבר בר-תיקון, מוטב לפעול מבעוד מועד למניעת קיום אירועים בשבת והעברתם לימי החול. במקום לבכות על חלב שנשפך, ראוי יותר להקדיש מאמצים לביטול מראש של מאורעות המיועדים להתקיים בשבת והעתקתם לימות השבוע.

במקום להשקיף מהצד בחוסר אונים אל מול חילולי השבת, עדיף להקדים תרופה למכה, להתוות תוכנית פעולה ישימה ולפעול למניעת תרחישים כאלה מלכתחילה. זהו בעיניי אחד מצווי השעה שעל הציבור הדתי להירתם אליו, מהלך שיוכל לתרום למניעת כרסום נוסף במעמדה ובצביונה של השבת הציבורית במדינת ישראל ולהעלות את קרנה. זהו לדידי צורך חברתי, דתי ואף לאומי.