נותנים צל"ש: לימוד התורה עולה דרגה

בתוך המתיחות בין הציונות הדתית לצבא פועלת עמותה שכל מטרתה היא להוסיף תורה בתוך השחיקה הצבאית ולנסות לבלום את השחיקה הטבעית בתוך העשייה הצבאית. מייסד העמותה, הרב איינהורן: "השחיקה הרוחנית מובילה גם להדרדרות בתפקוד הצבאי"

חדשות כיפה 25/04/17 15:14 כט בניסן התשעז

נותנים צל"ש: לימוד התורה עולה דרגה
דוברות, צילום: דוברות

צל"ש היא לא עמותה שנועדה לקדם מתן ציונים לשבח לחיילים מצטיינים. עמותת צל"ש – צבא לשם שמים, רואה את יעודה בליווי תלמידי ישיבות ההסדר והמכינות הצבאיות בתקופת שרותם הצבאי ומעודדת אותם לשמור על צביונם ולקבוע עתים לתורה גם בתקופת השרות הצבאי ושהותם מחוץ לכותלי בית המדרש. 

הרב פרץ איינהורן, מייסד צל"ש, אומר: "חיילי ישיבות ההסדר והמכינות מגיעים לשרת בצבא עם המון מוטיבציה, אך המפגש האינטנסיבי עם עולם העשיה הצבאי והמרחק מבית המדרש והלימוד הקבוע בו, גורם לרבים שחיקה רוחנית מסויימת שמביאה עימה בהמשך גם להתדרדרות בתיפקוד הצבאי".

בדיוק את החלל הזה באה למלא עמותת צל"ש. העמותה פועלת לחוסנו הרוחני של בן התורה שמשרת בצה"ל, וזאת כדי שימשיך להיות מחובר לתורה ולרבנים תוך כדי השירות הצבאי, חיזוק ועידוד הקשר גורם למוטיבציה גבוהה ולרצון חזק מאוד לתת ולתרום כמה שיותר בתחום הצבאי ובתחום החברתי, ואף להמשיך בתפקידים פיקודיים.

כדי למלא את יעודה – חותרת העמותה ליצירת קשר אישי, בלתי אמצעי עם המשרתים, בכל מקום ובכל זמן אפשרי. צל"ש בקשר עם רבני המכינות ורבני ישיבות ההסדר ומעודדת אותם לחזק את הקשר עם התלמידים. צל"ש יוזמת פעילויות מגוונות לטובת החיילים.

אחת הפעילויות – "שיעור שמחה יום א'", בכל יום ראשון, מזה 6 שנים. השיעור התחיל ב- "מחנה נתן" וממשיך ב- "עיר הבה"דים" בדרום, שיעור שמזכיר למאות חיילים בני ישיבות ומכינות את בית המדרש ואת המטרה שלשמה הם התגייסו. מאות חיילים משתתפים בשיעורי תורה במקום ומתדלקים את עצמם באנרגיה רוחנית. השיעור מוסיף תעצומות נפש ללוחמים. שמירה על כשירות רוחנית, היא הבסיס להבטחת מוטיבציה לשרות צבאי משמעותי.

 

(צילום: דוברות)

 

פרוייקט נוסף שיזמה צל"ש הוא: "אהבתי תורתך" – עידוד לימוד וסיום מסכתות בקרב החיילים גם בהיותם בפעילות צבאית ובתנאי שדה. לשם כך מפיקה צל"ש מהדורות מיוחדות של מסכתות כאשר כל מסכת מחולקת ל-6 חוברות המכילות מספר מצומצם של דפי גמרא כשלצד רש"י ותוספות על הדף, מצורף גם הפירוש העממי "ושיננתם". כך, לאחר ט"ו בשבט, הופצה מסכת מגילה במהדורה מותאמת לגודל כיס המדים כ- 6,000 חוברות חולקו למשרתים בכל זרועות צה"ל דרך הישיבות והמכינות. מהדורת הכיס וחלוקתה לחוברות מאפשרת לקבוצת חיילים לחלק ביניהם את הלימוד ולהגיע לסיום משותף. בנוסף למהדורת מסכת מגילה הופקה גם חוברת "פורים" הכוללת מאמרים למהותו של המועד, קיצור הלכות בהוויה הצבאית וכיצד לחגוג את פורים גם באווירה הצבאית.

במפגש עם ראשי ישיבות ההסדר והמכינות הקדם צבאיות שהתקיים בישיבת כרם ביבנה, מסר הרב פרץ איינהורן, כי במאה מבסיסי צה"ל ביחידות השונות, התקיימו סיומים של מסכת מגילה. שנלמדה במהלך חודש אדר ע"י תלמידי ישיבות ההסדר והמכינות הקדם צבאיות המשרתים בצה"ל. המסכת הבאה בתור היא מסכת תענית שתילמד בחודשים: אייר עד תמוז. ואחר כך, כהכנה לראש השנה תחולק מסכת ראש השנה ותילמד בחודשים: תמוז עד תשרי.

חשוב לציין, כי הפעילות הענפה של צל"ש מתבצעת בשיתוף פעולה מלא עם איגוד ישיבות ההסדר, המכינות הקדם צבאיות והרבנות הצבאית.

העשייה למען חיזוק הרוחניות בקרב המשרתים בצה"ל אינה חדשה אצל הרב איינהורן. כבר לפני 7 שנים הוציא לאור את הספר "נקדש את שמך בעולם" הפורס על פני קרוב ל-500 עמודים טיפים, חיזוקים ועצות לחייל הקרבי. מחברו מעיד כי הספר כתוב בגובה העיניים ומתוך התנסות אישית ונסיונות רבים בהם התמודד תוך כדי שירות צבאי ארוך של שלוש שנים: "כל מה שכתבתי בספר אלו דרכי פעולה שהשתמשתי בהן כדי להתחזק כל הזמן בעבודת המידות וכדי להיות כל הזמן קשור באמת להשי"ת ולתורתו הקדושה", אומר הרב איינהורן. מאז הופעתו לראשונה יצא הספר במספר מהדורות כיס ומצוי בארגז הכלים של רבים מהמשרתים, ואפשר למצוא את הספר בכל בית כנסת צבאי.

חיבור נוסף מפרי עטו של הרב איינהורן, שהופץ אף הוא בקרב החיילים, הוא "פנקס חיסונים לטהרת הדיבור הישראלי". הרב רפי פרץ, שהיה הרב הראשי לצה"ל בעת פרסום "פנקס החיסונים" העיד עליו כי "הספר הזה כשמו כן הוא – פנקס החיסונים האמיתי שלנו כאומה".

בסידרת המועדים, ראו אור קבצים על חנוכה, פורים, חודש אלול ומועדי תשרי. הספרונים מותאמים לשפה הצבאית ולחוויות בהן נפגשים החיילים. קבצי המועדים זכו להסכמות נלהבות של הרב שלמה אבינר, הרב אביחי רונצקי הרבצ"ר לשעבר, הרב רפי פרץ, הרב יהושע צוקרמן, הרב דב ביגון ועוד רבנים.

"הפעילות הענפה של צל"ש כרוכה בהוצאה כספית לא מבוטלת. אנחנו פועלים בזכות תרומות כספיות של נדיבי לב היודעים להעריך את פעילותנו. אנו פועלים בהוצאות הכרחיות ומצומצמות ביותר. מיותר להוסיף, כי כל תרומה כספית להנצחה במסכתות ובקבצים השונים היוצאים לאור על-ידינו תתקבל בהערכה ובתודה".