מסמך רבנים חדש: "הסכם קדם נישואין מביא להריסת חיי המשפחה"

גילוי דעת שהופץ לאחרונה איגד רבנים נוספים, כמו ראש ישיבת פוניבז' והרב נבנצאל, נגד הסכמי קדם נישואין. חידוש נוסף הוא שבמסמך יוצאים רבנים מהמגזר החרדי והדתי לאומי נגד כלל הסכמי הנישואין ולא רק של 'צהר'

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/11/17 14:37 יב בכסלו התשעח

מסמך רבנים חדש: "הסכם קדם נישואין מביא להריסת חיי המשפחה"
חתונה כתובה גירושים גירושין חתן כלה, צילום: shutterstock

גילוי דעת חדש, שיצא נגד הסכמי קדם נישואין והגיע לידי 'כיפה', נכתב לאחרונה ונחתם על ידי שורה ארוכה של רבנים מהמגזר החרדי והדתי לאומי. חתימתם של חלק מהרבנים הופיעה לראשונה במסמך שגם יצא באופן גורף נגד כלל הסכמי קדם הנישואין ולא רק של ארגון רבני צהר.

"חיוב ממוני שנעשה במכוון למטרת כפיית הגט – עלול לפסול את הגט, ולא משנה אם מזכירים בהסכם את הגט במפורש או לא מזכירים כלל", נכתב במסמך שנחתם בין היתר על ידי ראש ישיבת פוניבז' הרב ברוך דב פוברסקי, רב הרובע היהודי לשעבר הרב אביגדו נבנצאל וראש הכולל לדיינות בישיבת כרם ביבנה וחבר בית הדין הגדול הרב בנימין בארי.

לדברי החותמים, "ברוב המקרים חיובי הממון שב'הסכם קדם נישואין' – הוא חיוב ממוני מופרז שאין הבעל יכול לעמוד בו, וכל מה שחותם זה להראות גודל אהבתו וכו' – באופן זה בוודאי ההסכם אינו תקף". עוד הוסיפו הרבנים כי "בשעה שאדם נושא אשה אין דעתו למצב שחלילה יגיע לגירושין, ולכן הסכם וחיוב ממוני שמקבל הבעל על עצמו קודם הנישואין – יתכן שאין לו תוקף הלכתי והוי כאסמכתא שלא קניא. ואם יבוא בית המשפט לחייבו ממון ע"פ הסכם זה שחתם קודם הנישואין – והבעל יתן גט נגד רצונו מלחץ חיובי ממון שאין הוא חייב בהם – הרי זה גט מעושה לכו"ע".

הנוסח החדש של גילוי הדעת

הנוסח החדש של גילוי הדעתצילום: ללא קרדיט

יש לציין כי לגילוי הדעת הוספו גם אמירות וחתימות מהעבר של מגוון רבנים כמו הרב דב ליאור, הרב שלמה אבינר, הרב אליהו זייני והרב צבי טאו שכתב כי "הסכם זה מנוגד ליסודות ההלכה, ועלול להוביל ח"ו לבעיות חמורות של גט מעושה וממזרות, זאת מלבד הרס קדושת חיי המשפחה כשבכל עת אחד מבני הזוג יכול בנקל לאכוף גירושין".

לדברי נשיא ישיבת הר המור, כפי שכבר פורסם לפני מספר חודשים, "כבר כתב מרן הראי"ה קוק זצ"ל 'גט שניתן שלא ברצונו של הבעל אינו כלום, ואין מועיל ע"ז שום שבועה וח', כי האיש אינו מוציא אלא לרצונו'. וה"ה לנדו"ד... העיד מרן הרצי"ה זצ"ל שהפעולה האחרונה של אביו הראי"ה זצ"ל כשבוע לפני פטירתו היתה לכתוב בשארית כוחותיו מברק לר' חיים עוזר זצ"ל ובו הודעה על התנגדותו הנחרצת לכל רעיון מסוג זה".

לסיום נכתב במסמך שהופץ רק לאחרונה כי "הסכם קדם נישואין גורם לערעור חיי הנישואין השלום והאחווה בין בני הזוג ומביא להתייחסות קרירה לקשר ביניהם עד להריסת חיי המשפחה המשותפים. וע"כ יש לדחות כל סוגי הפתרונות הללו הנוגדים את דרך היהדות ההלכה והמוסר.