חדשות כיפה

לגאליזציה של סמים 'קלים'? כמו בסדום שנתנו אישור חוקי לחטאים

אין דבר כזה סמים 'קלים' והתורה אוסרת זאת. הרב שלמה אבינר על שימוש בסמים קלים

קנאביס

צילום: shutterstock

 ש: רבים שואלים האם מותר לצרוך סמים קלים?

ת: נקוה שלא רבים שואלים, אלא רק מועטים, ושרבים עדיין שפויים לא לעסוק בזה.  על כל פנים, מבחינה בריאותית ,אין הבחנה כזו בין סמים קשים לבין סמים קלים.  כל הסמים הם קשים וכולם אסורים.  יש על זה תשובה של הגר"מ פיינשטיין (שו"ת אגרות משה יו"ד ג לה).

ש: איפה כתוב בתורה שאסור לקחת סמים?

ת: הרמב"ם בהלכות דעות פרק ד כותב שאדם חייב להתנהג בצורה בריאה, וזה מדין של הליכה בדרכי ד', שזו מצוה מן התורה של והלכת בדרכיו, כמבואר בפרק א.

ש: יש טוענים שסמים קלים לא מזיקים יותר מאלכוהול?

ת: איני יודע, אך גם אלכוהול אסור.  כמובן אינינו מדברים על כוס קידוש, הבדלה וכדומה.

ש: הנסיון מראה שבעולם כולו, כולל ארצנו, ממילא לא מצליחים לאכוף הימנעות מסמים, אז אולי עדיף שזה יהיה חוקי ואז אפשר ליהיה עקוב בנעשה, הן מבחינת השיווק, הן מבחינת השימוש?

ת: בודאי לא.  זה מזיק לאנשים ויש להילחם נגד זה בכל תוקף.  נכון שלא מצליחים למגר את התופעה, אבל מצליחים לצמצמה.  אין להתיאש.  יש הבדל גדול בין מדינה בה האזרחים חוטאים אך השלטון נלחם נגד  וגם אנשי הרוח לוחמים נגד, ואז יש תקוה, לבין מדינה שכולם מרכינים את ראשם מתוך יאוש, ואז המצב אבוד.  רבי יצחק עראמה מסביר בספר עקדת יצחק שער כ, שזה היה החטא של סדום, כלומר מתן גושפנקא חוקית לחטא, כמו בעניינינו לגליזציה של סמים קלים.

ש: ומה עם חופש הפרט?

ת: אם כך, אפשר להתעלם מכל נבלה!  קודם כל, כל ישראל ערבים זה בזה, אנחנו לא אגואיסטים, אנו דואגים לא רק לעצמנו, אלא גם לאחרים, כמה שאנו יכולים.  שנית, אותם האנשים אינם בני חורין, הם משועבדים לסמים, ואדרבה אנו מצילים אותם מאותם עבדות בזויה, ועושים אותם בני חורין.

ש: ואנו לא סומכים על אותם צרכנים של סמים קלים שהם יודעים לשלוט על עצמם ורק לקחת במידה מזערית?

ת: לא!  יש בכך מדרון חלקלק להרבה אנשים, במיוחד כאשר הם במצוקה, אז הם מוצאים שם מפלט.  ובמיוחד, שאם זה הופך לחוקי, זה גם יגיע לקטינים בהיקף רב והם בודאי לא שולטים על עצמם וזה יביא חורבן.

ש: אז באמת מה יעשה אדם שהוא במצוקה?  יש חלופה כשרה?

ת: ודאי.  תורה ומצוות ומעשים טובים ומידות טובות.  פיקודי ד' ישרים משמחי לב.  אשרי יושבי ביתך.  אשרי העם שככה לו.  אשרי תמימי דרך.  אשרי האיש... אשר בתורת ד' חפצו.

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

10.09.2017

1. אם אלכוהול הוא אותו דבר, מדוע לא לאסור עליו ולסגור את כל הבארים? - בוא נהיה עקביים (אייל)

דווח על תגובה לא ראויה
10.09.2017

2. ההבדל בין החילוני לדתי (נדב)

בא הדתי אצל הרב ושאל אותו מהיכן האיסור.
הרב אומר בעקיפין: הרמב"ם אמר שצריך להתנהג בצורה בריאה.

בא החילוני אצל הפרופסור והדוקטור ושאל אותם האם בריא לצרוך קנביס .
אמרו הדוקטורים והפרופסורים כי לפי מחקרים שנעשו, הצמח מסייע כנגד עשרות מחלות/תסמינים, ונותן לאנשים לחיות בכבוד וללא כאב. תופעות הלוואי הקשות שלו הן: יובש בפה...

עכשיו, יבוא חבר שלך שהלך אצל הרב ושאל וקיבל תשובה עקיפה, סתומה וחסרת בסיס, ויבוא חבר שלך שקרא מחקרים של מיטב המדענים מהתחום.

למי תאמין?

דווח על תגובה לא ראויה
10.09.2017

3. לנדב- ההבדל בין דתי לחילוני? (יואל)

יש דתיים רבים שמעשנים ולא שואלים רבנים, ויש חילונים שלא מעשנים - ומתבססים על פרופסורים וחוקרים (ראה "השפעות של קנאביס" בויקיפדיה).

לנקודה שציינת כהבדל- ההבדל בין עובד השם לאשר לא עבדו, איננו דווקא בנמען של השאלה, אלא במהות השאלה.

עובד השם ניגש אצל רבו ומבקש: ילמדנו רבנו, מהו המעשה הרצוי לפני האלוקים.
ואשר לא עבדו, אצל יצרו הוא הולך, וממנו הוא מבקש את ברכת הדרך. ואם השכל יפריע, אם יקשה קושיות? בוא נחפש מחקר שישתיק את הקושיא. או ניקח עוד שאיפה, שתייבש קצת את הגרון. ואת ההגיון...

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר