כתובה יהודית- מאז ועד היום

כולנו מתחתנים, חותמים על הכתובה אבל לא ממש מתייחסים למהות שלה. מה היא בעצם כתובה, ולאיזה צורך היא נוצרה? מתי הכתובות התחילו להיווצר, מה המשמעות שלהן ? כיצד היא קשורה לנישואין ולבני זוג?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/09/17 22:26 ה בתשרי התשעח

כתובה יהודית- מאז ועד היום
ברכת כלה, צילום: shutterstock

דרך הכתובה היהודית מתגלה כמתקדמת ביותר

מטרתו העתיקה של שטר כתובה, היא הסדרה של יחסי הממון בין בני הזוג. מדהים שהיהדות חשבה על הכל, כבר לפני אלפיים וחמש מאות שנים. משמעות הדבר היא מרגשת: זוגות יהודיים ממשיכים להתחתן היום בדיוק כפי שהתחתנו פעם – לפי אותו טקס בדיוק. בכתובה ה"קלאסית" יש שלושה חלקים: הגבר כותב כמה הוא מוכן "לתת" תמורת האישה, בחלק השני מפורטת הנדוניה של האישה, והחלק השלישי הוא המתקדם מכולם ברמה המחשבתית: פירוט של תנאי הכתובה, שמטרתם  להבטיח את זכויותיה של האישה במהלך הנישואין, וגם במקרה של גירושים. באף דת בעולם אין חשיבה כל כך מתקדמת על טובתה של האישה, גם במסגרת של נישואים וגם במסגרת עתידית אופציונאלית של גירושים. זה גם מסביר למה הכתובה נוצרה מלכתחילה, ככתב משפטי לכל דבר.

 

מה כתוב בכתובה?

במשך השנים, הכיתוב השתנה מעט ממדינה למדינה ומעידן לעידן, אך הנוסח נותר פחות או יותר זהה, והתוכן המשפטי כתוב לרוב בארמית, לפעמים בעברית ולעיתים באנגלית. מה שמעניין לראות, זה איך החיים במקומות שונים הביאו לכיתוב שונה על הכתובה, בכל מקום:  למשל בסוריה וגם בארץ ישראל, היה נספח בכתובה שאוסר על הבעל לצאת למסעות רחוקים בלי להשאיר לאשתו גט על תנאי, כדי להגן עליה ממצב שבו היא תישאר עגונה. במקומות אחרים היה נספח שבו האישה התחייבה לטפל בילדיו של הבעל מנישואיו הקודמים, בתימן ובצפון אפריקה הבעלים התחייבו בכתובה לא לאלץ את הנשים שלהן להגר לעיר אחרת, ללא אישורן. אבל באופן כללי, למעט הנספחים המקומיים המעניינים האלה, הטקסט נשאר פחות אותו יותר דבר במהלך אלפיים וחמש מאות השנים האחרונות.

 

היכן שומרים את הכתובה?

הכתובה צריכה להיות שמורה במקום בטוח כמו כספת, מחוץ לבית המשפחה. לרוב נותנים לאשה לשמור את הכספת במקום שהיא מגדירה כבטוח ובהישג ידה. הסיבה לשמירת הכתובה, היא שאם הכתובה נהרסת או נאבדת, בני הזוג על פי ההלכה לא יכולים להיות ביחד, וגם לא ללון באותו בית. אם חלילה הבית נשרף והכתובה נשרפת או נהרסת, יש לפנות לרבנות ולשחזר את הכתובה – ועד אז, אסור לבני הזוג לישון באותו בית.

 

מדוע הכתובה שונה מבחינה חיצונית?

שטר כתובה הוא לא רק מסמך משפטי יבש. הוא שיר אהבה לזוג שבוחר לממש את אהבתו ולהקים בית כשר בישראל. לכן, באתר של הספרייה הלאומית תוכלו לצפות באלף וחמש מאות כתובות ממדינות שונות, ומזמנים שונים בהיסטוריה. הכתובות לפעמים מצוירות ביד, לעיתים גרפיות ונוקשות למראה, לעיתים מצויצות ורומנטיות, ויש ביניהן כאלה שנראות כמו ציור ילדים מואר ומלא השראה. עניין הנראות של הכתובה תלוי כמובן בזוג שמתחתן, מה הם אוהבים, כמה הם מוכנים להשקיע ועוד. מדובר במזכרת נפלאה מיום מרגש, ולכן זה בהחלט לא מוגזם להשקיע כסף גם בכתובה יקרה מצוירת ביד אמן.

 

האם בני זוג כיום מבינים את החשיבות של הכתובה?

התשובה לשאלה זו תהיה – לחלוטין לא. בואו נתחיל בעובדה הפשוטה, והמפתיעה למדי, שרוב הזוגות העומדים לפני חופשה וקידושין בכלל לא מבינים ששטר כתובה הוא מסמך משפטי לכל דבר. לרוע המזל, כשמסבירים להם על הכתובה ועל כל מה שקשור אליה, הראש שלהם בעננים  - בגלל ההרגל לקיים את השיחה הזו מעט זמן לפני החופה, ואף כלה או חתן לא יכולים להיות באמת מרוכזים בשלב זה. מבחינתם, השיחה סביב השולחן עם הרב זה סוג של בזבוז זמן מיותר, שהם היו מעדיפים לנצל לאיפור אחרון וגיהוץ אחרון של חליפת החתן. הם גם ככה לא מרוכזים ולא מבינים מה מדברים אליהם. בהקשר זה, כדאי לציין שישנם חתנים שכאשר הם נשאלים כמה כסף הם רוצים לכתוב בכתובה, הם זורקים סכום דמיוני, מבלי להבין שאם הכלה תרצה, בעת גירושים, היא תוכל לממש את הכתובה ואת הסכום שכתוב עליה. אם החתן זורק "עשר מיליון דולר", הוא כנראה אינו מבין מה משמעות הדבר, וסביר להניח שלא הקשיב לרב בהסבריו.