דיני תשעה באב שחל להיות בשבת

הלכות תשעה באב דחוי, כיצד תנהג אישה בהריון? מתי מחליפים את בגדי השבת והנעליים? ומתי עושים את ההבדלה?

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 22/07/15 19:52 ו באב התשעה

דיני תשעה באב שחל להיות בשבת
Shutterstock, צילום: Shutterstock

א. שבת חזון

השבת שלפני תשעה באב היא השבת השלישית משלשת שבתות הפורענות. הפטרת השבוע היא הפרק הראשון של ישעיה: "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים". השבת כולה נקראת על שם ההפטרה: שבת חזון. בשבת אנו נוהגים כרגיל אוכלים בשר ושותים יין אפילו ששבת זו היא ערב תשעה באב. (תענית כט ע"ב) שרים זמירות כרגיל בכל סעודות שבת. (אגרות משה או"ח חלק ד' סימן קיב) אומרים אב הרחמים (משנה ברורה רפד ס"ק טז)

במהלך השבת אם אדם מזיע וזקוק למקלחת, מותר להתקלח במים קרים או אם מצטער אף במים חמים מדוד שמש לכבודה של שבת . יש להשתדל לא לעשות זאת סמוך לשקיעה אלא במהלך השבת אחר הצהרים המוקדמות יותר.

ב. שבת אחה"צ

"צדקתך צדק" במנחה - תשעה באב מוגדר 'מועד' כלשון הפסוק: 'סִלָּה כָל אַבִּירַי אֲדֹנָי בְּקִרְבִּי קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי גַּת' (איכה א, טו) . לא אומרים בו תחנון ולכן בשבת לא אומרים 'צדקתך צדק' בתפילת מנחה.

הפסקת אכילה - כאשר ערב תשעה באב חל ביום חול נוהגים מנהגי אבלות במהלך הסעודה הן בצורת הישיבה והן במיעוט התבשילים המוגש לשולחן. אולם כאשר ערב תשעה באב חל להיות בשבת ניתן לאכול כרגיל, לשיר זמירות אולם צריך להפסיק את האכילה מבעוד יום לפני שקיעת החמה [19:45] (שו"ע ורמ"א תקנב,י משנה ברורה ס"ק כד)

לאחר זמן השקיעה מדובר בזמן מורכב: מצד אחד, לא אוכלים ולא שרים מאידך נשארים עם בגדי שבת ולא חולצים נעלים. כלומר האבלות אינה מתחילה שכן לא יצאה שבת. לכן ממתינים עד צאת שבת ומתחילים את הפעולות שיפורטו לקמן. מדובר בזמן משמעותי מדובר בפרק זמן ארוך אני מציע לספר לילדים על תשעה באב , אגדות החורבן. זה זמן שאין אנו רעבים וצמאים וכדאי לנצלו לדברים חיוביים.

ג. מוצאי שבת

חליצת הנעלים והחלפת בגדים - ישנם מנהגים שונים. האפשרות הנוחה והפשוטה היא לאחר את תפילת ערבית ולאפשר לצבור להתכונן כראוי לפני היציאה לבית הכנסת. (יחווה דעת ה,לח). אם כן, לאחר צאת השבת נתכונן ורק לאחר מכן נלך לבית הכנסת. להלן הפעולות:

1. בני המשפחה יאמרו יחדיו: "המבדיל בין קודש לחול". (ההבדלה על היין עושים ביום ראשון לאחר סיום הצום).

2. לחלוץ את הנעלים ולהחליף לנעלים המותרות בתשעה באב.

3. להחליף את בגדי שבת בבגדי חול.

4. להדליק נר הבדלה ולברך "בורא מאורי האש". [לא מברכים על הבשמים]

5. חולים הפטורים מצום תשעה באב צריכים לעשות הבדלה על מיץ ענבים. במקרה זה ניתן שכל בני הבית יצאו ידי חובה בהבדלה זו. לדוגמא: אשה שילדה בתוך החודש האחרון ופטורה מהצום. הבעל יכול לעשות הבדלה (ללא הפסוקים 'הנה אל ישועתי' ) מתחיל ישירות את הברכות והיולדת שותה את מיץ הענבים וכך יצאו ידי חובה. הסיבה שיש להקדים את ההבדלה היא משום שאסור לאכול או לשתות לפני הבדלה. הואיל והחולים יאכלו יש להקדים הבדלה לטעימה. ילדים הקטנים שאינם צמים אינם צריכים לעשות הבדלה. (אחרונים)

ד. איסורים הנוהגים בתשעה באב

1. אסורי היום - אכילה, שתיה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, תשמיש המטה, למוד תורה.

2. אסור רחיצה - רחיצת מצוה מותרת כגון: אחר בית הכסא, נטילת ידיים של שחרית ונטילת ידיים לפני תפילה. נטילת ידיים עד קשרי אצבעותיו. רחיצה לניקוי הגוף - מותר להסיר לכלוך ברחיצת המקום המלוכלך כגון: לאחר בישול, החלפת טיטולים וכו'. מותר לשטוף כלים במקום הצורך. נמנעים משטיפת הפה במהלך תשעה באב ואף בקומו מהמטה בבקר. נטילת ידים לברכת כהנים - מותר ליטול את כל היד כדרך שנוהג בכל ימות השנה.

3. איסור סיכה - אין להשתמש במוצרי קוסמטיקה לייפוי העור או לריח טוב. מותר למרוח משחה לרפואה כגון: נגד גירוד. דאודורנט מותר.

4. ניגוב במגבונים לחים - מי שמצטער יכול לקחת מגבון לח (שיש בו קצת נוזל לא רטוב מדי) ולנגב את הפנים.

5. נעילת הסנדל - אסור לנעול סנדל מעור ואפילו רק מחופה בעור. מעיקר הדין מותר לנעול כל נעל שאינה עשויה מעור אולם, ראוי ללכת עם נעל שאינה נוחה ומרגיש בהליכתו את הקרקע.

6. שאלת שלום - ממנהגי אבלות שאין אומרים שלום. מי שאמרו לו שלום יש לו להשיב בשפה רפה. כאשר יתכנו מצבים של אי נעימות עדיף לומר בוקר טוב או צהרים טובים מאשר שלום. לחיצת יד אינה בגדר שאילת שלום. (הר צבי יו"ד סימן רצ)

7. נוחות והנאה - לצמצם את הנוחות בשינה. דהיינו, מי שרגיל לישון עם כרית יישן בלילה זה ללא כרית וכו'. וכן נוהגים לשבת על כלי נמוך עד צהרי תשעה באב

8. עשיית מלאכה - יש להימנע ממלאכה ובמיוחד עד חצות היום. במקרה הצורך כדאי להתייעץ. נמנעים גם ממלאכות ביתיות כמו תפירה או תיקון מכשירים וכיו"ב.

9. תפילת מנחה - עיטוף ציצית והנחת תפילין ומברכים, ואומרים שיר של יום. בבקר לובשים ציצית ללא ברכה.

ו. יולדות, מעוברות, מניקות

יולדת - יולדת בתוך שלושים יום מיום הלידה פטורה מהצום.

נשים בהריון - צריכות לצום כאשר ההריון רגיל. אם במהלך הצום קיימת חולשה יתירה, הקאות או סחרחורות, דפיקות לב, לחץ דם חריג וחום הנובע מהצום פטורה מיידית מהצום ואסור לה להחמיר על עצמה. ניתן להקל בצחצוח שיניים, ושטיפת פנים בבקר, אם זה יעזור להמשך הצום

הריון בסיכון - אסור לצום

מניקות - צריכות לצום. ודינה כאשה בהריון כמפורט בסעיף הקודם.

ז. ילדים קטנים

ילדים מתחת לגיל 9 פטורים לגמרי ולא צריך למנוע מהם אוכל אפילו בלילה. מגיל 9 מחנכים לצום לשעות. ילדים עד גיל מצוות יכולים לאכול כבר בבקר ולא צריך למנוע מהם אוכל. כמובן, שביום זה יש לתת לילדים מאכלים פשוטים ולא מאכלים לפינוק. חשוב שהילדים ירגישו את אווירת היום

ח. חשיפה לשמש

בשנים האחרונות הקיץ הולך ומתחמם. חשיפה לשמש ללא שתייה מסוכנת. יש להימנע עד כמה שאפשר מלהיחשף לשמש. יש להימנע מנסיעות בשעות חמות אנו עלולים לקבל סחרחורת ולבוא לידי סכנה.

ט. סוף הצום [20:13]

מתפללים ערבית. עורכים הבדלה על היין בלבד. נהגו לומר ברכת הלבנה. נכין אי"ה כבוד קל לפני אמירת ברכת הלבנה כדי לאומרה מתוך נפש רחבה.

י. מה מותר לאחר תשעה באב?

הואיל ויום ראשון הוא י' באב יש שוני בין שנה זו לשאר השנים. למנהג עדות המזרח מותר הכל מיד לאחר הצום. למנהג אשכנז נמנעים בערב (יום ראשון בלילה) מלאכול בשר ולשתות יין. אולם מותר להתספר ולהתגלח ולכבס כבר ביום ראשון בלילה.

הכותב הוא רב המושב משואות יצחק ויו"ר רבני בית הלל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן