בית המקדש כמשנה שיח

תפקיד הציונות אינו נגמר כל עוד שבית המקדש לא בנוי, ולכן אין שום הבדל בין הכיבוש של זמביש וחבריו לכיבוש של סבא של זהבה גלאון. דין נצרים כדין תל אביב

חדשות כיפה דניאל סגרון 25/07/15 22:56 ט באב התשעה

בית המקדש כמשנה שיח
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אנחנו רגילים לקונן על כך שאנו לא מרגישים את חסרונו של בית המקדש, אבל ידיעה קודמת להרגשה. לפני שאנו מלינים על היעדר הרגשה, בואו נסכים קודם כל על הידיעה שהמגמה היא בית המקדש.

אני חושב שעצם ההבנה שמטרתנו הסופית, מטרתה האמתית של הציונות, היא בית המקדש, משנה את כל השיח הציבורי ומעמידה חיץ עמוק, מהותי, בין הציונות הדתית לציונות החילונית.

מטרת הציונות החילונית היתה, מאז ומעולם, להקים 'בית לאומי לעם ישראל'. הם הסתפקו בשאיפה לבנות כאן מדינה דמוקרטית, מוגנת ומשגשגת. אך כל יהודי דתי יודע שזה רק השלב הראשון. כל דתי מבקש שלש פעמים ביום 'והשב את העבודה לדביר ביתך'. לא די לנו במדינה מערבית מפותחת ולכן אנו מתפללים כל יום על בית המקדש.

הציונות אינה יכולה להיות שלמה כל עוד הכתר של ציון - בית המקדש - אינו מעטר את בירתנו המפוארת.

אם זו המטרה, לבנות את בית ה' שיעמוד במרכז חיינו, אז הדמוקרטיה היא בסך הכל כלי יעיל לניהול המדינה. לכן האופי היהודי של המדינה חשוב יותר מהדמוקרטיה, כי הדמוקרטיה היא אמצעי והיהדות היא המטרה.

על טענת השמאל שמתנחלים כובשים, עונה הימין, בין היתר, שכל הציונות היא כיבוש אחד גדול. כנגד זה מתפלפל השמאל ואומר שלאחר קום המדינה תם תפקידה של הציונות, ומכאן והלאה, פסק מי שפסק, אסור לכבוש עם אחר.

בעיניים דתיות זו טעות טראגית.

תפקיד הציונות אינו נגמר כל עוד שבית המקדש לא בנוי, ולכן אין שום הבדל בין הכיבוש של זמביש וחבריו לכיבוש של סבא של זהבה גלאון.

דין נצרים כדין תל אביב.

אם אנו רחוקים מלהרגיש את החוסר בבית המקדש, לפחות נסכים שהוא המטרה. ההסכמה הזו, בתוככי הציבור הדתי פנימה, תשנה לנו את כל השיח. יובהר לנו שמטרתנו אינה רק טובתה החומרית של מדינת ישראל, אלא בעיקר טובתה הרוחנית - לדאוג שהמשפט, התקשורת, הכלכלה והפוליטיקה יתנהלו לאורה של תורה, לאורו של בית המקדש העתידי, שייבנה במהרה בימינו אמן. אם נחיה כך, גם החרדים יבואו בעקבותינו ויעזרו לנו להגשים את החזון השלם, ההיסטורי, של הרב קוק.

ומכאן לתהייה כלפי ארנון סגל, ושותפיו המסורים לפעילות הקדושה בהר הבית.

אם בית המקדש הוא לא רק עוד מצווה שצריך לקיים אלא משנה את כל התפיסה של חיינו, אולי עדיין לא הגיע הזמן להתמקד בו? אולי קודם כל נבנה מדינה שמוכשרת כולה להעמדת בית המקדש במרכז חייה, ובשביל זה צריך קודם כל שהמערכות המרכזיות של מדינת ישראל יפעלו לפי התורה?

כשנתקן את הדרוש תיקון, לפי הסדר הנכון, עם ישראל יהיה בשל לבקש באמת, לא כמצוות אנשים מלומדה, 'והשב העבודה לדביר ביתך'.

קמעא קמעא כבר אמרנו?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן