עשרת הדברות לתיקון ליל שבועות

מתכננים ללמוד בליל שבועות כל הלילה? הרב חגי לונדין מרכז צרור עצות שיהפכו את הלימוד שלכם לטוב יותר

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 09/06/16 10:42 ג בסיון התשעו

עשרת הדברות לתיקון ליל שבועות
צילום מסך, צילום: צילום מסך

א. דבר ראשון - שווה להתאמץ! נכון שקשה ללמוד בלילה, אבל לימוד כזה, פעם בשנה, מחדיר בנשמה מסר חשוב והוא - שתורה לומדים מתוך עמל! ו'כל הלומד תורה בלילה חוט של חסד משוך עליו ביום' (ולו רק בגלל הפס במצח מהשולחן שמנקרים עליו במהלך המשמר).

ב. יחד עם זה, לא צריך להשתגע. מי שלימוד בשעות הללו מביא אותו להכנה של שבוע שינה לפני ושבוע התאוששות אחרי - שילך לישון בזמן סביר ויתפקד בחג כמו בן אדם.

ג. להרגיע עם סעודת ליל החג. ארוחה בשרית כבדה לא תאפשר ערנות בלילה (ותהרוס כמובן את האפשרות לעוגות גבינה שוות). בכלל, אוכל לפני / מהלך /אחרי הלילה הוא ללא ספק מרכיב חיוני, אבל לזכור שהוא אמצעי ולא מטרה.

ד. להקדיש מחשבה מה לומדים בלילה. כאשר ניגשים באופן סתמי לארון הספרים בתחילת הלילה בגישה של 'יאללה בוא נמצא משהו' - מאבדים עניין מהר מאד. מי שנוהג לומר תיקון אז הוא מסודר, אבל מי שלא - כדאי ללמוד ספר שניתן להמשיך אותו כל שנה מהמקום שהפסקנו. ספר המצוות לרמב"ם, כדוגמא, מאפשר כל שנה לימוד שעומד בפני עצמו, יחד עם תחושת המשכיות.

ה. למעבירי השיעורים בלילה: לכו על שיעור גג 30 דקות. יותר מזה לא ילך (גם זה יותר מידי).

ו. שיטה טובה לא להירדם - ללמוד בעמידה.

ז. איכות חשובה יותר מכמות. עדיף לימוד של חצי שעה בריכוז ואז הפסקה יזומה של חצי שעה, מאשר שעה שלמה מעורפלת. זה נכון אגב לכל השנה.

ח. בלילה זו הזדמנות טובה לעבור על מגילת רות כדי לראות מה כתוב שם באמת. בבוקר, אם ננסח את זה בעדינות, לא תמיד מצליחים.

ט. רעיון מעניין: לעשות תענית דיבור במהלך הלילה.

י. הכי חשוב: לא לשכוח לשמוח ולשמח את המשפחה. מקבלים תורה מחר!

חג שמח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן