את התורה כל העם קיבל- גם הנשים

"וכל העם רואים - שכולם ראו זה הפלא אנשים ונשים וטף". הרבנית חני פרנק רואה בחג השבועות הזדמנות להזכיר שלימוד התורה לנשים הוא חלק מתהליך הגאולה

חדשות כיפה הרבנית חני פרנק 09/06/16 20:59 ג בסיון התשעו

את התורה כל העם קיבל- גם הנשים
שני גרין, צילום: שני גרין

אנו מתקרבים אל חג מתן תורה. החג בו נאמר: "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ,טו) ומפרש על פסוק זה ראב"ע: "וכל העם רואים - שכולם ראו זה הפלא אנשים ונשים וטף." וכן אנו מוצאים במדרש הידוע: "ר' אליעזר אומר מנין שראתה שפחה בישראל מה שלא ראה גדול שבנביאים תל' לו' וירא העם" (מכילתא דרשב"י שם).

דווקא כיון שלימוד התורה בעם ישראל לאורך הדורות נותב להיות כמעט נחלתם הבלעדית של הגברים, פרשנות כזו מרגשת בעיניי. בפשטות היא אומרת לי: את התורה כל העם כולו קיבל! תורה ניתנה משמים לאנשים, לנשים ולטף. לכולם חלק בה. וכולם בסופו של דבר מצווים לשמור ולקיים אותה. וכיצד נוכל לקיים אם לא נלמד? ואכן, גם גדולי המחמירים בדורנו בענייני לימוד תורה לנשים יסכימו, שעליהן ללמוד ולו את ההלכות שהן מצוות לקיים. אולם, ניסיוני כלומדת הלכה מזה שנים לימדני, שככל שלומדים את ההלכה יותר לעומקה, כך מקיימים אותה יותר נכון! וכיצד ניתן ללמוד הלכה לעומק ללא היכרות עם עולם התורה שבעל פה ותהליך התפתחותו? כיצד ניתן לגשת ללימוד הלכה רציני בלי לדעת לפתוח משנה, גמרא, ראשונים, טור ובית יוסף, שולחן ערוך ונושאי כליהם? לשם כך, חייב להיות ידע בסיסי לפחות בגישה לאוצרות הידע הללו.

וראה זה פלא, לומדים הילדים בבית הספר היסודי מקצועות רבים. תורה ונביא, הלכה, חשבון, אנגלית, מדעים וכו'. בכל המקצועות הללו אין הבדל בין תכנית הלימודים של הבנים לזו של הבנות למעט בתחום אחד: משנה וגמרא. הבנים הצעירים זוכים שייפתח להם הצוהר למקצוע העיקרי ביותר בתולדות העם היהודי: לתלמוד הבבלי, ואילו הבנות לא זוכות. וממילא, כאשר יהיו בנות שירצו להעמיק יותר בלימוד התורה שלהן, ההזדמנות שתינתן להן מהיסוד תהיה שונה, ותעכב את התפתחותן התורנית. אולי, אלפי שנים אחרי שזכינו שניתנה התורה לכולם, לאנשים, לנשים ולטף, הגיעה העת גם לאפשר את החשיפה הראשונית בחינוך היסודי לכולן ולכולם. את ההחלטה האם הן חפצות בכך ורוצות להשקיע בזה את מרצן בעתיד, אנא השאירו לבנות, אחרי שנטעתם בהן את הבסיס היסודי להבין במה מדובר.

התפתחות חשובה זו בחינוך בנינו ובנותינו בוודאי חלקה בתורת ארץ ישראל עליה כתב הרב קוק: "תורת ארץ ישראל, היא דואגת תמיד בעד הכלל, בעד כללות נשמת האומה כולה..." (אורות התורה יג,ג). נדאג לנשמות הפרטים כולם, אנשים נשים וטף, ומתוך כך תתעלה נשמת האומה כולה.

הכותבת הינה חברת ארגון בית הלל ויועצת הלכה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן