מנהגי חג הפסח ביהדות אתיופיה

מדוע באתיופיה היו שוברים כלים במקום להגעילם, ומה עשו במשך כל השנה בכדי לא לשכוח את חג הפסח. הרב יהודה סהלה והרב יצחק מהרי שיערכו השנה סדר ענק בת"א לבני העדה, מספרים על מנהגי העדה בחג הפסח

חדשות כיפה הרב יהודה סהלה והרב יצחק מהרי 10/04/17 10:01 יד בניסן התשעז

מנהגי חג הפסח ביהדות אתיופיה
דוברות, צילום: דוברות

חודש ניסן הוא חודש מיוחד בעדה ונקרא "ליסן" ואין עושים בו מלאכה, ראש חודש ניסן על פי מנהגי העדה הוא יום תפילה וביטול מלאכה ונוהגים בו במאכל ובמשתה ובסעודה שהרי הוא יום שבו הוקם המשכן וחשיבותו נובעת אף מהיותו "ראשון לחודשי השנה".

לאורך כל השנה נהגו העדה שבכל עשירי וחמשה עשר לחודש מציינים אותו ליום מיוחד כדי לא לטעות ביום עשירי לתשרי שהוא יום כיפור, ולא ביום ט"ו לחודש שהוא תאריך לכמה חגים כמו ט"ו בתשרי וט"ו ניסן.

בו ביום, בראש חודש ניסן, אפו בו מאכלים וברכו בו חשובי הקהילה ה"קייסים" והיו בני העדה עסוקים בניקיון הבית ובהכנת כלים חדשים. לרוב לא עשו הגעלת כלים כי רוב הכלים היו עשויים מחרס שאין לו תקנה אלא בשבירה, לכן היו צריכים לייצור כלים חדשים מחרס, וכן הכינו קמח חדש ששמרו עליו שלא יחמיץ כדי להכין ממנו מצה כשרה עד שביום החג כבר היה הכל מוכן וכולם היו נוהגים לטבול בנהר בכוונה ליטהר לפני הרגל.

נוהגים היו לבקש סליחה אחד מהשני לפני החג וקידשו את החג בבגדים נקיים, והיו נשארים ומצפים לראות את הקורבן קרב על ידי נכבדי ומקובלי העדה ה"קייסים" והיו מקריבים ממנו וטועמים מצה על ידי ברכת הקס. לאחר האכילה היו שומעים סיפור יציאת מצרים מפי הקס וכל אחד נשאר עד כמה שהוא יכול ומבין בסיפור יציאת מצרים.

נהגו בני העדה להחמיר הרבה מאוד באיסור חמץ וחששו מאוד עד כדי שכל מאכל היה נאכל טרי בלבד ונזרק לאחר שימושו ואפילו גבינה, חלב וכדומה שמא יחמיץ. גם נזהרו מאוד בהכנת מצה בפסח שאפו אותה במהירות ובזריזות יתרה שמא תחמיץ וכמובן שהיו נוהגים שמחה יתירה בחג והיו מצפים לגאולה.

כשם שנגאלו אבותינו ממצרים כך היו מצפים ומתפללים שהשנה כאן ולשנה הבאה בארץ ישראל, וכן זכו קהילת יהודי אתיופיה בריבוי תפילה וציפייה ובאמונה חזקה ובדוקה להגיע לארץ הקודש.

יהי רצון שכשם שזכינו להגיע לארץ ישראל כן נזכה בקרוב לגאולה השלימה.

הרב יהודה סהלה הוא רב יהודי אתיופיה בת"א-יפו וראש בית המדרש רשב"י להכשרת רבנים יוצאי אתיופיה

הרב יצחק מהרי הוא ראש תוכנית לימודי רבנות בבית המדרש רשב"י להכשרת רבנים יוצאי אתיופיה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן