המומחים מנתחים: חכם מה הוא אומר?

בפרויקט מיוחד לרגל פסח מנתחים בעלי המקצוע בתחום הפסיכולוגיה את ארבעת הבנים. היום: ד"ר צבי מוזס ממכון שילה מסביר כיצד מתמודדים עם "החכם"

חדשות כיפה ד"ר צבי מוזס, מכון שילה 03/04/15 11:42 יד בניסן התשעה

המומחים מנתחים: חכם מה הוא אומר?
shutterstock, צילום: shutterstock

כנגד ארבעה בנים דברה תורה.

כאן מבררים בהגדה את אופן קיום מצוות "והגדת", ע"י התאמת הדיבור לכל בן כפי שהוא.

תנאי עיקרי במצוות והגדת הוא שההגדה תבוא בעקבות שאלת הבן, "כי ישאלך בנך".

כל אחד שואל לפי מה שהוא. בדבריו ושאלתו הוא מגלה את עצמו, את מהותו. קדם לכך בהגדה "ברוך המקום ברוך הוא", הקב"ה הוא מקומו של העולם, ואין העולם מקומו. אע"פ שהקב"ה הוא מעל כל הגבולות המצומצמות של עולמנו, הוא מתגלה כפי מידתנו בחכמת הבריאה-המקום, ובתורה-רצונו, אידיאלים ומגמות הבריאה. וכך גם התורה מותאמת לכל אחד לפי קיבולו, ומכאן "כנגד ארבעה בנים דברה התורה".

בנוגע לשאלת הבן מספרת ההגדה "כנגד ארבעה בנים דברה תורה". משנה אשר מופיעה גם במכילתא וגם בירושלמי בשינויי גרסאות.

סדר הופעת הבנים אומר דרשני ובפרט החכם, שהרי בתורה, הסדר הוא, רשע, תם, שאינו יודע לשאול וחכם. בהגדה הסדר הוא לפי חכמתם, ומיקומו של החכם כראשון הבנים בא לצורך הדגשת האיכות. החכם שואל בחכמה מה העדות והחוקים והמשפטים, ועושה אבחנה בין עובדות, חוקים שעליהם אין הסבר שכלי, והמשפטים שהן הסדרת העניינים שבין אדם וחברו. הוא מקיים את המצווה ורק שואל על הטעם וניסיון להבין תוך מתן כבוד ואהבה לדורות הקודמים שמתוך המסורת הבינו טוב יותר. התשובה היא לימוד כל הלכות פסח עד הסוף, "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן". בהדגשת הסוף נראה שהכוונה גם ללמדו שאין מביאין מנה אחרונה כדי להשאיר את טעם הפסח, אלא כדי שיישאר טעמן של המצוות בלב האדם וישפיעו על עולמם הפנימי. כלומר החכמה איננה רק הבנה שכלית אלא גם רגשית. כלומר חשיבותה של האינטליגנציה הרגשית יחד עם השכלית.

נכון להיום, נדמה שניתן ללמוד הרבה מההגדה על עולם החינוך והטיפול. בעיית החכם מייצגת את אותם ילדים שלהורים והסביבה נראה ש"הכל בסדר", ואין בעיה ללמד ולגדל בן חכם, ולרוות נחת. אבל יסוד השאלה בהגדה מלמד שאין לדבר סוף, ובכל דבר ועניין יש מקום לשאלות חדשות, ולימוד רחב יותר ומעמיק. תשומת הלב של ההורים צריכה להינתן במידה שווה גם לחכם, להשקיע גם בו, ולא להזניח. וממנו גם ניתן יהיה להשפיע גם על שאר הבנים, הרשע, התם ושאינו יודע לשאול. לכן חשוב לפתח חוגי העשרה וטיפוח למחוננים, תוך שימת דגש ליכולים לתרום לחברה ולא רק לעצמם.

גם בטיפול פסיכולוגי יסוד חשוב הוא שיש לשים לב לילדים גם כשהכל נראה טוב, ולפתח רגישות גם לרבדים נסתרים ועמוקים יותר. יסוד השאלה המתמדת הוא במודעות הרגישה והמפותחת שבכל דבר יש עניין לשאול ולבדוק, ולדעת להיעזר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן